Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Eveniment > Comunicate > Mobil |   


Autor: Nicoleta Milea         Publicat în: Ediţia nr. 1021 din 17 octombrie 2013        Toate Articolele Autorului

INVITAŢIE LA O LANSARE DE CARTE
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Joi, 24 octombrie 2013, ora 18.00  
 
În Rotonda Muzeului Naţional al Literaturii Române  
 
(Bd. Dacia nr. 12, Sect. 1 Bucureşti)  
 
Theodor RĂPAN  
 
FIIND  
 
365 + 1 Iconosonete  
 
Cu ilustraţii din CESARE RIPA - „DELLA NOVISSIMA ICONOLOGIA”  
 
(Padova, 1625), Bucureşti, Editura Semne, 2013, 784 pag.  
 
Un volum unic prin formă, prin conţinutul şi realizarea artistică.  
 
Este „o nouă carte – mărturiseşte în colofon autorul ei, poetul Theodor Răpan – pe care o dărui astăzi, conştient că lucrul cel mai important nu este volumul în sine, ci sentimentele pe care le-ar putea trezi celor ce îl vor citi!”  
 
Până aici, Calea Poeziei lui Theodor Răpan a străbătut mai bine de 40 de ani, trăiţi discret, sensibil, haric, în 17 volume tipărite. Cine este Poetul?  
 
THEODOR RĂPAN: născut la 4 iulie 1954, în comuna Balaci, judeţul Teleorman. Fiu de învăţător. Absolvent al Facultăţii de Drept – Secţia Juridică, Universitatea Bucureşti. Atestat ca ziarist profesionist. Poet şi publicist. Membru stagiar al Filialei Bucureşti – Poezie a Uniunii Scriitorilor din România (2010).  
 
ACTIVITATE LITERARĂ  
 
Debut publicistic: 1970, în ziarul Teleormanul literar ∙ Debut editorial: 1975, Editura „Albatros” (HOHOTUL APELOR – Caietul debutanţilor) ∙ Cărţi apărute: HOHOTUL APELOR (Editura „Albatros”, în Caietul debutanţilor, 1975) ∙ PRIVIND ÎN OCHII PATRIEI (Editura „Cartea Românească”, redactor de carte – Mircea Ciobanu/comentat de Nichita Stănescu pe coperta a patra, 1986) ∙ AŞA CUM SUNT (Editura „Eminescu”, redactor de carte – Nelu Oancea, 1989) ∙ HOTARUL DE FOC (Editura „Europa” – Craiova, cu prezentări de Nichita Stănescu şi Gheorghe Tomozei, 1991) ∙ LA UMBRA CUVÂNTULUI (Editura „Semne”, 1995) ∙ SCHIMBAREA LA FAŢĂ (Editura „Semne”, 2001) ∙ TAURUL LUI FALARIS – MĂRTURISITORUL – Jurnal de poet (Editura „Semne”, 2003) ∙ MUZEUL DE PĂSTRĂVI – SCRISORI DIN LAZARET (Editura „Semne”, cu desene de Damian Petrescu, 2004) ∙ POŞTALIONUL DE SEARĂ – FILE DIN JURNALUL UNUI HERUVIM (Editura „Semne”, cu desene de Damian Petrescu, 2005) ∙ DINCOLO DE TĂCERE – Jurnal de poet (Editura „Semne”, cu desene de Damian Petrescu, 2009) ∙ DANSUL INOROGULUI – ELOGIUL MELANHOLIEI (Editura „Semne”, cu ilustraţii de Aurora-Speranţa Cernitu, 2010) ∙ EVANGHELIA INIMII – ANOTIMPURI – Jurnal de poet (Editura „Semne”, cu ilustraţii de Damian Petrescu, 2010) ∙ EVANGHELIA CERULUI – ZODII DE POET (Editura „Semne”, cu opere grafice de Damian Petrescu, 2011) ∙ EVANGHELIA TĂCERII – SOLILOCVII (Editura „Semne”, cu opere grafice de Damian Petrescu, 2011) ∙ EVANGHELIA APOCALIPSEI – EPIFANII (Editura „Semne”, cu opere grafice de Damian Petrescu, 2012) ∙ TESTAMENT ÎN ALFABETUL TĂCERII (Editura „Tipo Moldova”, Colecţia OPERA OMNIA, Poezie contemporană, 2013).  
 
***  
 
FIIND 365 + 1 Iconosonete este o călătorie prin labirintul Poeziei, al eului creator, o construcţie singulară, pe care nu o poţi înţelege şi aprecia la justa ei valoare dacă nu ai străbătut, cu atenţie deosebită, cel puţin o dată, traseul Sonetului universal.  
 
