Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Cultural > Vizual > Mobil |   


Autor: Igor Mocanu         Publicat în: Ediţia nr. 1209 din 23 aprilie 2014        Toate Articolele Autorului

Igor MOCANU - AVANGARDA REVIZITATĂ EDIŢIA A IV-A SESIUNEA A IV-A
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
AVANGARDA ROMÂNEASCĂ  
Avangarda Europeană în Arhiva Naţională de Filme a României 1919-1939  
Ediţia a IV-a: AVANGARDA ROMÂNEASCĂ  
Sesiunea IV-a: Tristan Tzara, Marcel Iancu, Paul Celan, Petre Solomon şi Alexandru Solomon  
 
Miercuri, 26 martie 2014, ora 20:00 – Cinemateca Eforie (Str. Eforie 2, Bucureşti)  
Sala „Jean Georgescu”  
Sâmbătă, 29 martie, ora 20:00 – Cinemateca Eforie (Str. Eforie 2, Bucureşti)  
Sala „Jean Georgescu”  
 
Cinemateca Eforie – Arhiva Naţională de Filme a României a lansat, începând cu 17 noiembrie 2012, un demers de revizitare a operelor cinematografice create de regizorii avangardei europene, cu scopul cercetării modului în care s-a constituit cultura vizuală autohtonă şi cultura filmului în perioada de dinainte şi de după naţionalizarea din 1948 a producţiei cinematografice din România, cât şi a filmelor deţinute de cinematografele locale. Prima ediţie a proiectului a cuprins avangarda cinematografică franceză, cea de-a doua ediţie a abordat avangarda sovietică, ediţia a treia s-a ocupat de avangardele germană şi olandeză.  
 
***  
Artişti: Tristan Tzara, Marcel Iancu, Paul Celan, Petre Solomon, Alexandru Solomon  
Curator: Igor Mocanu  
Organizatori: Cinemateca Eforie – Arhiva Naţională de Filme a României  
 
În numărul din martie 1923, revista „Contimporanul” publica discret în paginile sale următorul anunţ: „Danezul Hans Richter răspunzând invitaţiei noastre ne comunică că în cursul lunii Aprilie va putea veni personal să conducă aici rularea Filmului Abstract, cea mai desăvârşită expresie a artei moderne”. „În cursul lunii aprilie ... ”, adică peste numai câteva săptămâni de la publicarea informaţiei. Filmul abstract invocat aici nu putea fi decât Rhythmus 21 sau Film ist Rhythmus: Rhythmus 21, realizat de Hans Richter în 1921 şi urmat, la câţiva ani distanţă, de Rhythmus 23 (1923) şi Rhythmus 25 (1925). Că regizorul german a venit într-adevăr sau nu la Bucureşti nu ştim, aceasta e, de altfel, singura mărturie care-i anunţă venirea, ce ştim cu siguranţă e că începând din acest an, revista „Contimporanul” va semnala prompt fiecare nouă peliculă semnată de acesta şi va recomanda imediat fiecare număr al revistei „G”. Malte Hagener, pe de altă parte, spune că totuşi Hans Richter ar fi trecut pe la Bucureşti în acea perioada, aflat într-un turneu de proiecţii cinematografice în Centrul şi Estul Europei. Dadascope este ultima lucrare din filmografia lui Hans Richter, un documentar profund experimental, realizat în 1961 însă difuzat sporadic abia în 1967. Pelicula reprezintă o raritate absolută, concepută ca alternanţă de text poetic dadaist sau text teoretic, performat chiar de autori şi însoţit de imaginea în mişcare de cele mai multe ori congruentă cu arta video. Îi auzim, astfel, iar pe unii dintre ei îi şi vedem, pe Jean Arp, Marcel Duchamp, Raul Hausmann, Richard Huelsenbeck, Walter Mehring, Hans Richter, Kurt Schwitters, Virgil W. Vogel sau Georges Ribemont-Dessaignes. Între ei – iar asta e ceea ce justifică prezenţa lui Richter în cadrul ediţiei avangardei din România – îi descoperim, în două înregistrări inedite, pe Tristan Tzara şi Marcel Iancu. Primul performează poemul „Mr. Antipyrine” din La Première aventure céleste de M. Antipyrine (1916), „Baba” din Vingt-Cinq Poèmes (1918) şi „Chanson dada” din De nos oiseaux (1923) pe muzica lui Georges Auric, iar între Antipyrine şi Baba avem surpriza să-l auzim chiar pe Marcel Iancu performând un straniu „Souvenirs”, într-o franco-română curioasă, căreia r-ul extrem de palatal îi trădează autenticitatea. Cum spuneam, un document rar, comparabil poate numai cu pelicula The Storming of La Sarraz (1929), un film nedifuzat şi văzut astăzi numai de câţiva exegeţi. Ca şi până acum, am prefaţat eseul documentar al lui Hans Richter cu un alt eseu, semnat de Alexandru Solomon, care are în centru două figuri ale suprarealismului celui de-al doilea val: Paul Celan şi Petre Solomon. Însă Duo pentru Paoloncel şi Petronom (1994) se mai aseamănă cu Dadascope (1961) nu numai pentru că ambele sunt eseuri cu poezie performată, ci mai ales pentru efortul lor de a perpetua cultura memoriei şi, într-un mod cât se poate de direct, de a o reactiva în percepţia contemporană.  
 
