Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Spiritual > Mobil |   


Autor: Mihaela Cristescu         Publicat în: Ediţia nr. 598 din 20 august 2012        Toate Articolele Autorului

Mihaela CRISTESCU - TAINA SCRISULUI (29) - ARS POETICA
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Nu cred că arta este expresia realităţii imediate, a înţelegerii superficiale dar presupus complete a universului palpabil sau a sentimentelor trăite fără cunoaştere mistică. Sufletul – atât cât a stat la îndemâna experienţei mele să aflu – demonstrează o activitate intensă la nivele diferite de revelare, intuiţie şi raţiune, minte şi inimă, fact şi fiction. Suntem receptori autorizaţi, cu drepturi depline de transfer şi transformare a eu-lui închis într-un trup care dovedeşte unele căi de acces spre iniţiere. Simţurile folosite în proporţie adecvată, în armonie cu vocea interioară, puterea de luptă şi umorul singular uman pot crea combinaţii cu adevărat remarcabile în lumea artei. Iar toate acestea sunt percepute individual într-o manieră unică, prilej de bucurie adâncă a spiritului artist, concept şi destin, libertate şi devoţiune.  
 
Am început să mâzgălesc paragrafe ale memoriei interioare în momentul în care am detectat încredere faţă de cuvântul scris, mai precis, în cazul meu, atunci când axiologia personală a fost brusc răsturnată în favoarea unui mesaj de tip intelectualist total, în interiorul căruia ştiinţele exacte cădeau pe locul al doilea în favoarea literaturii ca sumă de idei ce pot duce la inţelegerea mediului contextual de viaţă, un fel de copilarie a filosofiei redactate pe care o aşteptam ca o zi glorioasă de primăvară. Aşadar, la început am căutat, chiar fără să înregistrez aceasta dorinţă, o salvare în care să regăsesc lumea şi să o constrâng înţelegerii mele, un avantaj şi un dezavantaj în acelasi timp, o limitare care pe atunci a avut success şi care m-a condus la o concretizare a restrângerilor pe care le consumam zilnic, prin automulţumire. Dar nu a fost să fie. Nu aşa trebuia să socotesc experienţa, existau încă multe de zărit, o alta perspectivă de evaluat.  
 
Imitarea, ca procedeu de investire, nu este tocmai greşită, aşa încât, pe la vârsta de şaisprezece ani am sperat să pot conduce un Bilanţ, precum cel al lui Somerset Maugham (The Summing Up), întrucât - nu-i aşa!? - aveam foarte multe chestiuni de arătat lumii, unei întregi lumi pe care o puteam cuceri şi adăuga ca accesoriu la centura perechii de blue jeans în croiala sa nemţească, profund sfidătoare. Toate au fost însă bune, nu am fost lăsată să trec nici prin aceasta viziune pentru mult timp. În aceeaşi bibliotecă a bunicii am descoperit deznădejdea universală, de la Blaga la Tosltoi şi Dostoievski, de la Marin Sorescu la Nichita Stănescu, de la Liviu Rebreanu la Ionel Teodoreanu sau de la John Donne la William Shakespeare. Incertitudinea definitivă, însă, a apărut o dată cu Emil Cioran şi Eugen Ionescu, întreaga problematică fiind salvată, în cele din urmă, de către Mircea Eliade. Dar aici am ramas prinsă, fără a-mi explica motivele. O urmbră de ştiinţă s-a adăugat apoi, doar atăt. Filonul a fost puternic, mistica şi filosofia lui Homo Religiosus au căpătat sens, întâlnirea a fost pe cât de dramatică, pe atât de fascinanată. Dacă ar fi să îmi doresc un loc pe care să îl vizitez, aş spune Chicago şi mormântul lui Eliade. Nu pentru succesul lui sau pentru incredibilele calitaţi cu care a avut norocul să se nască. Acestea sunt chestiuni conjuncturale (deşi nu lipsite de importanţă, la o analiză mai adâncă). Dorinţa mea se referă la omagiul modestiei, autenticitaţii, voinţei, tenacitaţii, umorului, luptei cu destinul, bucuriei de a călătorii prin lume cu desăvârşita sa încredere în umanitate: Nous avons fait un beau voyage.  
 
Apoi oamenii nu au mai contat : artiştii au ţâşnit din munte, arta, ca prezenţă a realităţii totale de dincolo de cele văzute - o imitare „şamanică” de curăţire şi eliberare, o datorie şi o bucurie în acelaşi timp. De data aceasta, salvarea venea din interior, nu în limitele unei constrângeri aplicate lumii exterioare, ci de re-facere a primordialului prin propria şansă la viaţă şi creaţie. Întâlnirile nu sunt întâmplătoare, pregătirea acestora este determinantă şi am credinţa că există o anumită responsabilitate pe care avem datoria să ne-o asumăm în această călătorie. Scrisul devine, aşadar, o prelungire a normalităţii, a decenţei umane, precum şi o oportunitate de neratat. Dintr-o astfel de perspectivă au aparut cele „Douăsprezece Hierofanii – Între Australia şi România”, o serie de povestiri (aproape personale) despre sensul respiraţiei zilnice al miturilor de creaţie.  
 
O explicaţie aş putea considera pentru viitor, de asemenea, în vederea re-amintirii conceptului de ritm ca esenţă hipersensibilă a vieţii în micro şi macro univers, ca exprimare a fundamentelor fizicii cuantice, a existenţei biologice, precum şi a etimologiei sale greceşti prin filiera latină, în context de educare. O variantă a poemelor din volumul „Viaţa ca ritm” aşteaptă să fie finalizată şi corectată. Direcţia de deplasare, prin folosirea regulii paralelogramului ca metaforă, adună toţi vectorii de întâlnire şi pregăteşte următoarea decizie, pasul care va urma.  
 
Aceasta zi este perfectă. Soarele se vede încă invins de acest final vântos de iarna australiană, dar straluceşte cu un zâmbet de încredere printre puţinii nori de pe cer. Un moment în care memoria subconştinentă apare ca posibilitate viabilă în lupta cu necunoscutul: cuvântul ne aminteşte valoarea sa de creaţie, de transport şi de revelaţie. Un moment de linişte şi continuitate a călătoriei: Quo vadis Domine?  
 
Mihaela CRISTESCU  
Sydney, Australia  
11 august  
 
 
 
Referinţă Bibliografică:
Mihaela CRISTESCU - TAINA SCRISULUI (29) - ARS POETICA / Mihaela Cristescu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 598, Anul II, 20 august 2012, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2012 Mihaela Cristescu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Mihaela Cristescu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!