Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Manuscris > Compozitii > Mobil |   


Autor: Al Florin Ţene         Publicat în: Ediţia nr. 378 din 13 ianuarie 2012        Toate Articolele Autorului

Literatura oglindă concavă a societăţii
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Eseu de Al.Florin ŢENE 
  
Literatura oglindă concavă a societăţii 
  
Încă de la început trebuie să subliniez înţelesul literaturii ca oglindă a societăţii, în virtutea interpretării adecvate a acestei realităţi.Decodările ne apar cu mai multă claritate în toată parţialitatea lor, fapt ce nu respinge utilitatea teoretică a propoziţiei lui De Bonald în caracterizarea raportului dintre literatură şi societate. 
  
O să mă întrebaţi de ce este literatura oglindă concavă a societăţii. Răspunsul este simplu. Opera literară dacă ar fi oglindă fidelă a societăţii nu ar mai fi literatură. Realitatea socială trece prin filtrul catalizator al creatorului, dându-i o anumită receptare, înţelegere, percepere, mesaj şi formă. Astfel literatura devine o oglindă concavă a realităţii, prin care autorii polarizează ideile, acţiunea, mesajul în direcţia dorită. Reflectarea realităţii exprimă esenţa relaţiei dintre subiect şi obiect în procesul cognitiv, acesta aflându-se la baza oricărei înţelegeri a formelor conştiinţei, în consecinţă şi a literaturii ca artă. 
  
Estetica lukacsiană, are ca premisă generală ideea că ştiinţa şi arta formează ”în puritatea lor realizată relativ târziu(... ) cei doi poli ai reflectării generale a realităţii obiective(s.n. ), al cărei centru fecund îl constituie reflectarea din cadrul vieţii cotidiene.“ În plan artistic însă- caracterul refelctării suferă modificări adânci, mijlociri atât de diverse, nuanţări atât de subtile, încât determinarea lui în acest context, dezvăluie o dinamică a cărei specificitate trece ea pe primul loc. Reflectarea artistică apare în aşa măsură individualizată, încât distanţarea de orice alte forme ale reflectării face ca însuşi termenul de “ reflectare“, cu principala lui memorie semantică, să apară ambiguu, subminat în eficienţa lui operatorie, sursă de neînţelegere şi, uneori, de sugestii inadecvate. 
  
Subliniez, eu consider literatura- formă a conştinţei- o atitudine a omului faţă de lume manifestată prin opera literară, ca obiectivare a subiectivităţii umane. Tocmai aici se evidenţiază oglinda concavă ,de care aminteam în titlul acestui eseu. Pun în evidenţă nu semnificaţia cognitivă, susţinută totdeauna printr-o privilegiere a lumii reale şi secundară în “reflectarea “ literară, ci caracterul subiectiv al obiectivării estetice, cel care traduce, în chip real, relaţia subiect/obiect în literatură. Trebuie să distingem net între rolul conştiinţei din reflectarea ştiinţifică, manifestat doar în dirijarea unei mişcări ce transform obiecte existente-în sine în obiecte existente-pentru.-noi, şi interacţiunea conştiinţei în obiectivările artistice care sunt şi ele, obiectiv, tot produse ale dezvoltării sociale. Încât esenţa obiectuală a operelor de artă pune în evidenţă o legătură specific, nouă, a subiectivităţii şi obiectivităţii. Consecinţa este fundamental pentru înţelegerea domeniului literar, dar şi al artei în general. Omul nu se limitează la a modifica forma elementului din natură, ci el îşi realizează totodată scopul său pe care îl cunoaşte. Reducerea teleologiei la muncă impune, în acelaşi timp, o suprimare a vechii antinomii filozofice dintre cauzaţitate şi teleologie, ca baze categoriale ale realităţii. În virtutea contradicţiei le aşez în cadrul procesului unitar-instituirea teleologică. Condiţia reflectării juste în instituirea teleologică a muncii indică o nouă consecinţă: separaţia clară dintre obiectele cu existenţă independentă şi subiectele care le însuşesc pe acestea la modul ideal. Relaţia subiect/obiect ia naştere prin muncă, iar condiţia amintită subliniază valenţele determinate ale obiectului. Totodată, conştiinţa nu mai poate apărea, ontologic, ca un epifenomen şi devine, prin reflectare, moment al existenţei sociale. Reflectarea păstrează un caracter eterogen/ existenţial şi are, în consecinţă, o poziţie contradictorie; căci, ca reflectare ea este, ontologic, o non-existenţă, dar în acelaşi timă este premisa hotărâtoare pentru instituirea de serii cauzale., vehicolul instituirii unui existent. Drepr urmare, conştiinţa care reflectă realitatea capătă un anumit caracter de posibilitate, accentuat de corelarea cu caracterul opţional al oricărei instituiri în procesul muncii. Numai opţiunea, ca libertate decizională a conştiinţei, îndrituieşte reflectarea să dobândească rolul de vehicol al instituirii noii obiectualităţi, atât în ce priveşte instituirea cauzalităţii, dar, mai ales, instituirea scopului. 
  
Ridicarea spre conştiinţa de sine e susţinută pe consistenţa materială, pe datele obiectuale ale lumii ce ne atrage în nemijlocirea fiinţării ei, câştigându-ne participarea la propria-i aventură. În această ipostază privilegiată de expresie a societăţii, în care de multe ori chiar socialul apare ca destin imaginar, opera literară se oferă ca obiect al criticii sociologice. Actul critic întemeiază acum lectura operei pe un efort interdisciplinar, situat între critică şi filozofie socială. 
  
Al.Florin ŢENE 
  
 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Literatura oglindă concavă a societăţii / Al Florin Ţene : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 378, Anul II, 13 ianuarie 2012, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2012 Al Florin Ţene : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Al Florin Ţene
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!