Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Cultural > Vizual > Mobil |   


Autor: Igor Mocanu         Publicat în: Ediţia nr. 1123 din 27 ianuarie 2014        Toate Articolele Autorului

Igor MOCANU - AVANGARDA REVIZITATĂ - EDIŢIA A IV-A SESIUNEA A III-A: Eli Lotar şi Iosif Berman
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
AVANGARDA ROMÂNEASCĂ  
Avangarda Europeană în  
Arhiva Naţională de Filme a  
României 1919-1939  
Ediţia a IV-a: AVANGARDA ROMÂNEASCĂ  
Sesiunea III-a: Eli Lotar şi Iosif Berman  
Miercuri, 29 ianuarie, ora 19.00 – Cinemateca Eforie (Str. Eforie 2, Bucureşti) – Sala „Jean Georgescu”  
Vineri, 31 ianuarie, ora 19.00 – Cinemateca Eforie (Str. Eforie 2, Bucureşti) – sala „Jean Georgescu  
 
Cinemateca Eforie – Arhiva Naţională de Filme a României a lansat, începând cu 17 noiembrie 2012, un demers de revizitare a operelor cinematografice create de regizorii avangardei europene, cu scopul cercetării modului în care s-a constituit cultura vizuală autohtonă şi cultura filmului în perioada de dinainte şi de după naţionalizarea din 1948 a producţiei cinematografice din România, cât şi a filmelor deţinute de cinematografele locale. Prima ediţie a proiectului, în număr şase sesiuni, a cuprins avangarda cinematografică franceza; cea de-a doua ediţie a abordat, timp de trei sesiuni, avangarda sovietică; ediţia a treia se ocupă, într-o sesiune unică, de avangardele germană şi olandeză.  
 
***  
 
Artişti: Eli Lotar, Iosif Berman, Luis Buñuel, Pierre Unik, Darius Milhaud, Alexandru Solomon  
Curator: Igor Mocanu  
Organizatori: Cinemateca Eforie – Arhiva Naţională de Filme a României  
 
Până să demareze colaborarea din 1933 cu Luis Buñuel pentru documentarul Las Hurdes, Eli / Eliazar Lotar mai mânuise aparatul de filmat în 1930 pentru Zuiderzeewerken al lui Joris Ivens, documentar produs de Uniunea Sindicatelor Muncitorilor Olandezi, fusese în Grecia în 1932, cum arată o notiţă din revista „Unu”, alături de Roger Vitrac şi Bernard Brunius, unde filmase documentarul experimental, cu jazz şi istorie elină, Voyage aux Cyclades, tot în 1932 regizase el însuşi, alături de Yves Allégret, documentarul Ténérife, aşa încât propunerea de a-l însoţi acum pe autorul lui Un chien andalou (1928) în provincia Estremadura pentru a documenta viaţa mizeră a unei comunităţi din satul Las Hurdes soseşte când Lotar tocmai încheia filmările pentru Nieuwe gronden al vechiului deja prieten Joris Ivens. Primul fiu al lui Tudor Arghezi, rezultat dintr-o legătură pasageră cu profesoara Constanţa Zissu, Eli Lotar ajunge fugar la Paris în 1925, la puţin timp după lansarea de către André Breton a primului manifest suprarealist, cu pasiunea aparatului de fotografiat adusă de-acasă, unde i-o insuflase tatăl său, după cum mărturiseşte Mitzura Arghezi, citată de Tudor Caranfil în monumentala sa lucrare Vârstele peliculei ... . Peste câţiva ani totuşi, Arghezi încearcă să-l expulzeze din Franţa înapoi în România prin insistenţe pe lângă Legaţia Română din Paris, efort încununat de un insucces pentru care istoria cinematografiei şi a documentarului francez îi va rămâne veşnic îndatorat. Căci în 1946, Eli Lotar va fi cel care va reprezenta Franţa la Cannes, cu documentarul Aubervilliers, de data aceasta în calitate de regizor şi nu de operator. Va fi aflat Tudor Arghezi despre participarea sa la prima ediţie a Festivalului de la Cannes, se întreabă retoric Tudor Caranfil. Nu ştim, ce ştim cu certitudine este că Eli Lotar rămâne din ce în ce mai mult în istorie ca numele unuia dintre cei mai însemnaţi fotografi ai suprarealismului şi mai puţin ca al unui regizor şi operator de neocolit în orice demers de scriere sau revizitare a avangardei cinematografice sau a cinematografiei în general. Tocmai de aceea, am prefaţat această sesiune cu povestea documentară a unui alt nedreptăţit al avangardei fotografice istorice din România – Iosif Berman. Nedreptăţit nu pentru că ar fi regizat sau filmat cine ştie ce capodopere cinematografice necunoscute, ci pentru că lipseşte pur şi simplu din orice istorie a avangardei, deşi, fără aparatul său de fotografiat, nu am fi ştiu cum arată o parte însemnată a acesteia. O poveste documentară aşadar, cu un subiect care îl secondează pe cel al lui Eli Lotar, spusă de Alexandru Solomon într-un demers arheologic vizual deplin.  
 
OMUL CU O MIE DE OCHI  
 
România, 2001, Documentar, 52 min  
R. Alexandru Solomon  
S. Alexandru Solomon  
Cu: Ioana Abur, Tomi Cristin  
I. Alexandru Solomon  
Montaj: Nita Chivulescu  
Muzica: Cristian Târnoveţchi  
Producători: Ager Film, Fundaţia Arte Vizuale  
 
ŢARA FĂRĂ PÂINE / LAS HURDES  
 
Spania, 1933, Documentar,  
R. Luis Buñuel  
S. Luis Buñuel, Maurice Legendre, Rafael Sánchez Ventura, Pierre Unik  
I. Eli Lotar  
Muzica: Darius Milhaud  
Sunet: Charles Dorat  
Cu: Abel Jacquin, Alexandre O'Neill  
Producători: Ramón Acín, Luis Buñuel  
 
------------------------------------------------  
Igor MOCANU  
Bucureşti  
20 ianuarie 2013  
 
 
 
Referinţă Bibliografică:
Igor MOCANU - AVANGARDA REVIZITATĂ - EDIŢIA A IV-A SESIUNEA A III-A: Eli Lotar şi Iosif Berman / Igor Mocanu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1123, Anul IV, 27 ianuarie 2014, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2014 Igor Mocanu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Igor Mocanu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!