Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Impact > Biografii > Mobil |   


Autor: Cristi Iordache         Publicat în: Ediţia nr. 211 din 30 iulie 2011        Toate Articolele Autorului

MATEI VISNIEC
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Matei VIŞNIEC 
  
poet, dramaturg, romancier, jurnalist 
  
membru al mai multor uniuni de creaţie în România şi în Franţa 
  
- Uniunea Scriitorilor din România 
  
- Societe des Auteurs et Compositeurs Dramatiques (Franţa) 
  
- Ecrivains Associes du Theâtre (Franţa) 
  
- Societe des Gens de Lettres de France 
  
Am avut privilegiul să ne fie oaspete cu ocazia mai multor manifestări culturale. 
  
Matei Vişniec este un prieten al teatrului târgoviştean, dar şi al spaţiului literar de aici. 
  
Când un autor cu o operă covârşitoare cum este cazul domniei sale, alege Târgovişte printre cele trei oraşe unde ţine conferinţe şi prezintă timp de două zile teme majore din actualitatea socio-culturală, acesta este un semn de apreciere la adresa cetăţenilor şi rezonanţei lor faţă de manifestul esenţial pe care-l transmite: „a acţiona”. 
  
TÂRGOVISTE, 14 MARTIE 2011 
  
Născut în nordul României, în Bucovina, la Rădăuţi, pe 29 ianuarie 1956. Mama, Minodora, este educatoare, tata, Ioan, este funcţionar. Foarte repede descoperă în literatură un spaţiu de libertate. Citeşte cu aviditate Kafka, Dostoievski, Camus, Poe, Lautreamont ... Îi plac foarte mult suprarealiştii, dadaiştii, povestirile fantastice, teatrul absurdului şi al grotescului, poezia onirică şi chiar teatrul realist anglo-saxon, pe scurt, îi place totul cu excepţia realismului socialist. 
  
Studiază la Bucureşti filozofia şi devine foarte activ în sânul generaţiei 80, fiind membru fondator al Cenaclului de luni. Crede în rezistenţa culturală şi în capacitatea literaturii de a demola totalitarismul. Crede mai cu seamă că teatrul şi poezia pot denunţa manipularea omului prin "marile idei", precum şi spălarea creierelor prin discursurile ideologice. 
  
Înainte de 1987 se afirmă în România prin poezia sa epurată, lucidă, scrisă cu acid. Începând din 1977 scrie piese de teatru care circulă masiv în mediul literar, dar care sunt interzise pe scenele profesioniste. Proza sa rămâne însă una de sertar, precum romanul "Cafeneaua Pas Parol"scris în 1982/1983 şi publicat abia după căderea lui Ceauşescu. 
  
În septembrie 1987 părăseşte România, ajunge în Franţa unde cere azil politic, începe să scrie în limba franceză şi lucrează pentru Radio France Internationale. Devine cetăţean francez în 1993. 
  
PREMIUL EUROPEAN acordat în 2009 de Societatea Autorilor şi Compozitorilor Dramatici din Franţa pentru întreaga activitate. În România i s-a decernat de mai multe ori Premiul Uniunii Scriitorilor pentru Dramaturgie. A obţinut de asemenea Premiul UNITER si Premiul pentru dramaturgie al Academiei Române. 
  
Privire generală în 2010: 
  
Piese jucate în peste 30 de ţări: România, Republica Moldova, Franţa, Germania, Italia, Belgia, Luxemburg, Olanda, Elveţia, Spania, Portugalia, Marea Britanie, Danemarca, Suedia, Finlanda, Grecia, Turcia, Rusia, Ungaria, Bulgaria, Serbia, Croatia, Ucraina, Canada, Statele Unite, Argentina, Brazilia, Bolivia, Japonia, Maroc, Iran, Liban ...  
  
Spectacole si participări la mari festivaluri internaţionale de teatru: Festivalul de la Avignon, Bienala de teatru de la Bonn, Festivalul de teatru de la Edinburg, Festivalul FAJDR de la Teheran, Festivalul de teatru de la Sibiu, etc. 
  
Invitat pentru intervenţii şi conferinţe pe tema rezistenţei culturale şi a literaturii ca spaţiu de libertate în numeroase oraşe din Franţa, dar şi în Italia (Universitatea din Padova, Universitatea din Bolognia, Institutul Cultural Francez de la Roma), Statele Unite (Universitatea Phoenix din Arizona, Festivalul "Playing French"de la Chicago), Maroc (Centrul Cultural Francez de la Tetouan), Iran (Universitatea liberă de la Teheran), Japonia (Teatrul Kaze din Tokyo), Cehia (Centrul Cultural Român de la Praga), Marea Britanie (Festivalul de teatru de la Brighton), Germania (Teatrul Hans Otto de la Potsdam), Luxemburg (Fabriktheater) etc. 
  
