Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Recenzii > Mobil |   


Autor: Nicoleta Milea         Publicat în: Ediţia nr. 226 din 14 august 2011        Toate Articolele Autorului

Mircea Scarlat ,,Un romantic intarziat
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Mircea SCARLAT 
  
( 10.04. 1951 – 18.12.1987 ) 
  
UN ROMANTIC ÎNTÂRZIAT 
  
,, Mircea Scarlat e neîndoielnic un critic talentat, care scrie cu o anumită pregnanţă, cu orgoliul formulei lapidare ( ... ), n-are deloc morgă (semn că nu va deveni cercetător academic, ci critic), e, chiar, pe alocuri, prea familiar, însă ştie ce vrea şi nu moare de sfială când trebuie să-şi impună punctul de vedere împotriva reputaţiilor ( ... ). Scrisă cu aplomb, inteligenţă, INTRODUCEREA lui Mircea Scarlat este fără îndoială opera unui critic înzestrat.” 
  
(Nicolae Manolescu, România Literară nr.5/1977) 
  
Autorul primei Istorii a poeziei româneşti, Mircea Scarlat este foarte puţin cunoscut şi ca autorul unui roman, ,, Un romantic întârziat”, ( capitolul al X-lea, ultimul, a rămas neterminat). 
  
În anul 2002 profesorul Romulus Toma, atunci directorul Centrului de Conservare şi Valorificare a Tradiţiei şi Creaţiei Populare Teleorman, în prefaţa cărţii, scria: ,, Centrul de Conservare şi Valorificare Tradiţiei şi Creaţiei Populare Teleorman îşi aduce contribuţia la cunoaşterea autorului şi a creaţiei sale, prin lucrarea de faţă, graţie sprijinului material al municipiului Alexandria şi consideră că este o obligaţie morală de a evidenţia valorile spirituale teleormănene, spre a fi menţinute permanent în conştiinţa iubitorilor de literatură. După ce am publicat volumul ,,Mircea Scarlat – In Memoriam”, propunem cititorilor singurul său roman, aflat în manuscris, sugestiv intitulat ,,Romanticul întârziat”. 
  
,, Un romantic întârziat” este împlinirea în cuvânt a celui care, la 20 de ani, într-o pagină de jurnal, mărturisea tranşant până la vehemenţă:<< ,,VREAU SĂ SCRIU”. Sunt un încăpăţânat. Visez să scriu şi nu vreau să renunţ la visul meu. Visul adolescenţei mele. 
  
Vreau să scriu. 
  
N-am o prea mare capacitate de invenţie, nu mă cred în stare să mă impun prin ficţiuni. Dar voi prezenta viaţa mea, visurile mele, obsesiile mele. Tot ceea ce gândesc, ce simt şi ce văd interesant. 
  
E singura posibilitate să scriu ceva bun. Pot să scriu. Sunt convins. Totul e să am timp. Voi face totul ca să scriu. Vreau să trăiesc pentru literatură. Poate unii mă vor considera un parazit. Facă ce vor! >> 
  
Într-o lume în care tehnica şi progresele ei ar vrea să însemne totul, tânărul care îşi croia un drum în viaţă, Mircea Scarlat, se simţea atras în mod deosebit de literatură. Simţea că numai aşa poate trăi cu adevărat. 
  
Dorea să creeze ceva deosebit. 
  
Dorea să lase un semn că a trecut prin viaţă. 
  
Aşa a început să scrie ,, Un romantic întârziat”, un roman – jurnal, care ilustrează capacitatea tinerilor de a pătrunde în mecanismul subtil al vieţii, de a-i descoperi părţile, direcţiile, sistemele, cu atât mai interesant de consemnat cu cât autorul cărţii merge decis la problemele esenţiale pentru vârsta căutărilor. 
  
Rezumând romanul, la nivelul mimetic al relatării, evenimentele se concretizează pe un fir cronologic bine determinat. 
  
