Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Eveniment > Recomanda > Mobil |   


Autor: Nicolae Georgescu         Publicat în: Ediţia nr. 875 din 24 mai 2013        Toate Articolele Autorului

Nicolae Georgescu - VIAŢA CĂRŢILOR – POEZIA ÎN CIFRE ŞI LITERE
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
(recenzie la volumul de versuri "MARSUPIUL ÎNGERILOR" - poezie în acrostih)  
 
George Tei publica rar înainte de 1989, pe la revistele marginale, uneori intrând, însă, foarte bănuitor şi nu fără o oarecare teamă aş zice, şi prin redacţiile Uniunii Scriitorilor, mai mult din curiozitate, să vadă cine ce i-ar putea respinge... Desigur că n-a luptat nici cu sine însuşi nici cu morile de vânt să-şi impună numele...  
 
... Şi vă rog să mă credeţi că nu caut un început de discuţie pe teme de psihologie poetică. Întradevăr, formele mult muncite din poezia lui George Tei arată îndelungul exil pe o insulă mică dar fertilă, aceea a poeziei. Se poate spune, la modul general ca să zic aşa, că interzicerea dialogului cu hârtia tipărită a dus la această chinezărie a formei, la aceste cizelări şi, în ultimă instanţă, la ideea însăşi de poezie trăită şi viaţă în poezie, ca să folosesc un palindrom „dus-întors" îndrăgit de rebusişti şi nu numai. Când zice, de pildă: „Consum în orice seară câte un stol de rime", ori „Retragem veşti în numerele prime/ Intrând pe uşi închise deodată/ Grăbiţi să prindem ultimele rime" (Din sărăcia mea) - poetul îşi exprimă această încredere în poezia ontologică, trăieşte poemul nu ca sentiment, nu ca mod de existenţă - ci pur şi simplu ca viaţă; „a trăi pentru a trăi" este a fi poezie pentru poezie, o gratuitate intenţională ce devine, pe măsură ce se consumă, inconştientă de sine.  
 
George Tei nu elogiază "cuvântul", nici nu pare a-l căuta - ci „litera"; ca şi în exemplul de mai sus, unde rimele sunt numere: dacă numărul (fie prim, fie secund sau terţ) este unitate cu rost, este cuvântul pentru matematică - atunci cifra este articulaţie minimă, aşa cum litera este articulaţie minimă a rimei, a cuvântului: „litera e sfântă", cum zice poetul - fără a intra în contradicţie cu sfinţenia cuvântului dar căutând dincoace de acesta poezia.  
 
Aceste acrostihuri ale lui george tei propun, şi ele, litera ca început, ca atom. nu în faţa paginii goale se creează poemul, ci în faţa „coloanei de aldine", care este, repetă el, a zeilor: „Las zeilor coloana de aldine". Acrostihul este nume, de obicei feminin, care se caută în cuvintele pe care le desfăşoară versul; este muză ce patronează orizontala spectrului de cuvinte. Iar în această îmbinare de orizontal-vertical recunoaştem dispunerea pe abscisă şi coordonată a cifrelor, a graficelor, a forţelor şi funcţiilor; recursul la literă ca atom al cuvântului duce poezia spre aritmologie, spre ştiinţa numerelor şi a cifrelor.  
 
Încă o dată: această artă poetică sui generis, pe care o dezvoltă George Tei în volumul „Marsupiul îngerilor" înseamnă atomizarea cuvântului, mişcare browniană a literelor dirijată de nume proprii, adică lăsare a poemului în voia muzelor şi a rimelor. Este un dadaism controlat de un subconştient treaz, dacă se poate spune aşa, adică o dezordine principială - din care, prin nu se ştie ce hazard, iese ordine în final. A miza pe haos - pentru a crea forme: iată paradoxul teoretic al acestei arte sau tehnici poetice. Autorul se lasă în voia mişcării şi constată existenţa. Cum zice însuşi (în acrostihul patronat de Marcel Crihană): „Mă las purtat pe aripe de înger/ Acoperit de fiecare parte/ Retrocedat aceloraşi constrângeri/ Ce nu le simt. Dar totuşi ne desparte// Emoţia din fiecare parte./ Las nemuririi ultimele plângeri,/ Cad, rătăcind pe aripe de îngeri,/ Recunoscut de fiecare parte.// Intru cu Eul meu printre înfrângeri/ Hrănit de amintiri ce ne împarte/ Atâtor încercări sub care sângeri!/ Nu te mai chem, dar lasă-mă departe// Atât cât sunt pe aripe de îngeri" (Rondelul aripelor). Zicând „fiecare parte", poezia înţelege fiecare dintre cele două părţi, jumătăţi: viaţa şi moartea, să zicem. Cartea, apoi, este experienţa completă. Cuvintele au, de multe ori, simbolistică precisă în această poezie ce tinde spre încifrare, spre un parnasianism modern şi atractiv, în fond.  
 
Nu rezultă, din titlul volumului, că îngerii ar fi un fel de canguri - dar iată, între cele patru aripi ale lor, aşa cum îi vedem în iconografia curentă, cineva „se lasă purtat", cineva stă ca un pui la sânul maicii sale, în braţe ori în marsupiu, nu are importanţă, dar sub protecţie, îngrijire, grijă. Această încredere în îngerii lumii nu este neapărat patetică, ci poate raţional-deductivă. În fond, poezia nu mai este, nici ea, în vremile moderne, transă, uitare de sine - dar rămâne eternul instrument de cunoaştere prin cuvânt, cum a fost de totdeauna. Iar cunoaşterea, odată decantat drumul către ea, rămâne raţională. Ca şi îngerii lui George Tei: sunt atât de reali încât te aştepţi să se arate oricând şi să le poţi număra literele, articulaţiile, distinge cifrele, cifrurile...  
 
Nicolae GEORGESCU  
Ziarul Naţiunea  
 
 
Referinţă Bibliografică:
Nicolae Georgescu - VIAŢA CĂRŢILOR – POEZIA ÎN CIFRE ŞI LITERE / Nicolae Georgescu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 875, Anul III, 24 mai 2013, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2013 Nicolae Georgescu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Nicolae Georgescu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!