Piesele lui Matei Vişniec sunt traduse în peste 25 de limbi. Unele au fost montate în teatre importante din Europa: Teatrul Rond Point des Champs Elysees la Paris, Teatrul Stary din Cracovia, Teatrul Piccolo din Milano, Teatrul Regal din Stockholm, Teatrul Young Vic din Londra, Teatrul Naţional din Istanbul, Teatrul Maxim Gorki din Berlin, Teatro Stabile din Catania (Sicilia) ...  
  
În jur de 30 de piese scrise în franceză sunt publicate de editurile 
  
- Actes Sud - Papiers 
  
- L'Harmattan 
  
- Lansman 
  
- Crater 
  
- Espace d'un Instant 
  
- L'œil du Prince 
  
Mai multe doctorate au fost scrise în România pe marginea operei lui Matei Vişniec (la Universităţile din Bucureşti, Iaşi, Cluj, Timişoara) 
  
O monografie intitulată "Matei Vişniec, un optzecist atipic"a fost realizată de Bogdan Mihai Creţu şi publicată în 2008 de Editura Universităţii "A.I. Cuza"din Iaşi. 
  
După căderea comunismului în 1989 Matei Vişniec devine unul dintre autorii cei mai jucaţi în România, cu spectacole create pe toate scenele naţionale (Bucureşti, Iaşi, Cluj, Craiova, Timişoara), precum şi în alte numeroase oraşe. Numeroase piese radiofonice realizate de Teatrul Naţional Radiofonic. 
  
Spectacole recente în România (2005-2009): 
  
- "Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintal", Teatrul Naţional din Bucureşti, regia Florin Fătulescu 
  
- "Richard al III-lea se interzice, sau scene din viaţa lui Meyerhold", Teatrul Bulandra, Bucureşti, regia Cătălina Buzoianu 
  
- "Ioana şi focul", Teatrul de Comedie, Bucureşti, regia Cătălina Buzoianu 
  
- "Buzunarul cu pîine", Teatrul Metropolis, Bucureşti, regia şi interpretarea Oana Pellea şi Sandu Mihai Gruia 
  
- "Femeia ţintă şi cei zece amanţi", Teatrul Radu Stanca, Sibiu, regia Claire Dancoisne 
  
- "Mansardă la Paris cu vedere spre moarte", Teatrul Naţional din Cluj, regia Radu Afrim 
  
- "Femeia ţintă şi cei zece amanţi", Teatrul Naţional din Cluj, regia Mona Chirilă 
  
- "Occident Express", Teatrul Naţional din Craiova, regia Alexandru Boureanu 
  
Apariţii editoriale recente: 
  
la Editura Cartea Românească 
  
- PĂIANJENUL ÎN RANĂ (teatru), 2007 
  
- GROAPA DIN TAVAN (teatru), 2007 
  
- OMUL PUBELĂ. FEMEIA CA UN CÎMP DE LUPTA (teatru), 2007 
  
- CAFENEAUA PAS-PAROL (roman), 2008 
  
- SINDROMUL DE PANICĂ IN ORAŞUL LUMINILOR (roman), 2009 
  
la Editura Paralela 45 
  
- ORAŞUL CU UN SINGUR LOCUITOR (antologie de poezie), 2005 
  
- MANSARDĂ LA PARIS CU VEDERE SPRE MOARTE (teatru), 2005 
  
- OMUL CU O SINGURĂ ARIPĂ (teatru), 2006 
  
- ISTORIA COMUNISMULUI POVESTITĂ PENTRU BOLNAVII MINTAL (teatru), Paralela 45, 2007 
  
