Autor: Al Florin Ţene         Publicat în: Ediţia nr. 589 din 11 august 2012        Toate Articolele Autorului

Marea Enciclopedie PERSONALITĂŢ ROMÂNE ŞI FAPTELE LOR

Marea Enciclopedie PERSONALITĂŢI ROMÂNE ŞI FAPTELE LOR

“lada de zestre “ a spiritualităţii noastre

Volumul de colecţie nr.52

Iată, că după mai bine de un deceniu, enciclopedia “Personalităţi Române şi faptele lor-1950-2010 “, scrisă de Constantin Toni Dârţu, a ajuns la volumul 52, constituindu-se într-un palat al memoriei spiritualităţii creatoare a neamului nostru, cu tot atâtea camere .

În anul 2002 când a apărut volumul 4 în care eram eu inclus împreună cu soţia, poeta Titina Nica Ţene, şi fiul, istoricul dr.Ionuţ Ţene, nu credeam că aceast dicţionar v-a ajunge la volumul 52, cu toate că prin anii 2007, pentru prima dată, am folosit, într-un articol, termenul de enciclopedie dat acestor volume, când se lansala Rm.Vâlcea volumul 24. Şi de atunci această denumire, pe bună dreptate, s-a impus în toate mediile de informaţie. Impunerea acestui termen s-a datorat faptului că lucrarea, iată, ajunsă la volumul 52, este un tip de operă lexicografică de mare întindere, care cuprinde cunoştiinţe amănunţite despre personalităţi şi activităţile lor organizate metodic. Numele de enciclopedie venind de la titlul dat unui dicţionar francez prin anii 1751-1772 scris de Diderot şi D`Alembert.

Am făcut această incursiune în trecutul istoric al denumirii pe care îl folosim în raport cu marea lucrare a domnului Constantin Toni Dârţu, şi în trecutul apropiat al evoluţiei acestei enciclopedii, pentru a sublinia importanţa pe care o dăm enciclopediei PERSONALITĂŢI ROMÂNE ŞI FAPTELE LOR.

Meritul distinsului cercetător şi scriitor Constantin Toni Dârţu, preşedintele filialei Iaşi-Moldova a Ligi Scriitorilor, este că prin publicarea acestor volume ale enciclopediei sunt aduse în lumina cunoaşterii marii creatori ai neamului românesc proveniţi din România profundă şi tainică care în linişte pun, prin creaţiile lor, cărămidă peste cărămidă la ridicarea Marelui Edificiu al Spiritualităţi Româneşti.

Volumul 52, de care facem vorbire, subintitulat ”De colecţie“, făcând parte din această Mare Enciclopedie salutată cu entuziasm de regretaţii preşedinţi ai Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România-Iaşi şi Cluj; acad.Cristofor Simionescu şi prof. univ.dr.DHC Crişan Mircioiu, şi cu aprecierile Academiei Române, prin prof. Leon Dănăilă, membru titular al Academiei Române, cuprinde următoarele activităţi umane:Viaţa spirituală, Medicină, Administraţie, Critică literară, Literatură, Artă şi Tehnică. După cum observaţi acest volum cuprinde o paletă diversificată despre oameni deosebiţi şi activităţile lor. Personalităţile din acest tom intră în incidenţa aforismului scris de Alexandru Vlahuţă care scria:”Lucrurile bune trăiesc mai mult decât cel care le-a făcut, şi e o dulce mângâiere să ştii că pământul, care se va închide peste tine, nu va acoperi dreptatea, opera şi ce ai ctitorit în viaţă“.

Volumul se deschide cu biografia şi activitatea Î.P.S.Andrei Andreicuţ, Mitropolitul Clujului, Crişanei şi Maramureşului, în acelaşi capitol se prezintă viaţa spirituală a altor doi mari prelaţiÎ.P.S.Vasile Costin Târgovişteanu şi Î.P.S.Antonie Plămădeală.Sectorul rezervat medicinei cuprinde personalitatea prof.univ.dr.docent membru al Academiei, Crişan Mircioiu şi pe doctoral din Germania Mircea Pavel Morariu, scriitor, membru al Ligi Scriitorilor Români.

Rubrica Administraţie găzduieşte pe economistul Vasile Cornea, fost primar al oraşului Iernut care se distinge prin iniţiative deosebite în promovarea culturii, istoriei şi economiei de piaţă în această zonă mureşană.Critica literară este reprezentată, în acest volum, de Dumitru Balan, iar Literatura prin Dora Alina Romanescu din Mangalia, Vasile Andru, scriitor şi eseist sapenţial, Georgeta Pamfil Manta şi Filoteea Stoian Barbu, ultimile două poete de o sensibilitate maladivă.

Trebuie să remarcăm prezenţa, la rubrica Artă a distinsului pictor şi scriitor Sorin Spiridon Gâtu, harnic colaborator al acestei mari enciclopedi, unul din cei mai însemnaţi ARTIŞTI PLASTICI BISERICEŞTI, maestru în arta mozaicului, autor de cărţi monografice, viitor, sperăm, membru al Ligi Scriitorilor. Tot la această rubric este prezentă şi pictoriţa MIhaela Radian, iar la capitolul Tehnică, descoperim pe inginerul mecanic, trăitor în Anglia, domnul James Gillies Ballantyne care a pregătit numeroase lucrări tehnice pe teme de combustie şi generare de abur.

... Şi acest volum confirmă talentul de cercetător al domnului Constantin Toni Dârţu, ce cu dăruire, pasiune, competenţă şi iubire de oameni, a “ construit “ această mare enciclopedie care, în condiţiile fenomenului de globalizare şi de intrare în Europa ,a devenit “lada de zestre “ a spiritualităţi româneşti.

În acest context doresc domnului Constantin Toni Dârţu, sănătate, putere de muncă, pentru a continua această mare enciclopedie a spiritualităţii româneşti, prima de acest gen din domeniul privat, în timp ce institute de stat plătite cu bani mulţi din buzunarul contribuabilului nu s-au înhămat la o astfel de amplă lucrare

Închei, gândindu-mă la ce face autorul acestei enciclopedii şi a celor cuprinşi în ea, supunându-vă să meditaţi la ce exprimă un aforism al lui Marin Preda, care spunea:”E puţin lucru să scrii cărţi? Rousseau, Voltaire, Diderot, Montesquieu fuseseră mai puternici decât regii. Nu ei îi inspiraseră pe Robespierre şi Danton, revoluţionarii care aveau să schimbe destinul Franţei?“

Al.Florin ŢENE

Membru corespondent al Academiei Americană Română

Preşedintele Ligi Scriitorilor Români