Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Orizont > Opinii > Mobil |   


Autor: Mara Circiu         Publicat în: Ediţia nr. 206 din 25 iulie 2011        Toate Articolele Autorului

Fascinanta istorie a...fascinatoarelor
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!

Trebuie sa recunosc ca moda este un capitol care ma preocupa poate mai mult decat ar trebui, dar daca e sa am o slabiciune, prefer sa fie cel putin artistica! Fara a folosi un cliseu lingvistic destul de des intalnit in lumea modei, as vrea sa va redau totusi in acest articol cate ceva din fascinanta istorie a accesoriilor de par des intalnite pe marile scene ale modei, pe buna dreptate numite ”fascinators”, traducere libera ”fascinatoare”. 

Spre deosebire de palarii, care acopera sau protejeaza intr-o anumita masura capul, fascinatoarele sunt pur decorative si au tendinta de a folosi penele drept material principal. Penele au fost intalnite inca din antichitate, grecii si romanii obisnuiau sa isi impodobeasca coifuri ceremoniale cu pene de diferite culori sau marimi, chiar si in ziua de astazi, in timpurile moderne intalnim penele la palariile celor cu functii inalte in orice parada militara mai impozanta sau in prezenta unor inalti demnitari sau sefi de stat. 

Incepand cu domnia regelui Henry VIII si a reginei Elisabeta I (sec. XVI-XVII) penele au devenit mai modeste, si erau purtate in combinatii cu bijuterii si pietre pretioase pe palarii sau bonete, fiind purtate cu predilectie de reprezentatii sexului masculin, si le asociem si in ziua de azi cu muschetarii sau cavalerii englezi. Moda masculina la sfarsitul sec. XVI-lea a suferit o tranzitie spre moda feminina, doamnele mondene din acea perioada incepand sa-si ornamenteze palariile cu pene, penele de strut ocupand un adevarat loc de onoare. 

Secolul al XVII-lea a adus in atentia tuturor iubitorilor modei, atat femei cat si barbati, perucile. Maria Antoaneta si curtenii ei se intreceau in a purta peruci dintre cele mai extravagante, unele dintre ele atingand ametitoarea dimensiune de un metru! Perucile din acea perioada erau decorate intr-un mod extrem de elaborat, cu nave in miniatura, animale impaiate, fluturi, steaguri sau pene. In timpul domniei regelui George al III-a, Ducesa Georgiana Spencer de Devonshire era renumita pentru tendintele si pozitia sa avangardista in moda, cand Ducesa Georgiana a aparut in public purtand in par pene de strut enorme, toate doamnele din inalta societate i-au urmat exemplu. 

Doua mari evenimente istorice au influentat radical moda feminina a accesoriilor de par: Razboiul Coloniilor engleze din America (1775 - 1782) si Revolutia Franceza (1789 - 1799). Pana in acel moment parul si podoabele purtate pe cap, palarii, accesorii, etc. afisau statutul social al persoanei, recesiunea ce a urmat acestor evenimente a influentat moda si accesoriile. Locul coafurilor si palariilor extravagantea a fost luat de bonete si palarii mai modeste, penele devenind mai mici si chiar inlocuite cateodata de scoici gravate, camee sau bijuterii incrustate. Inceputul anilor 1800 introduc in moda stilul Empire, parul fiind purtat in acea perioada simplu, aproape de cap, adesea strans in bucle modeste, fara prea multe podoabe. Eticheta curtii in acea perioada era foarte austera, doamnelor si domnisoarelor nefindu-le permis sa vorbeasca cu celibatari fara a fi insotite de o doamna de companie. Arta de a face conversatie in spatele evantaielor, manusilor si decoratiunilor de par a devenit un adevarat talent exersat cu success de doamnele si domnisoarele din acea perioada. 

In timp ce bonetele si voalurile reflecta trasaturile austere ale epocii victoriene (1837 - 1901), reprezentatele sexului frumos si-au rezervat totusi dreptul de a folosi palariile cu pene si fascinatoarele pentru ocazii speciale, cum ar fi participarea la un spectacol de teatru, opera sau celebrele “Garden parties”. Si cum fiecare epoca este urmata de o alta a carei reguli contravin in buna parte celei precedente, epoca victoriana a fost inlocuita de Bel Epoque sau perioada Edwardiana (inceputul anilor 1900). Insusi numele acestei perioade invoca nevoia de frumos, palariile si accesoriile de par din acea perioada devenind adevarate opere de arta. Daca in trecut doamnele si domnisoarele se multumeau cu pene, in perioada edwardiana, pasari, si chiar colivii isi croiau cu aplomb un drum indraznet in moda feminina! 

Primul razboi mondial (1914 – 1918) a insemnat declinul modei ostentative, cu toate acestea penele si eleganta lor delicata a continuat sa reprezinte o prezenta puternica la evenimentele regale din Europa, celebrele curse de cai de la Ascot si in lumea faimoaselor vedete de cinema din Hollywood. Anii ’70 si tendinta tinutelor boeme, ne-au lasat fireste cu “parul descoperit” si la propriu si la figurat, in acea perioada un simplu batic fiind considerat un accesoriu mult mai modern decat o toca cu voaleta. 

Popularitatea fascinatoarelor a fost readusa in lumina reflectoarelor in 2005 cand Camila, Ducesa de Cornwall a ales un fascinator pentru casatoria ei cu printul Charles, deasemenea regina Elisabeta II a purtat un fascinator la nunta nepotului ei Peter Phillips. Nunta Printului William cu frumoasa ducesa de Cambridge, Kate Middleton a impus statul fascinatorului in atentia tuturor iubitoarelor de moda. Cel mai mediatizat eveniment al anului 2011, nunta celor doi a fost o adevarata parada a celor mai frumoase si extravagante fascinatoare. Nou sau vechi, modern sau clasic, simplu sau extravagant, fascinatorul continua sa…fascineze! 

 

Referinţă Bibliografică:
Fascinanta istorie a...fascinatoarelor / Mara Circiu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 206, Anul I, 25 iulie 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Mara Circiu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Mara Circiu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!