Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Manuscris > Cugetari > Mobil |   


Autor: Octavian Lupu         Publicat în: Ediţia nr. 287 din 14 octombrie 2011        Toate Articolele Autorului

In cautarea intelepciunii
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!

Rezumat introductiv 
 
Cartea Eclesiast ne provoacă să medităm profund la problemele vieţii. De exemplu, în capitolul 4 se spune despre ,,cei apăsaţi, care varsă lacrimi şi nu este nimeni care să îi mângâie, fiind lăsaţi pradă celor ce îi asupresc pe nedrept”. Oare Dumnezeu să fi abandonat această lume? De ce răul se manifestă nestingherit? Într-adevăr, la aceste întrebări este greu de răspuns, mai ales atunci când eşti în categoria celor asupriţi. Cum să îţi menţii vie credinţa în astfel de circumstanţe ale vieţii? Este o provocare pe care o evidenţiază Solomon şi la care fiecare trebuie să găsim un răspuns valabil în lumina Sfintelor Scripturi. 
  
De asemenea, în capitolul 5 suntem avertizaţi „să ne păzim piciorul când intrăm în Casa lui Dumnezeu” şi să ne apropiem „mai bine să ascultăm decât să rostim cuvinte pripite înaintea lui Dumnezeu”. Înseamnă că trebuie să ne fie frică de Dumnezeu? Să ne temem până acolo încât să Îl percepem ca pe un Stăpân aspru şi nemilos? Şi la acest lucru trebuie să medităm cu atenţie pentru a nu trage concluzii greşite. 
  
Dar ce să mai spunem despre capitolul 6 în care citim despre „omul care are tot ce-i doreşte sufletul”, dar nu are nici un moştenitor a ceea ce a strâns? Sau despre cel care trăieşte un mare număr de zile, are o mulţime de copii, dar nu se poate bucura de ceea ce a strâns în viaţă? Greu de răspuns şi cu siguranţă că trebuie să găsim o soluţie şi la aceste provocări pe care viaţa ni le pune în faţă. Dar mesajul cărţii Eclesiast îl vom înţelege mai bine dacă vom trece acum la capitolul 7 pentru a vedea ce învăţături are să ne transmită Dumnezeu prin cuvintele lui Solomon.  
  
1. Numele bun, întristarea, mustrarea înţeleptului şi sfârşitul lucrurilor 
  
1.Ce putem spune acum despre faptul că „1 Mai mult face un nume bun decât untdelemnul mirositor, şi ziua morţii decât ziua naşterii”? Să ignorăm aspectele exterioare ale vieţii şi să ne gândim că suntem muritori? Sau ce putem spune despre versetul 2 „Mai bine să te duci într-o casă de jale decât să te duci într-o casă de petrecere; căci acolo îţi aduci aminte de sfârşitul oricărui om, şi cine trăieşte, îşi pune la inimă lucrul acesta”? Nu este totuşi un lucru trist şi deprimant acest gând? 
  
2.Dragi ascultători, ce părere aveţi de afirmaţia lui Solomon din versetul 8 că „Mai bun este sfârşitul unui lucru decât începutul lui; mai bine cel bun la suflet decât cel îngâmfat”?  
  
3.Dar ce putem spune despre versetul 3 „Mai bună este întristarea decât râsul; căci prin întristarea feţei inima se face mai bună”? Să fim trişti pentru a deveni mai buni? Oare aceasta a vrut să spună înţeleptul Solomon? 
  
4.Ce putem spune despre versetul „5 Mai bine să asculţi mustrarea înţeleptului decât să asculţi la cântecul celor fără minte”? Cum rămâne cu veselia afişată de cei care acordă importanţă numai lucrurilor trecătoare ale vieţii? 
  
2. Lăcomia şi mânia, înţelepciunea şi lucrarea lui Dumnezeu 
  
1.Acum două probleme ce sunt mereu actuale, pe care le citim în versetul 7 „Averea luată prin violenţă înnebuneşte pe cel înţelept, şi mita strică inima”. Cum înţelegem această influenţă negativă pe care o au faptele asupra a ceea ce ajungem să fim? 
  
2.Stimaţi ascultători, dorim să cunoaştem opiniile dumneavoastră în privinţa versetului 9 „Nu te grăbi să te mânii în sufletul tău, căci mânia locuieşte în sânul nebunilor”. Cum putem să ne stăpânim mânia? Vă rugăm să ne împărtăşiţi experienţa dumneavoastră în acest sens. 
  
3.De ce avem impresia că era mai bine în trecut decât în clipa de faţă? Mai bine zis, cum putem înţelege versetul 10 „Nu zice: Cum se face că zilele de mai înainte erau mai bune decât acestea? Căci nu din înţelepciune întrebi aşa”? 
  
