Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Spiritual > Mobil |   



Gabriela CĂLUŢIU SONNENBERG - TAINA SCRISULUI (39) – EXPLICAŢIA EXPLICĂRII
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Din capul locului, prin titlu, provoc redundanţa. Sunt conştientă că zgândăr, dar n-am ce-i face; cu pietatea poetului n-aş putea ataca aşa subiect. Pentru că scrisul nu este un proces paşnic, cel puţin nu pentru mine. O răfuială cu adversari invizibili, asta da, mai degrabă.  
 
Nu-i vina mea că nu sunt pentru taine. Dacă scrisul ar avea o taină, atunci ne-am abţine de la a comunica părerea noastră despre lume, păstrând secretul. Şi la o adică, dacă e să fim sinceri, exceptându-i pe cei care scriu ca angajaţi ai vreunui stăpân, nu prea scriem pentru alţii, ci tot pentru noi. E-adevărat, când ne citeşte lumea ne simţim confirmaţi, dar mai importantă e părerea noastră proprie despre ceea ce scriem, senzaţia c-am fi descoperit „cheia din cuvinte”, cea cu care ne dezlegăm singuri, destăinuind cele nespuse, din interior. E ca un rebus rezolvat la perfecţie, fără posibilitatea de-a mai tăia sau adăga.  
 
O himeră, bineînţeles, doar cine-a mai pomenit artist mulţumit cu opera sa? Nu terminăm niciodată, drept pentru care nici nu ne potolim. Nu-nchei bine fraza şi deja revii asupra ei. Nu ca să sune din coadă, ci pentru că nu vrei să mintă. Deloc. Oricât de bun ar părea rezultatul, până nu respiră singur, tot îţi vine să-l ciobeşti. De parcă asta contează! În fond, când te situezi ochi în ochi cu eternitatea, te descalifici oricum din start. Ce s-o mai dai întoarsă atâta? Un fel de manie autodestructivă ne înghionteşte. E-un război, cum spuneam. Şi cuvintele nu respiră, ale naibii, decât când vor ele. Multe producţii literare mediocre s-ar elimina de la sine, dacă ar pândi în fiecare dintre noi câte un Michelangelo vigilent, gata să lovească cu dalta, atunci când „produsul” nu glăsuieşte.  
 
Exact contrariul tainei, o dez-tăinuire, pare a fi esenţa laborioasei întreprinderi a aşternutului la scris. Ce efort, în timp ce lumea de afară te cere apăsat, momindu-te cu tot felul de tentaţii apetisante! Un interlocutor şugubăţ mi-ar replica poate că nu trebuie să te aşezi, poţi scrie din mers sau dicta în reportofon, poţi deci să faci mai multe lucruri deodată. Totuşi, mai nimeni nu optează pentru astfel de modalităţi dinamice, semn că o fi ceva adevăr în teza care susţine că scrisul e pentru a ne găsi liniştea, pentru a ne defini... starea. Nu mă-ndoiesc că oprirea din alergarea de zi cu zi este una dintre cauzele pentru care scriem, dar nu desconsider nici motivele altora. Fireşte că-n fiecare dintre noi se regăseşte câte puţin din toate: vanitate - pentru a nu fi daţi uitării, o doză de poezie - pentru a îndulci anostul cotidian, o priză de civism – pentru a lua atitudine, un pic de experienţă – care merită să fie transmisă mai departe etc. Colo nevoia de a da sens lumii, dincolo instinctul de a te refugia departe de ea. Valabile sunt toate, de bună seamă. Câtă vreme rezultatul e valoros, puţin contează cauza care l-a generat.  
 
Am zis „explicaţia explicării”, pentru că scrisul e o explicare - a noastră, a lumii. Dar să cauţi cauza însăşi a căutării, are vreun sens? Nu cumva devenim pedanţi? Nu uit că fiecare scrie din motivele sale, variabile de la caz la caz, diferite chiar şi de la o zi la alta. Şi, indiferent ce mesaj transmit „cuvintele încrucişate”, mesajul de fond este mereu acelaşi: o viaţă de om. Ca un cântec de sirenă, ca o melodie de fundal, lectura revarsă peste noi cursul unei fiinţări, exteriorizarea angoasei unei treceri prea scurte, protestul şi sfidarea unei detenţii nesolicitate.  
 
Când îţi asumi o sarcină nedorită, o înfrunţi cu mijloacele limitate pe care le ai la dispoziţie, perseverând într-un continuu exerciţiu de distanţare. Preţul energiei consumate, riscul unei inutilităţi, strigătul de evadare din ţarc, pe care poate nimeni nu-l aude, toate aceste opţiuni sunt mai bune decât aceea de a te autoasista imobil, fără să te implici. Fiecare luptă cu armele sale. Unii pictează sau dansează, alţii fac sport de performanţă sau abuzează de alcool, sunt şi oameni care se consideră împliniţi dacă acumulează averi sau construisec case. Şi apoi mai sunt şi aceia care scriu.  
 
Un bun rămas, nu neapărat pentru a ne împăca sau zugrăvi în culori avantajoase – doar suntem deopotrivă şi buni şi răi – ci în sensul de bine adverbial, cel al unei unei rămâneri cu bine, acesta e scrisul. Un ceva, pe care-l laşi să plece de la tine, îl scapi intenţionat de sub control. E o răzbunare, un protest, exerciţiul unei continue despărţiri, o succesiune de săltări alternate cu plutiri din ce în ce mai extinse, o tatonare a propriilor limite. Un training al detentei, în vederea desprinderii de sol, spre o sperată şi temută călătorie viitoare, finală şi definitivă, acesta este scrisul pentru mine.  
 
Gabriela CĂLUŢIU SONNENBERG  
Benissa, Spania  
5 septembrie 2012  
 
 
 
Referinţă Bibliografică:
Gabriela CĂLUŢIU SONNENBERG - TAINA SCRISULUI (39) – EXPLICAŢIA EXPLICĂRII / Gabriela Căluţiu Sonnenberg : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 662, Anul II, 23 octombrie 2012, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2012 Gabriela Căluţiu Sonnenberg : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Gabriela Căluţiu Sonnenberg
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!