Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Recenzii > Mobil |   


Autor: Al Florin Ţene         Publicat în: Ediţia nr. 650 din 11 octombrie 2012        Toate Articolele Autorului

Ion Untaru-Poeme cu ochii înguşti
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Ion Untaru, Poeme cu ochi înguşti, Editura Online ,,Semănătorul Tismana”, Tismana, 2012, 95 p. 
  
Recenzie de Iuliu-Marius Morariu 
  
După o jumătate cruntă de secol în care literatura lirică a fost dominată de curentul prolecultist, acum, într-o grabă şi furie de nedescris, dorind parcă să recupereze handicapul perioadei de stagnare şi regres, eliberată de canonicitate şi de ideologie politică, ea face paşi mari înspre lirismul pur, aritmat, cursiv ideologic, neprozodic, ce ar putea fi parcă încadrat în postmodernism. 
  
Între eforturile remarcabile în acest sens se numără şi cele ale poetului giurgiuvean Ioan Untaru, care ne pune în faţă un nou volum, al cărui titlu, Poeme cu ochi înguşti”, sugerează parcă necesitatea unei lecturi sinestezice, care să nu se limiteze doar la esteticul vizual, lucru care se şi împlineşte în opera sa. 
  
Lucrarea, cuprinzând patru poeme destul de întinse din punct de vedere cantitativ, este segregată în cinci subunităţi, prima cu un mesaj profund religios, iar celelalte patru cu un mesaj antropologic, actualizat.  
  
Cel dintâi poem, intitulat ,,Crucea”, porneşte de la reiterarea mitului biblic al hristologiei soteriologice, centrat pe jertfa răscumpărătoare. Sesizând şi reliefând rolul central al crucii, el postulează. 
  
,, pentru Dumnezeu 
  
universul are 
  
forma crucii!” (p. 9).  
  
Mesajul jertfelniciei este apoi actualizat, inima ce a dirijat condeiul regretând parcă nereceptarea sa totală astăzi şi interpretarea sa trunchiată, ceea ce face din operă una cu un mesaj profund şi bine articulat. 
  
Cel de-al doilea poem deschide ciclul evoluţiei antropologice, aflate astfel în legătură cu primul, dacă vedem ca o constantă a vieţii suferinţa şi crucea, ca asumare a mesajului actualizat. Simplu, concis, autorul îl numeşte în chip rezumativ ,,Naşterea”. Sufletul zburdalnic al eului liric trasează şi aici nişte coordonate general valabile, emiţând totodată şi câteva judecăţi de mare valoare: 
  
,,daţi fiecărui om 
  
cate o carte şi toţi 
  
vor invăţa să zboare!” (p. 23) 
  
Totodată, este reliefată aici valoarea relaxantă a scrisului, prin echivalarea sa cu ascultatul mării. El are astfel, pe lângă dimensiunea ludică şi cea creatoare, şi una cathartică, dar şi un aspect relaxant: 
  
,,cand n-am chef de scris, 
  
iau scoica de pe birou 
  
şi ascult marea”(p. 44) 
  
Ritmul vieţii, parcurs cronologic şi responsabil în slove poetice continuă apoi cu ,,Adolescenţa”. Surprinzând melancolia, şi stările de euforie şi contemplaţie ale îndrăgostitului (nu neapărat a celui îndrăgostit propriu-zis, poate chiar a îndrăgostitului de frumos, poetul lasă cititorul să-şi pună imaginaţia la contribuţie), el prezintă un episod feeric, cu un tablou nocturn şi cu elemente ce s-ar putea revendica drept reminiscenţe romantice în post-modernism: 
  
,,noapte fericită: 
  
chiar sub fereastra mea 
  
cantă un greier! (p. 49) 
  
Poeziei nu-i lipseşte nici comicul, şi nici epigrama, scop în care scriitorul face chiar eforturi asemănătoare clasicului, spre a-i da forme similare cu cele prozodice şi rimă: 
  
,,musafiri nepoftiţi: 
  
rachiu de mere acre 
  
cu biscuiţi” (p. 44) 
  
Cea de-a treia etapă din taxonomia vieţii în viziunea lui Untariu este maturitatea, căreia îi sunt afierosite o multitudine de cugetări care deşi simple, surprind adevăruri general valabile. Ea va fi apoi urmată de Senectute, care dă un caracter ermetic nu doar operei şi stilului, ci şi volumului, dacă ne raportăm la posibilitatea unei ierarhizări corecte din punct de vedere cronologic: 
  
,,pământ peste sicriu 
  
ieri era cu cei vii, 
  
astăzi cu cei morţi” (pp. 94- 95). 
  
Analizând din punct de vedere stilistic şi structural opera poetului, putem trasa o serie de elemente definitorii ale ei, şi totodată şi ale stilului, dar putem individualiza şi anumite particularităţi. Astfel, după cum am precizat încă de la început, poezia este liberă, este lirism pur, ba mai mult, adesea nu există nici măcar o continuitate a strofelor, adesea ele având mesaje independente şi fiind constituite din versuri scurte, concise şi de o muzicalitate aparte. 
  
În privinţa elementelor apartenente altor curente, putem spune că regăsim atât elemente ale romanticului (spaţiu nocturn), cât şi ,,malul du siecle simbolist”, dar şi introspecţia autenticitară a modernismului sau idei de nuanţă mistică ce ne duc cu gândul la semănătorism. În ceea ce priveşte mesajul şi structura strofelor care sunt concise, cuprinzând adesea judecăţi de valoare, ele sunt, din acest punct de vedere, similare scurtelor, dar conciselor maxime spoenhauriene (a se vedea: Artur Sopenhauer, Viaţa, Amorul, Moartea). 
  
Din perspectivă structurală, ar exista un mic inconvenient atât pentru lector, cât şi pentru critic, şi anume, segmentarea multilingvistică a unităţilor poetice. Astfel, e o mare bucurie că proiectul poetic e concretizat într-o simfonie cvadrilingvă, însă, dacă poeziile ar fi fost prezentate individual în fiecare limbă şi nu s-ar fi tradus fiecare strofă imediat după textul românesc, lectura ar fi fost mult mai facilă, iar receptarea mesajului mult mai lesne. 
  
Cu toate defecţiunile ei de ordin tehnic, lucrarea de faţă rămâne o modalitate plăcută de petrecere a timpului liric, prin acumularea de informaţii de natură moarlă, filosofică şi literară, fapt ce ne îndeamnă să o recomandăm cu toată căldura cititorilor dornici de extazul provocat de mesajul liric.  
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Ion Untaru-Poeme cu ochii înguşti / Al Florin Ţene : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 650, Anul II, 11 octombrie 2012, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2012 Al Florin Ţene : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Al Florin Ţene
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!