Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Strofe > Valori > Mobil |   


Autor: Ionel Necula         Publicat în: Ediţia nr. 965 din 22 august 2013        Toate Articolele Autorului

Ionel NECULA - GHEORGHE ANDREI NEAGU, UN SCRIITOR CARE-ŞI POARTĂ CRUCEA CU DEMNITATE

 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
N-aşi spune că l-am creditat de la început, de la primele tatonări. O vreme, m-am ţinut departe de el şi de proiectele sale ostensibile până când m-am convins că revista „Oglinda literară”, procesată în întregime de el, chiar merită apreciată şi susţinută. Se-nţelege că, ulterior, am devenit un colaborator constant şi un susţinător neobosit al publicaţiei pe care o aştept lună de lună cu înfrigurare şi interes.  
 
Gheorghe Neagu este o personalitate centrală a spiritului vrâncean. Din tabelul cronologic care deschide ultimul său volum, „Purtătorul de cruce” [Editura Transilvania, Tecuci, 2009], aflu c-a livrat vieţii culturale vrâncene numeroase proiecte calofile şi laborioase menite să înavuţească viaţa culturală vrânceană şi să regrupeze scriitorii acestui areal geografic binecuvântat de Dumnezeu, dar nu toate au fost susţinute de autorităţile locale, sau chiar de confraţii de breaslă, aşa că multe s-au stins înainte de a produce toate consecinţele aşteptate. Nu s-au prelungit în tradiţie şi nu s-au impus ca manifestări de referinţă în devenirea spiritului vrâncean. Invidia, gelozia meschină şi demolantă funcţionează încă şi prin lumea cărturărească.  
 
A rămas însă cu revista „Oglinda literară” – una din revistele cu cea mai largă circulaţie în ţară, cu Asociaţia „Duiliu Zamfirescu” şi cu cenaclul literar, pe care le păstoreşte ca un pater familias devotat lucrului bun, bine gândit şi bine perspectivat. I se pun în continuare beţe în roate, cei peste 30 de membri ai cenaclului sunt hutuchiţi de peste tot ca nişte intruşi, până când, în ultimă instanţă s-a îndurat de ei sinagoga din Focşani, care le oferă găzduire şi condiţii minimale pentru întâlnirile lor săptămânale. Ca unul care am frecventat o vreme acest cenaclu ştiu cu câtă pasiune se oxigenează tainiţele ascunse ale verbului pentru a-i extrage esenţa poetică şi câtă risipă de idei, de opinii şi de puncte de vedere furnizează o şedinţă obişnuită de cenaclu. De asta zic, mă oripilează ideea că în tot oraşul nu s-a găsit un spaţiu adecvat pentru ţinerea acestor dezbateri inocente. Situaţia, bag seama, nu-i deloc onorantă pentru diriguitorii vieţii culturale vrâncene şi cred că noile autorităţi vor găsi o soluţie salvatoare. Un cenaclu literar, pentru o localitate, oricare, este un club al ideilor rafinate şi o mândrie a locului şi nu este de conceput ricanarea lui cu tot felul de oprelişti dezonorante. Ce-ar fi însemnat dacă autorităţile Iaşului ar fi boicotat întâlnirile junimiste de la Casa Pogor? Sigur, situaţia e diferită, casa Pogor era particulară, dar administraţia Iaşului se mândrea cu cenaclul patronat de Maiorescu. Or, în condiţiile când cultura nu se mai defineşte prin ansamblul valorilor spirituale tezaurizate de societate la un moment dat, ci prin acţiuni creatoare, prin informaţii şi identităţi disponibile în supermaketul cultural global, ar fi bine să se ţină seama de calităţile manageriale arătate de Gheorghe Neagu.  
 
M-am întins mai mult cu această introducere, totuşi fugoasă, a omului Gheorghe Neagu tocmai pentru că s-au făcut puţine referinţe asupra acestor aspecte dureroase, care afectează buna devenire a spiritului vrâncean.  
 