- IMAGINEAZĂ-ŢI CĂ EŞTI DUMNEZEU (teatru), 2008 
  
- OCCIDENT EXPRESS & DESPRE SENZAŢIA DE ELASTICITATE CÎND PĂŞIM PESTE CADAVRE (teatru), 2009 
  
la Editura Humanitas 
  
- MAŞINĂRIA CEHOV & DESPRE FRAGILITATEA PESCĂRUŞILOR IMPĂIAŢI (teatru), 2008 
  
Piese editate în limba franceză 
  
- TROIS NUITS AVEC MADOX, 1995, Éditions LANSMAN 
  
- LES PARTITIONS FRAUDULEUSE, 1995, Éditions CRATER 
  
- THÉÂTRE DÉCOMPOSÉ ou L'HOMME POUBELLE, 1996, Éditions L'HARMATTAN 
  
- LES CHEVAUX À LA FENÊTRE, 1996, Éditions CRATER 
  
- PAPARAZZI OU LA CHRONIQUE D'UN LEVER DE SOLEIL AVORTÉ suivi de 
  
- DU SEXE DE LA FEMME COMME CHAMP DE BATAILLE DANS LA GUERRE EN BOSNIE, 1997, Éditions ACTES SUD-PAPIERS 
  
- COMMENT POURRAIS-JE ÊTRE UN OISEAU? 1997, Éditions CRATER 
  
- PETIT BOULOT POUR VIEUX CLOWN suivi de 
  
- L'HISTOIRE DES OURS PANDA RACONTÉE PAR UN SAXOPHONISTE QUI A UNE PETITE AMIE À FRANCFORT, 1998, Éditions ACTES SUD-PAPIERS 
  
- L'HISTOIRE DU COMMUNISME RACONTÉE AUX MALADES MENTAUX 
  
2000, Éditions LANSMAN 
  
- LE ROI, LE RAT ET LE FOU DU ROI, 2002, Éditions LANSMAN 
  
- ATTENTION AUX VIEILLES DAMES RONGÉES PAR LA SOLITUDE 
  
2004, Édition LANSMAN 
  
- DU PAIN PLEIN LES POCHES et d'autres pièces courtes 
  
2004, Éditions ACTES SUD-PAPIERS 
  
- MAIS, MAMAN, ILS NOUS RACONTENT AU DEUXIÈME ACTE CE QUI S'EST PASSÉ AU PREMIER, 2005, Éditions L'ESPACE D'UN INSTANT 
  
- RICHARD III N'AURA PAS LIEU, ou SCÈNES DE LA VIE DE MAYERHOLD, 2005, Éditions LANSMAN 
  
- LA MACHINE TCHEKHOV, 2005, Éditions LANSMAN 
  
- LA FEMME CIBLE ET SES DIX AMANTS, 2005, Éditions LANSMAN 
  
- LE SPECTATEUR CONDAMNÉ À MORT, 2005, Éditions L'ESPACE D'UN INSTANT 
  
- LE MOT PROGRÈS DANS LA BOUCHE DE MA MÈRE SONNAIT TERRIBLEMENT FAUX, 2007, Editions LANSMAN 
  
- LES DETOURS CIORAN ou MANSARDE À PARIS AVEC VUE SUR LA MORT, 2007, Editions LANSMAN 
  
- ENQUÊTE SUR LA DISPARITION D'UN NAIN DE JARDIN, 2008, Editions LANSMAN et Urgence de la jeune parole 
  
„A început să se scrie cărţi despre textele mele, despre piesele mele, chiar despre romanele mele, ceea ce mă bucură foarte mult.”, îmi mărturisea, la una dintre întâlniri, domnul Matei Vişniec. 
  
Prof Dr. Daniela Magiaru 
  
Prezentarea romanului „Domnul K. eliberat” de către prof. Daniela Magiaru, cea care a obţinut titlul d e doctor cu teza „Modele dramatice – Eugen Ionesco, Matei Vişniec”, vine să confirme faptul că ne aflăm în faţa unui autor contemporan care vede lumea de undeva dintr-o dimensiune superioară celei în care trăim şi percepe existenţa cu cel puţin un simţ în plus. 
  
Critic literar şi de teatru, distinsa Daniela Magiaru nu găseşte câteva cuvinte, nici câteva pagini pentru a se face înţeleasă - are nevoie de o carte şi nu ştiu dacă nu cumva tot i se va părea puţin. „MATEI VISNIEC – Mirajul cuvintelor calde” recomandă pentru moment, dramaturgul. 
  
Să nu uităm însă, că avem de-a face, deopotrivă, cu un poet, un romancier şi un jurnalist. 
  
n.a. -biografie şi c.v. profesional realizate cu sprijinul domnului Vişniec 
  
Cristi Iordache 
  
 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
MATEI VISNIEC / Cristi Iordache : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 211, Anul I, 30 iulie 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Cristi Iordache : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Cristi Iordache
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!