Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Eveniment > Recomanda > Mobil |   


Autor: Pompiliu Comsa         Publicat în: Ediţia nr. 735 din 04 ianuarie 2013        Toate Articolele Autorului

NĂPASTA-un altfel de teatru
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
''NĂPASTA'' – un altfel de teatru 
  
Adept vechi al Thaliei, de altfel mă pregăteam să urmez o carieră de regizor de film şi teatru după ce obţinusem prima Medalie de Aur pentru judeţul Galaţi în calitate de asistent regie la spectacolul ''Epoleţii invizibili'' prezentat de amatorii de la ICAZ, care au format apoi Teatrul Nostru, asta ca să nu mai vorbesc de prezenţa pe scena Dramaticului în peste 600 de spectacole cu ''Nota zero la purtare'' şi ''Să nu vă plângeţi!'', m-am considerat mereu, pe bune, un spectator avizat şi, uneori, un cronicar atent la detalii. De aceea mărturisesc din start emoţia reîntâlnirii lui Ion Nebunul, mai ales că-mi rămăsese în minte evoluţia magistrală în acest rol al maestrului Emil Botta, care părea să mă domine când am venit să văd recenta montare a Teatrului Dramatic ''Fani Tardini'' cu ''Năpasta'' lui Caragiale, considerat de Mihai Ralea ''cel mai naţional scriitor''. Este unica sa dramă. Acuzat că ar fi plagiat textul după un autor ungur neprecizat şi poate inexistent, dramaturgul a avut succes abia târziu cu piesa jucată în ţară la Cernăuţi în 30 decembrie 1895 (n.r. nu 1985, cum a apărut eronat în cronica din VL), în traducerea germană a lui Adolf LAST, fiind prima piesă românească într-o limbă străină, pentru a se juca apoi la Berlin, Paris, Magdeburg sau Budapesta, în limba maghiară şi germană. Lansarea din 1890 de la Iaşi a fost primită cu răceală, încât nici n-a mai fost jucată până după primul Război Mondial. De aici marele curaj de azi al directorului artistic de la Naţionalul ieşean, talentatul Adi CARAULEANU, de a pune-o în scenă la mal de Dunăre. Personal am să încep cu o laudă adusă scenografiei sobre, deşi pare austeră, a lui Nicolai MIHĂILĂ, dar şi coloanei sonore cu o doină la fluier, care potenţează stările, ideile, relaţiile dintre personaje şi crescendo-ul piesei. Spectacolul gălăţean mi s-a părut intens, plin de semnificaţii şi simboluri, lucrat în stil de thriller ''negru'' prilejuind un joc strâns, tensionat. Adică un altfel de teatru decât cel cu care ne-a ''îmbiat'' de mai multă vreme trupa de la Tardini, fără fonfleuri şi gesturi prizând vulgul pentru a culege aplauze sau măcar zâmbete tânărului public care le onorează reprezentaţiile. Din păcate, ca şi alteori, oficialităţile care au primit invitaţiile dorite, au fost sublime, dar au lipsit cu desăvârşire. De aceea, cui să-i aminteşti de faptul că după şase ani, în care timp crease comedii, Caragiale şi-a scris prima şi singura sa dramă? Încredinţată unui grup admirabil de actori (C.I.Nottara, Aristizza Romanescu, Grigore Manolescu, C.Mărculescu), Năpasta a dezlănţuit de la premiera din 3 februarie 1890 dezbateri aprinse în presă. Structura clasică a operei lui Caragiale capătă în Năpasta- ultima piesă de teatru pe care a scris-o, o expresie de o monumentală claritate. Faţă de profilul grotesc al tipurilor din comedii, tragismul sobru al acestei drame ne dezvăluie coloanele unei construcţii în care pasiunile se supun ferme principiilor morale imanente. Simplă şi intensă, piesa este o dramă psihologică, o poveste cu final moralizator în care personajul principal este ideea de dreptate, văzută ca dat esenţial al existenţei, condiţionând fericirea şi rezumând tot ceea ce e mai bun în om. Dacă în alte reprezentaţii, regizorii s-au axat pe încărcătura de misticism, la spectacolul gălăţean totul s-a centrat pe psihologia criminalului. O probă de profesionalim fac doi dintre actorii noştri, anume, marea surpriză pentru mulţi, Tamara Constantinescu în Anca-o Vitoria Lipan aparte, cu o dorinţă a răzbunării aparte, plus spirit justiţiar şi, evident, Vlad Vasiliu în Ion, cu delir mistic şi tot chinul. Îi ajută, din păcate doar într-o notă obişnuită, Lucian Pânzaru în cărciumarul Dragomir-cel vinovat şi brutal, blocat de sentimentul remuşcării şi Florin Toma în invăţătorul satului, Gheorghe, onest şi integru. Rezultă un altfel de Caragiale, fără zâmbete, lucru care merită apreciat, un spectacol de mare autenticitate, ce conţine profunde semnificaţii etern umane, stări, emoţii, încrâncenări, tensiuni şi, în acelaşi timp, de o monumentală claritate, dezvoltând în ambianţa rustică, o adevărată tragedie a destinului, asemenea fatum-ului antic implacabil. În concluzie, o realizare certă a teatrului gălăţean, ''vinovat'' de aceasta fiind Adi CARAULEANU. Oricum, promitem ca în viitoarea formulă a gazetei noastre, fiecare nou spectacol de la ''Fani Tardini'' va primi cronica meritată.  
  
Pompiliu COMŞA 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
NĂPASTA-un altfel de teatru / Pompiliu Comsa : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 735, Anul III, 04 ianuarie 2013, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2013 Pompiliu Comsa : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Pompiliu Comsa
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!