4.Dar despre valoarea înţelepciunii, ce putem spune? Ce să zicem despre versetele 11 – 12: „Înţelepciunea preţuieşte cât o moştenire, şi chiar mai mult pentru cei ce văd soarele. 12 Căci ocrotire dă şi înţelepciunea, ocrotire dă şi argintul; dar un folos mai mult al ştiinţei este că înţelepciunea ţine în viaţă pe cei ce o au”?   
  
5.Lucrarea lui Dumnezeu este desăvârşită, dar totuşi răul există în lume. În ce fel pot fi înţelese versetele 13 -14: „13 Uită-te cu băgare de seamă la lucrarea lui Dumnezeu: cine poate să îndrepte ce a făcut El strâmb? 14 În ziua fericirii, fii fericit, şi în ziua nenorocirii, gândeşte-te că Dumnezeu a făcut şi pe una şi pe cealaltă, pentru ca omul să nu mai poată şti nimic din ce va fi după el”? Oare necazul vine de la Dumnezeu? Sau vorbim despre o îngăduinţă justificată de anumite raţiuni, care de multe ori ne rămân necunoscute? 
  
3.Nedreptatea şi neprihănirea, răutatea şi înţelepciunea 
  
1.Acum vom trece la o problemă des întâlnită şi anume nedreptatea ce există în lume. Astfel, cum putem să interpretăm versetul 15 „Tot felul de lucruri am văzut în zilele deşertăciunii mele. Este câte un om fără prihană, care piere în neprihănirea lui, şi este câte un nelegiuit, care o duce mult în răutatea lui”? De ce există o astfel de situaţie în lumea noastră? Nu este nedrept Dumnezeu când îngăduie astfel de lucruri? 
  
2.Dragi ascultători, ce părere aveţi despre versetul 19 „Înţelepciunea face pe cel înţelept mai tare decât zece viteji, care sunt într-o cetate”? În ce sens înţelepciunea este mai puternică decât curajul sau puterea? 
  
3.Este bine să dovedim echilibru în toate lucrurile. Dar cum rămâne cu versetele 16 -18 „Nu fi prea neprihănit şi nu te arăta prea înţelept: pentru ce să te pierzi singur? 17 Dar nu fi nici peste măsură de rău şi nu fi fără minte: pentru ce vrei să mori înainte de vreme? 18 Bine este să ţii la aceasta, dar nici pe cealaltă să n-o laşi din mână; căci cine se teme de Dumnezeu, scapă din toate acestea”? Trebuie să fim undeva la mijloc, între neprihănire şi păcat? 
  
4.Dar ce credeţi despre versetul 20 „Fiindcă pe pământ nu este nici un om fără prihană, care să facă binele fără să păcătuiască”? Este adevărată afirmaţia? Cum o înţelegem şi ce putem face?  

  
4.Vorbirea de rău, căutarea înţelepciunii, imoralitatea, şiretenia 
  
1.Şi acum vom discuta puţin despre vorbirea de rău. Ce spuneţi despre versetele 21 - 22 „Nu lua nici tu seama la toate vorbele care se spun, ca nu cumva s-auzi pe sluga ta vorbindu-te de rău! 22 Căci ştie inima ta de câte ori ai vorbit şi tu de rău pe alţii”? Este actuală o astfel de situaţie? 
  
2.Dragi ascultători, ce spuneţi despre versetul 29 „iată ce am găsit: că Dumnezeu a făcut pe oameni fără prihană, dar ei umblă cu multe şiretenii”? Este afirmaţia adevărată? 
  
3.Şi acum, cât de aproape putem ajunge de înţelepciune? Cum înţelegem versetele 23-24 „Am zis: Mă voi înţelepţi. Dar înţelepciunea a rămas departe de mine. 24 Cu mult mai departe decât era mai înainte, şi ce adâncă! Cine o va putea găsi”? Oare vom ajunge vreodată să fim cu adevărat înţelepţi? 
  
4.Dar despre afirmaţiile din versetul 26 „Şi am găsit că mai amară decât moartea este femeia, a cărei inimă este o cursă şi un laţ, şi ale cărei mâini sunt nişte lanţuri; cel plăcut lui Dumnezeu scapă de ea, dar cel păcătos este prins de ea”? Să fie adevărat acest lucru? Mai bine zis, la ce se referă şi la ce nu se referă?  
  
5.În concluzie, cum se poate rezuma adevărata înţelepciune? Cum se poate ajunge la ea? Ce presupune? Este vorba despre dobândirea unei cunoaşteri absolute, sau mai degrabă de o atitudine ce se dezvoltă continuu prin cunoaştere de Dumnezeu? 
  

Rugăciune de încheiere 
  
  
Referinţă Bibliografică:
In cautarea intelepciunii / Octavian Lupu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 287, Anul I, 14 octombrie 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Octavian Lupu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Octavian Lupu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!