Un grup de patru tineri ( Adi, Nică, Nini, Marcel ), colegi şi buni prieteni, iau hotărârea ,, supremă ‘' de a pleca la mare. 
  
De aici ( cap. I ), până în ziua petrecută de toţi patru pe plajă, convorbirea lui Adi cu bătrânul, întâlnirea lui Nică, într-un moment neaşteptat, cu daneza, discuţia cu Nini (cap. IX), cititorului i se oferă posibilitatea de a cunoaşte tinerii într-un segment al existenţei – cu preocupările, cu gândurile, cu visurile lor, oscilând între valorile trecătoare şi cele eterne. 
  
Adi ( prototipul autorului ), fire deosebit de sensibilă, în mod voit se lasă prins în complexul act de iniţiere. Paradoxal, de multe ori nu este de acord, nu i se potriveşte ,,jocul” în care este prins. 
  
Din bogăţia existenţială pe care i-o oferă condiţia de tânăr alege ipostazele care-l conduc la experienţe de înţelegere superioară a vieţii. Observaţiile din lumea înconjurătoare sunt surprinse într-un limbaj adecvat statutului grupului bântuit de teribilismele specifice vârstei ( ,, bă”, ,,mă”, ,,gagici” etc.). 
  
Nici personajul – narator nu refuză căderea în limbajul grupului ( chiar dacă mărturiseşte că detestă acest limbaj ). 
  
În afara grupului se detaşează net prin meditaţia profundă, prin posibilitatea de a recepta cu o deosebită fineţe şi sensibilitate cercurile lăuntrice ale realităţii, dar şi de a le vizualiza în exterior, personalizându-le prin hermeneutica sa. 
  
Limbajul celorlalţi îi este suficient sieşi, ca mod de contact direct, imediat al tânărului cu realitatea. 
  
Stilistic vorbind, oralitatea limbajului este evidentă. 
  
Acuitatea senzorială de cele mai multe ori este transpusă în limbajul grupului. 
  
Dacă ceilalţi membri ai grupului sunt dispuşi în permanenţă să relateze întâmplări la care au participat de multe ori sau şi le-au imaginat în genul ,, povestire în povestire”, personajul narator, din această perspectivă, nu se poate integra grupului. 
  
Îi rămân indiferente lucrurile exterioare care, spiritual, nu-i provoacă nici cea mai uşoară atingere. 
  
Dacă pentru ceilalţi cuvintele sunt un mijloc de a ieşi din anumite tipare ale limbajului comun, pentru personajul – narator cuvântul dobândeşte conotaţii afective speciale. Alunecarea limbajului dintr-un registru în altul nu face decât să monteze şi să demonteze într-un act de transpoziţie anumite comportamente. 
  
Ceea ce-l deosebeşte structural de ceilalţi din grup este faptul că slujeşte unor idealuri înalte, şi, dincolo de romantismul declarat, paradoxal, este un lucid profetic, ajutat de o intuiţie care-i permite să despartă tranşant partea sănătoasă a umanităţii de partea cangrenată. 
  
Pledoaria pentru atitudinile tipic romantice, într-o configuraţie moral-estetică specială exprimă posibilitatea aruncării unei punţi între generaţiile ce se lasă studiate psihologic în capitolul gesturilor reflexe ( E demodat romantismul ). 
  
Proiectatul capitol X ( rămas doar schiţă- proiect ) poate ar fi schimbat imaginea bătrânului în care, cu uşurinţă, recunoaştem proiectarea autorului în timp. 
  
Oricum , finalul capitolului al IX- lea constituie un deznodământ pe cât de firesc, pe atât de plauzibil. 
  
Roman al tinereţii, ,,Un romantic întârziat”, marchează începutul vieţii literare a celui ce avea sa se impună prin binecunoscuta lucrare in patru volume ,,Istoria poeziei româneşti”. 
  
Nicoleta Milea 
  
 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Mircea Scarlat ,,Un romantic intarziat / Nicoleta Milea : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 226, Anul I, 14 august 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Nicoleta Milea : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Nicoleta Milea
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!