Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Cultural > Vizual > Mobil |   


Autor: Al Florin Ţene         Publicat în: Ediţia nr. 227 din 15 august 2011        Toate Articolele Autorului

Lumina muntelui în procesiunea armoniei culorilor
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Lumina muntelui în procesiunea armoniei culorilor 
  
Pentru pictorii din cadrul Asociaţiei judeţeane a Artiştilor Plastici Cluj muntele ,mai ales cel din zona Mărişelului, a devenit o sursă de inspiraţie constantă.Taberele organizate odată pe an în acest areal,ajunse la ediţia a V-a, au făcut ca pe pânzele pictorilor ,paradoxal,să urce muntele pe piscurile înalte ale cromaticii.Însă, numai muntele cu toată paleta lui de peisaj,dar mai puţin oamenii acestei zone.Aşa cum spuneam, matricea de inspiraţie a acestor artişti este o zonă plină de lumină şi culoare, de aceea expoziţia se află sub genericul Lumina de la porţile ceruluii, având o specificitate unică etnofolclorică, care vrând ne vrând, artiştii au surprinso în arhitectura caselor, a căpiţelor de fân, a portului şi obiceiurilor oamenilor .Este o zonă ce musteşte de istorie, dar mai ales de frumuseţea peisajului care, cum spunea Amiel este o stare de suflet.Fapt ce pentru protagoniştii noştri a devenit o stare de peisaj.Peisajele acestor pictori ne explicitează sufleteşte raportul dintre natură şi interpretarea ei cu ajutorul ochiului, mîinii, culorilor şi nu în ultimul rând a talentul.Aceste peisaje ne deshid perspectiva spre totalitate, dor de expansiune, şi libertatea eului, dar şi al fiinţei.Aşa cum Carl Gustav Carus, în scrisorile lui, prin anul 1798, scria că peisajul aparţine sufletului lumii,(vezi tablourile lui Octavian Popescu). Iar tablourile lui Eugen Coţa reproduc tot ce a dat Dumnezeu acestor locuri, convins că-i aparţin, dar înnobilându-le pe cât poate.Majoritatea acestor lucrări rezonează cu concepţia şi viziunea asupra naturii şi cu poetica artiştilor.De fapt ei reconstruiesc o nouă lume, ei sunt învierea şi viaţa cum se specifică în sfânta Scriptură.Aceşti artişti se situează întru natură, nu o privesc din afara ei,iar cum este Cornel Vana o şi modelează apropiindo de firea lui şi-a lumii.Pictorii aceştia integrează natura şi culorile ei în propria lor natură de pe pânză,finalizând o vibraţie ce reverberează prin arpegiul culorilor în sufletul privitorilor.Căpiţa de fân (Vezi lucrările lui Maria Cristea )nu poate fi decât o turlă de catedrală a naturii cu vârful înfipt în albastrul cerului, precum turla bisericii lui Octavian Popescu.Floarea Bulduş simte nuanţele, dar le şi aude rezonând în sine ca pe un concert despre apa ce curge alene între chingile muntelui ce poartă pe umerii lui suflete ancestrale, dar şi cele care vin să le tulbure liniştea dintre două nopţi în care luna visează rezemată cu capul pe câte o creangă de copacRoşul din tabloul lui Mircea Bonda aprinde copacii şi acoperişurile caselor contrastând cu coamele dealurilor încinse de galben şi verde(vezi tablourile lui Nicolae Bogdan, ai cărui cai în mişcare dinamizează peisajul.Sau tablourile lui Vasile Pop,Szabo Francisc al cărui galben pal ne îndeamnă la nostalgie,Valeria Iacob,Istok Nicolae, Jacob Margit, cu policromia florilor ce stârneşte un arpegiu al nuanţelor. 
  
La fel ca Florile în vază ale Afinei Lupaş,sau geometria haturilor câmpului din tabloul lui Gavril Nechifor, sau dealul ce prăvale culoarea peste căpiţele de fân din tablul Mariei Moldovan,sau frunzele aprinse din copacii Dorinei Scutareanu, sau albul florilor al Anei Pop ,sau explozia globului de aur în copacul gânditor din tabloul Larisei Onis,nu în ultimul rând focul ancestral ce încojoară copacii din tabloul Laurei Potop, sau verdele pal, stârnind speranţă din buchetul de cale ale Cameliei Vidrascu,sau căpiţele de fân ca două cupole de catedrală în spatele cărora muntele secmentează tabloul în două.) 
  
Pentru aceşti pictori muntele este edenul pe care doresc să-l recupereze,el se constituie în axa universului lor.În aceste tablouri predomină peisajul arhaic,.iar la unii dintre ei descoperim şi o viziune cu tendinţe moderniste din care nu lipseşte simbolul, (vezi sculpturilr lui Iosif Stegaru),unde elemente clasice,de mult cunoscute,se îmbină cu tehnica folosită în creaţia populară naivă.Ei scriu cu lumină,cum scriitorii cu cerneala.Dacă pictorii prin culoare exprimă cuvântul ne spus, scriitorii prin cuvânt exprimă culoarea metaforei.Două modalităţi care converg către două feluri de exprimări ale eului.Pictorii despre care facem vorbire au un fel de smerenie faţă de impulsurile lăuntrice, ascultând acel egou,căutând să lege un dialog dintre lucrările lor şi realitatea abordată.În acest dialog descoperim un patetism al luminii, al verdelui,ale multiplelor culori.Se pare că muntele a fost făcut de Dumnezeu pentru ca pictorii să vadă dincolo de el. 
  
Cei 27 de pictori care au participat la Tabăra din Mărişel prin această expoziţie au coborât muntele în burg, sau mai degrabă au înhămat caii nuanţelor şi au dus metropola până la Lumina de la Porţile Cerului. 
  
Al.Florin ŢENE 
  
Cuvântare ţinută la  
  
expoziţia ce a avut loc în 3 noiembrie în holul Bibliotecii Judeţene Octavian Goga-Cluj. 
  
 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Lumina muntelui în procesiunea armoniei culorilor / Al Florin Ţene : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 227, Anul I, 15 august 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Al Florin Ţene : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Al Florin Ţene
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!