Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Recenzii > Mobil |   


Autor: Elisabeta Iosif         Publicat în: Ediţia nr. 711 din 11 decembrie 2012        Toate Articolele Autorului

Filozofia gastronomică
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!

Filozofia gastronomică, pornind de la o carte  

„Fiecare idee (..) are o inimă care bate pentru ceva şi fiecare simţământ un cap care cugetă” Lucian Blaga  

Întotdeauna am crezut, că bucătăria ţine de artele frumoase, fiind de acord cu Michel Onfray a cărui „chestiune gastronomică este de ordin estetic şi filozofic”. Vorba lui Heraclit referitoare la zeii care „sălăşluiesc şi în bucătărie”, de ce nu? şi în bucătăria unui cărturar ca Dan Frank, gurmandul unor fantezii transformate în „Cartea bucătăriei mele”.  

Călători, medici, poligrafi sau filozofi au făcut disertaţii asupra bucatelor alese, de ce nu şi un editor să nu li se alăture pe teme culinare? Problema a fost stârnirea unei filozofii, chiar de un filosof autentic, coleg în copilărie cu autorul, cum este editorul Ion Bănşoiu, iată! puterea a doi editori(Editura Paideia), care l-a stimulat îndeajuns, pentru alcătuirea unui volum, altfel decât celelalte de acest gen, pentru că „tema de printre rânduri este filozofică şi culturală”. Autorul a gândit să urmărească „Cultivarea gustului” într-o bucătărie economică, făcându-se divagaţii cu trimitere în alte zone şi în alte secole: „În Evul Mediu, în Roma era obiceiul ca măcelarii să fie plătiţi în natură şi anume, cu aşa-numitul al 5-lea sfert: după ce măcelăreau şi tranşau animalul respectiv îşi opreau drept răsplată organele şi capul – bucătăria romană cunoaşte de aceea o mulţime de reţete foarte gustoase pentru părţile astea.” Ca un cercetător adevărat, Dan Frank caută istoricul şi etimologia cuvântului, care denumeşte o reţetă sau o legumă. De pildă: ”pentru roşii am păstrat cuvântul tomate, (de la originalul aztec), folosit în multe limbi, chiar dacă la piaţă tot roşii se cumpără(….) C. Bacalbaşa foloseşte în Dictatura Gastronomică din 1935 termenii tomate şi unt clarificat - e drept că la el ochiurile româneşti sunt …franţuzeşti, cele româneşti sunt franţuzeşti, dar cu unt…”. Cele peste 500 de reţete de bază şi orientative, „fără contorsionări culinare dubioase, riscante şi costisitoare” au ca scop plăcerea gătitului şi stimularea apetitului cu produse ecologice. Există un ritual al ospăţului, fiindcă toate meseriile îşi au ritualul lor, după cum există un design al prezentării unui fel de mâncare, simbolismul culorilor, complementaritatea lor creând un amestec de stări şi momente benefice la orice masă. Iar după o sugestie a lui Nietzsche, „punctul unde gastronomia intersectează filozofia se datorează tentativei de a reabilita gustul şi mirosul, socotite simţuri inferioare.”  

Şi revenind la „filozofia gustului”declanşată de Michel Onfray să nu uităm, că el afirmă câteva lucruri importante: ” Bucătarii au fost, desigur, artişti - dar ceea ce aduceau oare artiştii care au gătit, oamenii de artă care au pus mâna pe tigaie?Tot cu nişte teoreticieni dar dublaţi de practicieni. Pentru că ei ilustrează teza potrivit căreia a face bucătărie, a alege alimentele, a celebra rafinamentul gurmand, a voi să dai cuptoarelor tale un stil, înseamnă să promovezi o concepţie despre lume, să pronunţi discursuri într-o manieră plastică şi hrănitoare, estetică şi alimentară.” Este de fapt şi ceea ce face Dan Frank în „Cartea bucătăriei mele”. Elisabeta IOSIF  

Referinţă Bibliografică:
Filozofia gastronomică / Elisabeta Iosif : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 711, Anul II, 11 decembrie 2012, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2012 Elisabeta Iosif : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Elisabeta Iosif
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!