Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Cultural > Vizual > Mobil |   


Autor: Igor Mocanu         Publicat în: Ediţia nr. 900 din 18 iunie 2013        Toate Articolele Autorului

Igor MOCANU - AVANGARDA REVIZITATĂ - EDIŢIA A II-A
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Avangarda revizitată.  
AVANGARDA SOVIETICĂ.  
Sesiunea a II-a: Abram Room & Viktor Sklovski  
Avangarda Europeană în Arhiva Naţională de Filme a României 1919-1939[1]  
 
Sesiunea a II-a: Abram Room – TREI LA SUBSOL/TRETIEA MESCIANSKAIA (URSS, 1927)  
Miercuri, 26 iunie, ora 20.00 – Cinemateca Eforie  
Vineri, 28 iunie, ora 20.00 – Cinemateca Eforie  
Bucureşti, Str. Eforie, Nr. 2  
 
Cinemateca Eforie – Arhiva Naţională de Filme a României a lansat, începând cu 17 noiembrie 2012, un demers de revizitare a operelor cinematografice create de regizorii avangardei europene, cu scopul cercetării modului în care s-a constituit cultura vizuală autohtonă Şi cultura filmului în perioada de dinainte Şi de după naţionalizarea din 1948 a producţiei cinematografice din România, cât Şi a filmelor deţinute de cinematografele locale. Prima ediţie a proiectului, în număr Şase sesiuni, a cuprins avangarda cinematografică franceza. Ediţia a II-a este dedicată avangardei sovietice.  
 
Sesiunea a II-a:  
Artişti: Abram Room, Viktor Sklovski  
Concept şi viziune curatoriala: Igor Mocanu  
Organizatori: Cinemateca Eforie – Arhiva Naţională de Film a României  
 
La drept vorbind, cea mai stridentă incidenţă avangardistă din filmului lui Abram Room din 1927 este ideea amorului liber, concept teoretizat de Aleksandra Kollontai şi adoptat pe larg de către autorii avangardelor istorice din anii '30, în unele spaţii, cum este cel românesc, generând la vremea aceea chiar un soi de revoluţie sexuală în nuce. Într-un articol din 1932 publicat în revistă „unu” la rubrica „Acvarium”, Saşa Pană vorbeşte chiar despre „noua morală sexuală”. Suntem la un an de la lansarea revistei „Pula” şi în cel al procesului lui Geo Bogza în chestiunea Poemului invectiva. Aşadar, ceea ce a trezit curiozitatea şi adeziunea avangardei istorice în şi la filmul lui Room a fost acest aspect, legat nu atât de imaginea cinematică, ci cât de scenariu, redactat, nu întâmplător, tot de un avangardist de la Opoiaz, viitor reprezentant al Şcolii formale ruse alături de Roman Jakobson şi alţii, pe nume Viktor Sklovski.  
 
Zvonul cultural e că Sklovski s-ar fi inspirat în scrierea poveştii publicată în „Komsomolskaia pravda”, de la care va porni scenariul pentru filmul lui Room, din istoria reală creată între Maiakovski, Osip Şi Lilea Brik, cu care acesta colaborase cu câteva luni mai devreme, tot pentru un film de Abram Room, la documentarul „Evrei na zemlea” [Evreul pe pământ] (1927). Documentarul se voia a fi parte activa din campania împotriva antisemitismului sovietic din anii '20-'30 Şi fusese, cel mai probabil, creat la insistenţele lui Maiakovski Şi ale grupării avangardiste din jurul revistei „Lef” [„Frontul de stânga”].  
 
Ideea amorului liber din „Tretiea mescianskaia” (1927) al lui Abram Room va face însă carieră în cinematografia avangardei occidentale, spre exemplu, cum remarca undeva Malte Hagener, în „Sous les toits de Paris” (1930) al lui René Clair. Oricum ar fi, premiera filmului a stârnit destule controverse, atât în presă oficială de specialitate, cât şi în străinătate. În Anglia, spre exemplu, filmul a fost interzis, cu excepţia unei proiecţii singulare de la Film Society pe 7 aprilie 1929. În aceeaşi listă, a filmelor care ajung sau nu la Bucureşti, via Paris, îl include şi Saşa Pană în articolul său.  
 
Sesiunea II-a:  
TREI LA SUBSOL/ TRETIEA MESCIANSKAIA  
URSS, 1927, a/n, mut, Ficţiune  
R. Abram Room  
S. Abram Room, Viktor Sklovski  
Imagine: Grigorii Ghiber  
Direcţia artistică: Vasilii Rahals, Serghei Iutkevici  
Asistenţi: E. Kuzis, Serghei Iutkevici  
Cu: Nikolai Batalov, Liudmila Semionova, Leonid Iureniov, Vladimir Foghel, Elena Sokolova, Maria Iarotkaia  
 
------------------------------------------------  
 
[1] Avangarda revizitată. Avangarda Europeană (1919-1939) în Arhiva Naţională de Filme a României – este un demers de revizitare a operelor cinematografice create de regizorii avangardei europene, cu scopul cercetării modului în care s-a constituit cultura vizuală autohtonă şi cultura filmului în perioada de până la şi de după naţionalizarea din 1948 a producţiei cinematografice din România, cât şi a filmelor deţinute de cinematografele locale. Filme anterioare: Sesiunea I-a: „BARISNEA I HULIGAN” (Vladimir Maiakovski, Evghenii Slavinski, 1918), „DNEVNIK GLUMOVA” (Serghei M. Eisenstein, 1923), „CELOVEK S KINOAPPARATOM” (Dziga Vertov, 1929). Urmează Sesiunea a III-a: „SESTAIA CIASTI MIRA” (Dziga Vertov, 1926), „!SAGAI SOVIET!” (Dziga Vertov, 1926-1927).  
-------------------------  
 
Igor MOCANU  
Bucureşti  
15 iunie 2013  
 
 
 
Referinţă Bibliografică:
Igor MOCANU - AVANGARDA REVIZITATĂ - EDIŢIA A II-A / Igor Mocanu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 900, Anul III, 18 iunie 2013, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2013 Igor Mocanu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Igor Mocanu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!