Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Spiritual > Mobil |   


Autor: Vavila Popovici         Publicat în: Ediţia nr. 187 din 06 iulie 2011        Toate Articolele Autorului

O ALTĂ PAGINĂ A FESTIVALULUI DE DANS MODERN AMERICAN - 2011
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
17 iunie 2011. La Centrul de Arte Performante din Durham a avut loc spectacolul Companiei de Dans Bill T. Jones/ Arnie Zane. 
  
Dansul modern format ca o reacţie la tehnica de balet clasic, ca o luptă împotriva regulilor ei stricte, împotriva ideii aparţinând concepţiei clasice şi anume aceea de a sfida gravitaţia, oferă improvizaţii pe tema echilibrului, utilizarea podelei nu numai ca punct de sprijin ci şi ca element care oferă energie dansului. Tehnica de improvizaţie prin contact se bazează pe explorarea diferitelor legi ale fizicii, născând noi tipuri de mişcări: transferul de greutate, contra - balansul, distribuirea greutăţii, rularea punctului de contact, căderi, ridicări bazate pe folosirea avântului, energiei în mişcare. 
  
Spectacolul a avut trei părţi:  
  
- Spent Days out Yonder, coregrafia Bill T. Jones, pe muzica lui Wolfgang Amadeus Mozart – compozitor vienez de o mare originalitate, cu o operă vastă şi diversificată; dintre cele 26 cvartete de coarde a fost ales String Quartet No.23 în F Major, K.590, Andante, executată de instrumentişti ai Orchestrei simfonice din Durham ( vioară I şi II, violă şi violoncel);  
  
- Continuous Replay, coregrafia Arnie Zane - 1977, revizuită în 1991 de către Bill T. Jones, pe muzica lui John Oswald, compozitor canadian contemporan;  
  
- D-Man in the Waters sub deviza lui Jenny Holzer: „In a dream you saw a way to survive and were full of joy”, coregrafia Bill T. Jones executat pe muzica compozitorului german Felix Mendelssohn-Bartholdy, reprezentant de frunte al romantismului – Octet for Strings in E-flat major, Op.20, de către patru viori, două viole şi două violoncele, cu instrumentişti din aceeaşi Orchestră simfonică din Durham. Costumele întregului spectacol au fost realizate de Liz Prince. 
  
Despre Bill T. Jones aflăm că este Director artistic, coregraf, un artist complex, talentat, dansator, director de teatru şi scriitor, deţinător al multor şi importante premii. Arnie Zane - coregraful care şi-a început colaborarea cu Bill T. Jones în 1971. Cei nouă dansatori provin din diferite state sau ţări. 
  
Spectacolul a fost frumos şi când spun aceasta mă refer la minunaţii dansatori şi la orchestra care a interpretat muzica primei şi celei de a treia părţi a spectacolului. Gesticulările, schimbul de parteneri, tranziţiile efectuate în cadrul grupului ne-au încântat privirile. A fost ca un film care se derula cu o nesfârşită eliberare de energie, pasiune pentru această minunată şi expresivă artă. 
  
Nu la fel de încântătoare a fost partea a doua din spectacol în care dansatorii şi dansatoarele au apărut goi. În acel moment mi-a venit în minte întrebarea: Goliciune umană sau şi intelectuală? Goliciunea trupească ştim că are o semnificaţie specială în Biblie ... iar despre haine se spune că redau demnitatea omului, că acoperă goliciunea trupului pentru a detensiona mintea care priveşte prin ochi ... Lumea din sală a fost stupefiată, s-au auzit râsete stridente, fiindcă nimeni, probabil, nu se aştepta la o astfel de apariţie. Erau în sală şi câţiva copii, în faţa cărora dansatori şi dansatoare au executat dansurile. Cu ce impresie au plecat aceşti copii care poate au văzut pentru prima oară, în direct, trupuri goale de bărbaţi şi femei? Ce au gândit părinţii pentru surpriza pe care le-au oferit-o coregrafii? Una este să vezi în manualele de istorie antică sau în albume, trupurile goale ale zeilor şi zeiţelor, idealul de frumuseţe grecesc redat prin arta sculpturii, bazat pe un studiu atent al proporţiilor şi pe redarea mişcării şi armoniei interioare şi altceva să-ţi apară pe scenă, la un Festival de prestigiu, dansatorii goi ... Una este să vezi un "David", capodopera sculpturii renascentiste, creată de artistul italian Michelangelo şi alta este ... . Dar să încetez cu comparaţiile! Ce ne mai rămâne, mă întreb? Să umblăm goi pe stradă şi să ne arătăm „înzestrarea” trupurilor goale ... Omul s-a îmbrăcat, a creat frumuseţea îmbrăcămintei, a folosit culorile pentru a-şi acoperi imperfecţiunea, a o înfrumuseţa şi pentru a nu stârni instinctele. Costumaţia plină de fantezie şi viu colorată este creată pentru a ne încânta ochiul. Aici coloritul a fost sumbru, poate aşa cum ne este acum viaţa? Am putut revedea cu adevărat culorile tristeţii, dar este tot atât de adevărat şi minunata tehnică şi graţie a dansatorilor. 
  
La final, o spectatoare a întrebat pe reprezentanţii acestei companii apăruţi în faţa publicului rămas: „Care este deosebirea între un dans când foloseşti îmbrăcămintea şi unul când eşti gol?” Răspunsul a fost: „Când dansezi îmbrăcat simţi cum alunecă îmbrăcămintea pe piele; când dansezi gol, simţi cum alunecă pielea pe oase”. Da, frumos răspuns, dar se pare ca nu toţi dorim să vedem aşa ceva pe scena unui Festival de dans, chiar dacă el se intitulează „Modern”. Adam şi Eva când s-au ruşinat în faţa lui Dumnezeu şi-au ascuns goliciunea cu frunze ... . Aici au lipsit până şi frunzele.  
  
Vavila Popovici – Raleigh, Carolina de Nord 
  
 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
O ALTĂ PAGINĂ A FESTIVALULUI DE DANS MODERN AMERICAN - 2011 / Vavila Popovici : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 187, Anul I, 06 iulie 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Vavila Popovici : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Vavila Popovici
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!