Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Recenzii > Mobil |   


Autor: Menuţ Maximinian         Publicat în: Ediţia nr. 571 din 24 iulie 2012        Toate Articolele Autorului

Menuţ MAXIMINIAN - PRIN MOARTE, AŞTEPTÂND VIAŢA
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Poet, prozator, eseist, publicist Marin Traşcă a luat drumul tărâmului iberic acum 6 ani, întru descoperirea sensurilor vieţii. O carte a identităţii este şi cea de faţă, regăsind aici un drum al iniţierii, al străinului care îşi caută rostul. Până la a ajunge formatorul de opinie de azi, personajul cărţii trece prin mai multe încercări, la fel ca eroii din poveştile românilor, pe care le poartă cu el în suflet. E greu să fii singur în lume şi să descoperi că visele din căruţa ta coboară pe moşia altora. Însă cu ambiţie personajul nostru reuşeşte să schimbe lumea după viziunile lui. Să fie apreciat, respectat şi dat drept model.  
 
Volumul „Singur printre ziarişti”, apărut în 2002, a surprins în modul cel mai vizibil prin eseurile de atitudine, apoi a urmat volumul de poezie „Căruţa cu vise”, în 2010, lansat la Madrid şi apreciat de spanioli.  
 
„Îmi place să văd oameni fără cute sub frunte, cu ochii limpezi ca izvorul, să aibă unde pune dorul, să dea mâna cu tine cu palma întinsă, nu cu degetele strânse a zgârcenie, să aibă timp să zâmbească fie şi din motivul unei noi dimineţi” spune Marin. Toate acestea se regăsesc în scrierile lui. Viaţa omului făcută din bune şi rele, din necazuri şi bucurii, din soare şi nori. La Marin Traşcă există o lume cu forme şi sensuri proprii. Alături de spaţiu ca fenomen obiectiv şi a formelor ce le capătă în reprezentarea sa, timpul constituie şi el un cadru al scriitorului, fiind o altă dimensiune a modului de reprezentare a lumii şi vieţii şi un factor determinant al culturii spirituale şi materiale a colectivităţii.  
 
Eroul din acest spaţiu vede în timp altceva decât vedem noi, un dat cu o natură proprie, cu valori şi sensuri proprii; timpul este pentru el un produs al unei alte vieţi decât aceea în care suntem purtaţi noi. Ritmul naturii, desfăşurarea evenimentelor, a vieţii omului şi a tuturor actelor sale zilnice se produc în timp, dar în alt orizont şi în alte condiţii, cu alte semnificaţii decât acelea pe care le cunoaştem şi le folosim obişnuit.  
 
În lumea străinătăţii priveşte cerul pe care îl cunoaşte atât de bine, de acolo, de acasă, socoteşte şi el cum merge timpul, face ca şi noi calcule şi, totuşi, gândeşte timpul într-un chip deosebit. Timpul reprezintă moduri de comportare şi raporturi nu lipsite de legătură cu activităţile omului, ceea ce a făcut ca în faza industrială a societăţii să influenţeze puternic viaţa omului. Natura sa se exprimă prin însuşiri specifice şi funcţionează în mod continuu, nou şi viu. Acest timp nu este abstract, fără chip şi monoton ca timpul matematic, ci dimpotrivă, este concret, cu înfăţişări variate şi muzical. Aici îl regăsesc pe Marin Traşcă.  
 
Timpul nu rămâne numai un fenomen cu caracter practic, ci merge mai departe. Omul simte interior că făptura sa rămâne în timp, ştie că s-a născut la o dată oarecare, că trăieşte în prezent şi zilele care vin îl poartă pas cu pas către viitor care se încheie în moarte. Omul rezistă în faţa trecerii, pentru că o priveşte ca pe o stare normală a lucrurilor, ca pe o condiţie umană, ca pe ceva propriu naturii sale. Dacă cerul se schimbă, stelele cad, soarele se împuţinează (pe anotimpuri), de ce omul ar sta pe loc?  
 
Începutul şi sfârşitul în viziunea de viaţă a scriitorului, apar atât de deosebite faţă de concepţia ştiinţelor naturii, încât cu greu mintea noastră obişnuită cu noţiunile acestei ştiinţe poate să le cuprindă. Pentru cultura modernă, aceea a ştiinţelor pozitive, sfârşit înseamnă moarte, înseamnă dispariţie totală, înseamnă neant. Aceasta pentru că ştiinţa foloseşte timpul ca pe ceva linear, fragmentat în trecut, prezent şi viitor şi măsurat cu lungimi. Pentru ţăranul român sfârşitul există după cum există şi timpul, nu în sens cantitativ, ci în sens calitativ, cu posibilităţi de totală prefacere. Sfârşitul timpului nu este în timp, ci dincolo de timp, în eternitate.  
 
Facerea lumii şi Judecata de apoi sunt stâlpi de sprijin ai minţii. Timpul merge fără încetare între aceste două momente. Şi Marin crede în judecată. Şi în viaţa veşnică. E convins că în multe lucruri ni se va face dreptate odată şi odată. Viaţa eroilor din carte se desfăşoară cursiv sau în căderi, mai lin sau mai zbuciumat, dar sigur ea nu stă pe loc. Prinsă între cei doi termeni, naştere şi moarte, viaţa omului străbate un drum lung, plin de întâmplări care nu totdeauna pot fi prevăzute. Că omul are o soartă nu este un fapt îndoielnic, diferenţa apărând numai asupra gradului ei de rigiditate. Timpul suferă din loc în loc opriri marcate obişnuit de sărbători. Acest lucru ne face să socotim timpul ţăranului ca fiind un timp discontinuu, ne spune Ernest Bernea. O sărbătoare este şi această carte. Zugrăvită cu pana scriitorului care ne înfrumuseţează viaţa.  
 
Menuţ MAXIMINIAN  
Bistriţa  
iulie 2012  
 
 
 
Referinţă Bibliografică:
Menuţ MAXIMINIAN - PRIN MOARTE, AŞTEPTÂND VIAŢA / Menuţ Maximinian : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 571, Anul II, 24 iulie 2012, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2012 Menuţ Maximinian : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Menuţ Maximinian
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!