DUO PENTRU PAOLONCEL ŞI PETRONOM  
România, 1994, Documentar, 28 min 12 sec  
R. Alexandru Solomon  
S. Alexandru Solomon  
Cu: Adrian Ilea, Tomi Cristin  
I. Alexandru Solomon  
Producători: Velvet Moraru / Fundaţia Arte Vizuale  
Prin amabilitatea Fundaţiei Arte Vizuale  
 
DADASCOPE  
SUA, 1961, Documentar experimental, 39 min  
R. Hans Richter  
S. Hans Richter  
I. Hans Richter  
Cu: J. Arp, M. Duchamp, R. Hausmann, R. Huelsenbeck, M. Janco, W. Mehring, H. Richter, K. Schwitters, T. Tzara, W. Vogel, G. Ribemont-Dessaignes  
Producător: Hans Richter  
 
Mai multe detalii:  
 
-----------------------------------------------  
 
L'AVANT-GARDE REVISITÉE. LES AVANT-GARDES EUROPÉENNES (1919-1939) DANS LES ARCHIVES NATIONALES DES FILMS DE LA ROUMANIE  
IVe Edition: L'AVANT-GARDE ROUMAINE  
IVe Session: TRISTAN TZARA, MARCEL JANCO, PAUL CELAN  
 
La Cinémathèque Eforie et les Archives nationales des films de la Roumanie ont lancé, à partir du 17 novembre 2013, la démarche de revisiter les oeuvres cinématographiques des artistes des avant-gardes européennes, dans le but d'étudier la création de la culture visuelle roumaine et la culture du film avant et après la nationalisation de la production cinématographique de 1948, ainsi que des fonds détenus par les salles de projection locales. Les trois premières éditions ont présenté dans l'ordre l'avant-garde française, celle de la Russie soviétique et les avant-gardes allemande et hollandaise.  
 
Artistes: Tristan Tzara, Marcel Janco, Paul Celan, Petre Solomon  
Curateur: Igor Mocanu  
Organisateurs: La Cinémathèca Eforie, Les Archives nationales des filmes de la Roumanie  
Lieu: Cinemateca Eforie, Sala „Jean Georgescu” (Str. Eforie 2, Bucureşti)  
Dates: Mercredi, 26 mars, et Samedi, 29 mars, a partir de 20h00 – Cinemateca Eforie (Str. Eforie 2, Bucureşti) – Sala „Jean Georgescu”  
 
