Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Evaluari > Mobil |   


Autor: Al Florin Ţene         Publicat în: Ediţia nr. 300 din 27 octombrie 2011        Toate Articolele Autorului

Interviul ca destăinuire autoreflexivă şi lecţie de viaţă

 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Interviul ca destăinuire autoreflexivă şi 
  
lecţie de viaţă 
  
Una din speciile jurnalisticii de informare este interviul. 
  
Acesta vine din engleză sau francezul interview, ceea ce 
  
înseamnă convorbire între o personalitate politică, culturală, 
  
etc.şi un ziarist, un reporter, în cursul căreia acesta pune întrebări 
  
personalităţii spre a-i afla părerile în diverse probleme de 
  
actualitate, în vederea publicării lor în presă sau difuzării la radio 
  
şi televiziune. 
  
Dar atunci când sub mantaua gogoliană se află un scriitor 
  
de talent ca Menuţ Maximinian interviul devine o adevărată 
  
lucrare de cultură şi creaţie, aşa cum descoperim în acest volum, 
  
intitulat cu concreteţe,”Stop Reportofon “. Încă din titlu, autorul 
  
acestei cărţi îi dă reportofonului, acel instrument indispensabil 
  
ziaristului, o personificare epifanică, fiindcă acolo unde lumina 
  
se arată începe dragostea să lucreze. 
  
Dialogurile din această carte luate în perioada anilor 
  
2002-2011, ne dezvăluie diversitatea în unitate a opiniilor celor 
  
intervievaţi. Felul subtil de conducere al dialogului realizat de 
  
către autor, face ca textele să devină o dedublare a intuiţiei 
  
cunoaşterii, iar hermeneutica o deghizare a analizei vieţii 
  
culturale de la noi. Scenariul interviurilor ascunde, prin urmare, 
  
o schemă ontologică, precum scoica poartă în sine perla. Florian 
  
Aaron, scria în decembrie 1837 că ” Omul doreşte să cunoască 
  
orice aflare şi născocire nouă ce au făcut duhul omenesc şi, în 
  
sfârşit, ca să afle tot felul de lucruri prin care să-şi împodobească 
  
mintea“, O atare idee, de promovare în această carte a 
  
experienţelor celor intervievaţi, se desprinde şi din paginile 
  
acestei lucrări. Robertson şi Matt de la Times şi B.B.C. spuneau 
  
că reporterul doreşte să vadă în răspunsurile obţinute nu 
  
impresiile şi emoţiile, ci faptele celor intervievaţi. Practic 
  
lucrarea aceasta ne comunică ideile unor personalităţi, a 
  
comunica înseamnă-dacă ar fi să utilizăm expresia lui 
  
6 
  
Heidegger-“ a fi în lume “ ceea ce echivalează cu “a di cu ceilalţi 
  
“.Dar, cartea aceasta, a fi cu ceilalţi nu are înţelesul şi nici 
  
semnificaţia pe care o acordă marele gânditor german termenului 
  
de “das Mitsein “. Pentru Menuţ Maximinian acest ”eveniment “ 
  
al comunicării este înţeleasă ca facultate de a trasmite informaţii, 
  
sentimente, idei şi judecăţi, existenţiale sau de valoare, de la o 
  
personalitate la cititor. 
  
Dacă folchistul Gheorghe Ani subliniază că în Gemania, 
  
unde este stabilit, nu-i este ruşine să spună că-i român, Alina 
  
Băbeanu practicând jurnalismul, este convinsă că muzica o 
  
salvează. Nicolae Băciuţ, speră că în urma să rămână o 
  
bibliotecă, iar Dan Brudaşcu subliniază tranşant rolul principal al 
  
scriitorului care trebuie să educe gustul public. Pentru Elena 
  
M.Cîmpan vrăjită de muzica sferelor, totuşi în prim plan rămâne 
  
iubirea de poezie, pe când Melania Cuc îşi trece identitatea în 
  
contul Scriitorului, iar Mircea Daroşi este convins că şi-a făcut 
  
datoria şi elevii săi sunt cei mai buni judecători pentru o viaţă 
  
întreagă dăruită învăţământului. 
  