Cunoaşterea de sine, în cazul de faţă, conduce la unificarea celor două ,,eu”-uri divergente adesea – iubirea sacră şi raţiunea profană – sub acelaşi acoperiş al fiinţei umane.  
 
Retorica vocii interioare se dezvoltă prin contrapuneri de trecut şi prezent, prin alternări între un punct final şi pragul unui alt început, care se bazează pe virtuţile verbului poetic şi ale metaforei.  
 
Constantă rămâne statornicia în idealul căutării deplinului înţeles, în alcătuirile complexului univers uman, „între eros şi thanatos”.  
 
Pulsaţiile versurilor sunt viaţă din propria-i viaţă, căci, în esenţă, litera spiritului este cea care lucrează fiinţa, între meşteşug şi inspiraţie, într-un spaţiu al eterogenului şi al inepuizabilului.  
 
Lirice şi profund reflexive, cele 365 de Iconosonete, la care se adaugă ,,bisectul" (fiecare zi din an are sonetul ei), sunt, de fapt, reflectarea în oglindă a Poesiei, a chipului Poetului.  
 
Arhitectura cărţii este concepută în binecunoscutul stil răpanian, o construcţie laborioasă, ale cărei simboluri nu sunt gândite ca semne, ci ca prezenţe efective ale Daimonului creativ. Cele 12 părţi, organizate pe anotimpuri, luni, zile, cu ilustraţii din Cesare Ripa, „DELLA NOVISSIMA ICONOLOGIA" (Padova, 1625) – tot atâtea reproduse câte sonete – , sunt precedate de un motto sugestiv: „M-am trezit fiind, voi aţipi nefiind!" (Nichita Stănescu).  
 
Denumirea populară a fiecărei luni este însoţită de un titlu sugestiv, exprimând singularul şi miraculosul imaginilor artistice, dar si profunzimea gândirii creatoare: I. Gerar. Taina lăuntrului; II. Făurar. Cămaşa lui Nessus; III. Mărţişor. Scrisori din Amalthea; IV. Prier. Pascalia; V. Florar. Sonete în aqua forte. VI. Cireşar. Lacrimi de basileu; VII. Cuptor. Ars amandi; VIII. Gustar. Fructul oprit; IX. Răpciune. Lampa lui Aladin; X. Brumărel. Orb în lumină; XI. Brumar. Evlavii; XII. Undrea. Acatistul Iubirii şi ... Sonetul bisect.  
 
„Fiind ecou nespuselor cuvinte” nu este numai versul iniţial, care deschide cartea, ci şi cheia înţelegerii mesajului, aflat în ordinea şi ordonarea formei verbale şi a celor nominale, ce numesc pe rând stări, sentimente, trăiri existenţiale, tipice pentru sensibilitatea şi rostirea ce au să devină atributele constante ale creatorului. Forma fixă a celor 365 + 1 sonete este învelişul unei întregi filosofii a feţelor iubirii, din perspectiva a două planuri: unul al eului liric, cel care comunică şi se comunică, iar al doilea, al „măştilor” unor adevăruri fundamentale, precum rostirea şi tăcerea, ca forme de cunoaştere.  
 
Imagine transfigurată în metaforă a Creatorului care se clădeşte şi se zideşte prin vers, Iconosonetele surprind cronologia, trăirile ce au structurat destinul poetului de-a lungul existenţei marcate de receptarea subiectivă a existenţei, căci Poesia presupune fiinţarea însăşi, întoarcerea continuă către sine: „Ce mort frumos voi fi întru vecie!/ Ţărâna rimelor mă va înghite/ Slujindu-te pe tine, Poesie!”  
 
Gravurile lui Cesare Ripa, complexe prin tematică şi tehnică, într-o îmbinare de o desăvârşire rar atinsă în istoria genului, exprimă o sinteză a principalelor valori estetice şi axiologice de care artistul a fost legat pe parcursul întregii sale activităţi, care, şi peste sute de ani, îşi păstrează prospeţimea, dovadă consonanţa deplină cu flexibilitatea armonioasă a sonetelor răpaniene.  
 
Concepţia, viziunea, structura, compoziţia cărţii au (şi în funcţie de unghiul de percepţie al cititorului) forţa de a reîncarna şi exprima oricare dintre formele înalte ale Creaţiei, într-un stil original, inconfundabil.  
 
Pe acest drum am convingerea că se cuvine să ne îndreptăm în receptarea şi valorizarea liricii în care Sonetul străvechimii, ca poezie cu formă fixă, dobândeşte noutate şi prospeţime la Theodor Răpan.  
 
Prof. dr. NICOLETA MILEA  
 
 
 
Referinţă Bibliografică:
INVITAŢIE LA O LANSARE DE CARTE / Nicoleta Milea : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1021, Anul III, 17 octombrie 2013, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2013 Nicoleta Milea : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Nicoleta Milea
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!