Dans le numéro de Mars 1923, la revue „Contimporanul” publia discrètement l'annonce „Le Danois (sic) Hans Richter, répondant à notre invitation, nous communique qu'il viendra personnellement au mois d'avril pour diriger la projection de son film abstrait, la forme plus accomplie de l'art moderne”. Le film abstrait invoqué ne peut être que Rhythmus 21 ou Film ist Rhythmus (Rhythmus 21, réalisé par Hans Richter en 1921 a été suivi par Rhythmus 23 en 1923 et par Rhythmus 25 en 1925). Nous ne savons pas si l'artiste allemand est réellement venu à Bucarest. Ce que nous savons avec certitude, c'est que à partir de ce moment, la revue signala avec promptitude chacune de ses productions en recommandant les parutions de la revue „G”. Cependant, Malte Hagener affirme que Richter est venu à Bucarest pendant une tournée de projections cinématographiques en Europe Centrale et de l'Est. Dadascope est la dernière œuvre cinématographique de Hans Richter, un documentaire profondément expérimental, réalisé en 1961 mais diffusé seulement en 1967 et de façon restreinte. Très particulier, conçu comme une alternance de textes poétiques dadaïstes et de textes théoriques, ayant pour protagonistes les auteurs mêmes. On y entend et on y voit Jean Arp, Marcel Duchamp, Raul Hausmann, Richard Huelsenbeck, Walter Mehring, Hans Richter, Kurt Schwitters, Virgil W. Vogel, Georges Ribemont-Dessaignes. Parmi eux – et cela justifie la présence de Hans Richter dans cette édition sur l'avant-garde roumaine – nous découvrons dans deux enregistrements inédits, Tristan Tzara et Marcel Janco. Le premier récite les poèmes „Mr. Antipyrine” de La Première aventure céleste de M. Antipyrine (1916), „Baba” de Vingt-Cinq Poèmes (1918) et „Chanson dada” de De nos oiseaux (1923) sur une musique de Georges Auric. Entre Antipyrine et Baba, nous avons la surprise d'entendre un étrange „Souvenirs” raconté par Marcel Janco dans un curieux franco-roumain dont le „r” trahit l'authenticité. Un document rare, qui me fait penser au film The Storming of La Sarraz (1929), non diffusé et vu de nos jours par seuls les initiés. Comme auparavant, j'ai préfacé l'essai documentaire de Hans Richter par un autre essai, Duo pour Paoloncel et Petronom (1994) signé par Alexandru Solomon, qui fait référence à deux figures du surréalisme d'après guerre: Paul Celan et Petre Solomon. Ces deux œuvres, mélange de poésie et performance, ont pour trait commun l'effort pour perpétuer la culture de la mémoire et surtout pour l'éveiller dans la perception contemporaine.  
 
DUO PENTRU PAOLONCEL ŞI PETRONOM  
România, 1994, Documentar, 28 min 12 sec  
 
R. Alexandru Solomon  
S. Alexandru Solomon  
Avec: Adrian Ilea, Tomi Cristin  
I. Alexandru Solomon  
Producteurs: Velvet Moraru / Fundaţia Arte Vizuale  
 
DADASCOPE  
SUA, 1961, Documentar experimental, 39 min  
 
R. Hans Richter  
S. Hans Richter  
I. Hans Richter  
Avec: J. Arp, M. Duchamp, R. Hausmann, R. Huelsenbeck, M. Janco, W. Mehring, H. Richter, K. Schwitters, T. Tzara, W. Vogel, G. Ribemont-Dessaignes  
Producteur: Hans Richter  
 
 
------------------------------------------------  
 
Igor MOCANU  
Bucureşti  
20 martie/mars 2014  
 
 
 
Referinţă Bibliografică:
Igor MOCANU - AVANGARDA REVIZITATĂ EDIŢIA A IV-A SESIUNEA A IV-A / Igor Mocanu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1209, Anul IV, 23 aprilie 2014, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2014 Igor Mocanu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Igor Mocanu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!