Menuţ Maximinian, prin întrebările sale directe, sau 
  
altele cu înţeles subtil, face ca răspunsurile unor personalităţi 
  
intervievate să le înţelegem ca autognoză simbolică şi, desigur, 
  
ca text autoreferenţial, căci în toate formele şi sensurile 
  
întrebărilor face să descoperim, în noua tradiţie a semiologiei 
  
textului, o poietică, un mecanism alegoric al reflecţiei teoretice, 
  
idee preluată şi de intervievat ca epifanie. În acest sens sunt 
  
întrebările şi răspunsurile personalităţilor: Ligya Diaconescu, 
  
Zorin Diaconescu (Nu vă temeţi, în toate timpurile s-a scris prost 
  
, chiar literatură pusă în slujba unui regim criminal, dar timpul şi 
  
Dumnezeu le judecă şi cerne. n.n.), Dorel Cosma, Doina Drăgan, 
  
Nicolae Gălăţean, Marcel Lupşe, Ernest Maftei, Al.C.Miloş, 
  
Mircea Măluţ, Ioan Mărginean, Andrei Moldovan, Dumitru 
  
Munteanu, Patricia Negrea, Olimpiu Nuşfelean, Pino Andraş 
  
Oprea, Ionel Oprişan, Florin Piersic, Ioan Pintea, Aurel Podaru, 
  
Ştefan Popa Popa`s, Victor Rebenciuc, Dora Alina Romanescu, Paula Seling, Narcisa Suciu, Irina Szasz, Teodor Tanco, Marin 
  
Toma, Al.Florin Ţene, Cornel Udrea, Octavian Ursulescu, Dorel 
  
Vişan, etc. 
  
Ştim cu toţii că omul care doreşte să pătrundă frumuseţea 
  
unui obiect îl priveşte altfel decât matematicianul, care caută 
  
sensul unei formule geometrice, sau decât istoricul, care caută 
  
cauzele şi consecinţele unui eveniment. Ultimi doi urmăresc 
  
cunoaşterea adevărului, în timp ce primul urmăreşte înţelegerea 
  
frumosului. Primul mod de abordare este estetic, cel de-al doilea 
  
este raţional. Lucru ce-i reuşeşte lui Menuţ Maximinian 
  
îmbinând cele două moduri de abordare. 
  
Prezenta carte este o radiografie a sufletului mărturisitor, 
  
chiar a spiritului teoretic, fiindcă jurnalismul solicită comunicare, 
  
creaţia celor intervievaţi cere solitudine, iar interviul cere 
  
implicare-comunicare-solitudine. Cartea lui Menuţ Maximinian 
  
este o experienţă a colocvialului surprins în cotidian, în 
  
deschidere spre zona sa privilegiată, viaţa dedicată unui ideal. 
  
Dar experienţa deosebită şi dificilă a reporterului, căci creatorul 
  
nu se lasă abordat în existenţa obişnuită, greu de surprins datorită 
  
unei aparente tautologii, a făcut ca printro mişcare secretă a 
  
ideilor din întrebări să smulgă intervievaţilor răspunsuri sincere. 
  
Citind aceste interviuri mi-am adus aminte de un basm 
  
din culegerea lui Petre Ispirescu, publicat în 1872, unde vorbeşte 
  
despre copilu născut cu ”cu cartea în mână“. Viziune ce se 
  
întâlneşte cu visul lui Ezechiel. Copilul născut cu cartea în mână 
  
i se împlineşte destinul prin carte. Şi cartea din mâna Omului 
  
născut odată cu ea îşi îndeplineşte cele hărăzite de Dumnezeu. 
  
Astfel Dumnezeu îşi construieşte lăcaşul în om prin Cuvânt. De 
  
aceea în faţa OMULUI CITITOR ŞI PURTĂTOR DE CARTE 
  
moartea este neputincioasă şi vălul uitării se destramă. 
  
Al. Florin Ţene 
  
 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Interviul ca destăinuire autoreflexivă şi lecţie de viaţă / Al Florin Ţene : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 300, Anul I, 27 octombrie 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Al Florin Ţene : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Al Florin Ţene
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!