Acesta e omul, omul de iniţiativă şi de acţiune Gheorghe Neagu. Dar scriitorul? De unde-şi trage sevele prozatorul şi cum ajung să se întrupeze în partitură epică? Lecturându-i ultima carte, „Purtătorul de cruce”, constat că n-are o aplecare anume pentru o ontologoe mai specială din care să-şi extragă subiectele narative şi nu sepune unei paradigme anume. Dacă-i adevărat ce spune Vasile Andru, că o proză înseamnă o acţiune desfăşurată, cu planuri, arborescenţe şi anacoluturi întrupate în substanţa acţiunii, care să-i oxigeneze înţelesul subcutanat, atunci putem spune că prozatorul nostru nu respectă decât prima parte a regulii. Grija pentru logica acţiunii nu se prelungeşte într-o idee paradigmatică securizantă, ci lasă această operaţie la latitudinea cititorului. Nu-şi împănează conţinutul narativ cu o filosofie anume, cum întâlnim, bunăoară, la Camus, la Faulkner, la Robert Musil şi la alţi prozatori bine aşezaţi în topul percepţiei publice, dar îşi duce acţiunea până la pervazul feresrtei de unde cititorul poate privi întregul ansamblu narativ pentru a-l integra singur într-o speculaţie epistemică.  
 
De altfel, Gh. Neagu este un scriitor de respiraţie largă, dilatată peste marginile realului constrângător, un scriitor de acţiune narativă complexă, în care epicul revărsat şi lirismul cald, aferat coexistă armonios şi se complinesc reciproc, ca-n „Templul iubirii”, bunăoară. Proza scurtă nu-i resoarbe întreaga capacitate de invenţie şi toată gama posibilităţilor sale de expresie, „Naraţiunea” care dă şi titlul volumului, de exemplu este povestea tragică a unui muritor anonim care-ş târăşte zilnic crucea grea pe arterele urbei, până cade sub greutatea ei, spre indiferenţa consătenilor săi.  
 
Nemţean de origine, scriitorul arată o preferinţă aparte faţă de relieful muntos, care prevalează în ansamblul topografiei narative, iar dintre anotimpuri, opţiunea scriitorului se îndreaptă spre cel iernatic, mai rar spre începutul de desprimăvărare. Una dintre naraţiuni chiar este intitulată „Ninsori” [p.l43] şi este mai mult un exerciţiu de inducere a frisonărilor erotico-optative în structura subiectivităţii, şi a jocului omului cu propria-i umbră.  
 
Nu insistăm asupra scenelor cu supralicitarea macabrului din „Satul” şi „Adăpostul” şi ne oprim la „Spinarea de piatră a Făgăraşului2 – o nuvelă mai dezvoltată cu acţiunea preluată din experienţa sa de militar detaşat la construcţia Transfăgărăşanului şi reprezintă, aflăm din bogatul Tabel cronologic care deschide volumul, un fragment din romanul „Arme şi lopeţi”, care a însemnat debutul său literar la Editura Albatros din anul 1980. Este fragmentul în care se reconstituie lupta omului cu muntele, îndârjirea pusă în act pentru a trasa spinarea de piatră a Transfăgărăşanului.  
 
Nu mai insist şi asupra celorlalte construcţii care, toate la un loc, confirmă cunoscutele calităţi narative ale autorului. Si mai confirmă, cum, recunoaşte şi Theodor Codreanu în prefaţă maturitatea prozatorului, aplecarea lui spre o proză glazurată, pigmentată cu tot ce trebuie pentru a-şi captiva cititorii şi pentru a asigura o lectură delectabilă.  
------------------------  
NECULA Ionel  
august 2013  
 
 
 
Referinţă Bibliografică:
Ionel NECULA - GHEORGHE ANDREI NEAGU, UN SCRIITOR CARE-ŞI POARTĂ CRUCEA CU DEMNITATE / Ionel Necula : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 965, Anul III, 22 august 2013, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2013 Ionel Necula : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Ionel Necula
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!