Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Impact > Vocatii > Mobil |   


Autor: Lucia Olaru Nenati         Publicat în: Ediţia nr. 893 din 11 iunie 2013        Toate Articolele Autorului

Lucia OLARU NENATI - RECONSTITUIND PORTRETUL UNEI MARI POETE – MAGDA ISANOS
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
S-a derulat, nu de multă vreme, la Suceava şi Udeşti, o nouă ediţie a festivalului „Magda Isanos - Eusebiu Camilar”, intitulat acum «Rezonanţe udeştene», numele devenind mai cuprinzător datorită numărului mai mare de personalităţi ale locului care-şi merită pomenirea, respectiv poetul Constantin Ştefuriuc, jurnalistul scriitor Mircea Motrici şi încă alţii, drept care primăria udeşteană găzduieşte un adevărat muzeu memorial în holul său.  
 
În prezenţa invitaţilor din ţară, din străinătate, precum şi din redutabila obşte literară suceveană, lucrările festivalului au debutat în sala „Elena Greculesei” a Bibliotecii judeţene, prin demersul introductiv al poetei Carmen Veronica Steiciuc, amfitrioana manifestării aflate sub egida Centrului Cultural «Bucovina», şi prin lansarea unor cărţi semnate de Constantin Abăluţă şi Doina Popa, dar şi a celor din «desantul» producţiilor editoriale ale editurii TipoMoldova din Iaşi, prezentate de Aurel Ştefanache. Au urmat apoi şi alte lansări de cărţi ale scriitorilor participanţi, prezentarea de reviste literare, vizita în satul Udeşti, la Casa memorială dedicată celor doi creatori, slujbe de pomenire la cimitir, o originală şezătoare literară la Casa memorială „Mircea Motrici”, festivitatea de premiere a tinerilor concurenţi aspiranţi la consacrare, un concert de gală la sala Auditorium Ioseph Schmidt în care interpreţi de muzică şi recitatori au oferit publicului un recital cameral pe versurile Magdei Isanos, semnat de cunoscuta compozitoare Violeta Dinescu din Germania, prezentă la festival ş.a.  
 
Dar dincolo de toate aceste componente bine organizate şi derulate, reuniunea a fost marcată, în principal, prin evocarea celei ce a fost marea poetă Magda Isanos, demers la care fiica acesteia, eminenta scriitoare Elisabeta Isanos, a contribuit consistent şi memorabil prin mai multe cărţi editate sau reeditate în mod exemplar cu ajutorul editurii TipoMoldova. Una dintre aceste cărţi intitulate „Poemele Dagmarei” a constituit obiectul unei adevărate dizertaţii hermeneutice susţinute de scriitoarea şi jurnalista suceveană Doina Cernica.  
 
Semnatarei acestor rânduri i-a revenit misiunea de a contura, în deschiderea lucrărilor festivalului, portretul de ansamblu al marii poete Magda Isanos, aşa cum se reconstituie el prin demersul fiicei sale care, în ciuda îndemnului mamei sale plecate din această lume în floarea vârstei: „Copilul meu, să nu mă cauţi”, cercetează urme, interoghează martori, adună orice imagine sau petec de hârtie, recuperează orice manuscris uitat şi, încet, încet îşi îndeplineşte ţelul obsesiv de a întregi portretul tridimensional al mamei sale, restituind astfel literaturii române personalitatea unei creatoare de prim rang încă insuficient cunoscută.  
 
Primind cu autograf cărţile sale de proză reeditate de curând, Drumul spre Ombria, Cosânzenii şi Amur, şi apoi cartea de poeme Pomii cei tineri, încă neuscată de cerneala tipografică a editurii ieşene, cunoscând deja cartea In căutarea Magdei Isanos şi website-ul acestei familiei literare, citind constant revista „Ferestre” editată de aceeaşi neobosită creatoare şi totodată detectiv, am avut acces la quasi-totalitatea surselor de cunoaştere a acestei poete. Cantitatea de informaţii depăşeşete posibiltatea expunerii lor într-un asemenea text de presă şi îndeamnă imperios spre o tratare mai largă.  
 
Până atunci, în expozeul oral ce am avut a-l susţine în deschiderea festivalului, am putut să „desenez” chipul frumos şi impresionant al unei tinere poete cu personalitate puternică, din stirpea celor ce domină psihologic, cu graţie şi fără efort, întregul anturaj, fie acesta familia, prietenii sau colegele de liceu, cele care ajung să facă greva foamei din solidaritate cu demersul ei curajos de-a apăra o colegă nedreptăţită, (vădind aşadar o puternică stofă de lider!); căreia îi plăcea să călărească dar şi să mediteze în deplină comuniune cu miracolul naturii; înzestrată cu spirit civic, cu sensibilitate şi cu temperament artistic, dar şi cu un adevărat şi invidiabil talent oratoric (să recunoaştem, rar întâlnit la femeile istoriei noastre culturale!); o tânără femeie care şi-a urmat fără ezitare glasul inimii atunci când şi-a întâlnit sufletul-pereche, pe scriitorul Eusebiu Camilar, un tânăr intelectual sărac, alături de care a ştiut să-şi construiască o oază de fericire sufletească evanescentă dar şi o temeinică zonă de colaborare creativă, devenind o rar întâlnită familie de creatori devotaţi harului lor. Apariţia unei boli grave (cinice în cazul ei, ca fiică de medici iscusiţi!) şi apropierea treptată a sfârşitului inexorabil încordează tensiunea expresiei sale poetice, şi până atunci remarcabilă, adăugând un profund şi dramatic sunet testamentar, o lumină eroică dar şi o intensitate a trăirii, a bucuriei de viaţă, din care însă lipseşte revolta şi furia, fiind mereu prezentă aspiraţia spre armonie cu natura şi o anume gestică atitudinală amintind de cea a ciobanului mioritic, autentică şi de loc cabotină.  
 
Sfârşitul ei constituie o răvăşitoare răsturnare a echilibrului celor din jurul ei care rămân mereu marcaţi de această pierdere a unei tinere poete ce repetă parcă paradigma labişiană în variantă feminină prin multe daturi, dar în special, prin înalta şi autentica simplitate a expresiei, proprie marilor poeţi, calitate pe care aveau s-o releve mulţi dintre comentatorii ei (C. Ciopraga, Horia Bădescu şi nu numai). N. Manolescu, tânărul, nu îşi reţine admiraţia gravă afirmând că Magda Isanos este cea mai profundă poetă a literaturii române a epocii sale, poetă excepţională, cu mare influenţă asupra întregii poezii feminine de după război. Alţii au spus că ea este prima poetă modernă a scrisului nostru, iar Marin Bucur, editorul ei, vorbind despre “marile înălţimi ale sufletului ei”, confirmă prin repetiţie aceste aserţiuni, urmat de mulţi alţi cunoscători ai fenomenului literar precum Ion Caraion, Alex Ştefănescu sau A.D.Rachieru şi alţii care proiectează fiecare câte o nouă lumină asupra acestui univers diamantin.  
 
Această carte recentă, „Pomii cei tineri”, editată printr-o osârdie impresionantă de către fiica poetei, care a adunat laolaltă, pentru prima dată, toate poemele sale din manuscrisele recuperate de pe urma repetatelor refugii ale destinului basarabean al familei sale şi (prezentat în chip răscolitor în cărţile sale de proză despre care am scris cu alte ocazii), ne oferă abia acum ocazia şi posibilitatea de-a avea acces în sfârşit la întreaga operă poetică a Magdei Isanos şi de-a o redescoperi cu proaspătă uimire şi cu empatia pe care o provoacă mereu creaţia autentică.  
 
Numărul şi calitatea tinerilor creatori ce se adună an de an la acest festival confirmă această aserţiune şi consolidează caratele acestui gând optimist. Mai mult de atât, îndrăznim a crede că energia creativă a acestei expresii poetice, poate chiar şi împrejurarea de destin a sfârşitului dramatic şi timpuriu - deşi din alte cauze - ar permite o paralelă cu Silvia Plath, cu scontarea unui interes din partea lumii culturale europene. Şi, de ce nu, întreagă această imagine a unei familii literare, cu roadele sale remarcabile dar şi cu periplul său biografic ar putea constitui un punct de interes special la o împrejurare cum a fost recenta noastră prezenţă literară reprezentativă la expoziţia de carte de la Paris, mai ales că descendenta acestor creatori, Elisabeta Isanos, este o traducătoare de poezie - şi nu numai - în limba franceză de o dexteritate şi intuiţie co-rezonantă de nimic egalată, ea fiind aceea care a tradus, de pildă, poemele eminesciene pentru un C.D. realizat de principele Radu Duda în beneficiul destinatarilor internaţionali.  
 
Dincolo de toate, mi se pare că cea mai potrivită încheiere a unui asemenea excurs este citatul revelator ce urmează, prelevat dintr-o scrisoare a marii poete, ce se relevă astăzi a fi de-o actualitate fără fisură: „Trebuie să tindem mereu spre realizarea ideii de bine, generozitate şi frumuseţă, nici-o operă literară nu poate trăi fără ele. Cu cât timpurile sunt mai barbare, mai înveninate de ură şi mai iraţionale, cu atât intelectualul este dator să cultive sufletul lui într-un sens moral şi să se opună curentului”.  
 
Lucia OLARU NENATI  
Botoşani  
11 iunie 2013  
 
 
 
Referinţă Bibliografică:
Lucia OLARU NENATI - RECONSTITUIND PORTRETUL UNEI MARI POETE – MAGDA ISANOS / Lucia Olaru Nenati : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 893, Anul III, 11 iunie 2013, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2013 Lucia Olaru Nenati : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Lucia Olaru Nenati
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!