Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Manuscris > Compozitii > Mobil |   



Eternul SHAKESPEARE
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!

ETERNUL SHAKESPEARE  

 

Mare om a fost SHAKESPEARE! Ca şi Homer el a fost şi a rămas o legendă. Localitatea naşterii lui poartă în nume strata latină, ford-ul anglosaxon şi avon-ul celtic, adică Stratford-on-Avon, care împreună cu normanzii au format poporul englez. Viaţa lui e făcută din supoziţii şi controverse. Înainte de a fi om şi poet, el păstrează o puternică pasiune actoricească. Ajuns fugar la Londra, în urma unor contacte cu o trupă de teatru, se întânleşte cu Burbage, un concetăţean, care era proprietarul unei săli de teatru, luându-l pe lângă el. Imediat tânărul Will le-a devenit util actorilor în treburi de repertoriu, văzând în el un iscusit improvizator al pieselor de teatru. De acum înainte, ascensiunea lui nu va mai putea fi oprită. Aş face o paralelă cu tânărul nostru Eminescu care şi el, fiind luat de val, fuge cu trupa de actori, părăsind şcoala. „Marele Will”, cum îl numeşte Eminescu, trecând prin furcile caudine ale teatrului, de la păzitorul hergheliei de cai la un mare actor şi regizor, este adulat şi adorat de iubitorii scenei. „Încălţând coturnii, Shakespeare poate să sufere comparaţie cu orice Roscius din Antichitate; frumos ca Apollo, seducător ca Mercur, accentele lui fac să vibreze scena.” (Ben Jonson). Mediul londonez în care intră e un mediu de poeţi-actori, boemi, uşor vulgari, cu nume scurte, ca Kit, Ben, Frank sau Will. Lui îi plăceau jocurile de spirit, încruciţările de idei, notele de frondă ale inteligenţei, ascuţişurile polemice, paradoxurile, încrucişările de viţiu, inteligenţă şi poezie. De aici până la marile lui piese de teatru nu mai e mult. Mai întâi se alătură celor mai iscusiţi actori ai timpului, apoi revoluţionează arta scenică şi decorurile, dicţia, costumele, temele, subiectele.  

Unii critici i-au contestat existenţa şi chiar paternitatea operei, spunând că numele lui e un nume de împrumut. În realitate omul era un arivist cu o instrucţie rudimentară, fără simţ de răspundere în viaţa familiară, şicanar, procesiv, iubitor de câştiguri pecuniare. De aici întrebarea: e cu putinţă ca într-un asemenea om să se fi ascuns magicianul din „Romeo şi Julieta”, frământatul de nevoia adevărului din „Hamlet”,, poetul din „Visul unei nopţi de vară” sau din „Ultimele sonete…”, gânditorul politic din „Iuliu Cezar”, istoricul din „Richard aş III-lea”, înţeleptul din „Furtuna”, psihologul pătrunzător din „Macbeth”, în general comentatorul şi rapsodul atâtor pasiuni şi nelinişti, al atâtor căutări şi înţelesuri asupra existenţei umane?  

Drama vieţii lui se aseamănă cu drama vieţii lui Homer. Amândoi răscolitori de pasiuni şi amândoi negaţi. Nu se poate, zic unii critici, ca într-un om să fi existat atâta putere de muncă. Ei contestă oamenii nu şi opera lor.  

Câmpul operei shakespearieane este imens. El a cuprins în operă aproape toate direcţiile vieţii: epopei, lumi şi epoci, caractere diverse, jocuri mergând de la nebunie până la înţelepciune şi de la viciu până la virtute, procese de conştiinţă şi sociale, aspecte multiple şi controversate din viaţa condiţiei umane. Personajele lui trăiesc o viaţă reală, magia şi supranaturalul care la înconjoară adesea întăresc acestă viaţă reală, prin amplele colorări emotive, făcând-o mai comunicativă şi mai palpitantă.  

El se inspiră din istoria Angliei, din antichitatea greco-latină, din dramele contemporane lui, din comedia burlescă a înaintaşilor, din comediile spumoase ale epocii, din anticii tragicieni greci Eschil ,Sofocle şi Euripide, din Homer, din scriitorii latini.  

„Scena- spune Coleridge- era pe vremea lui Shakespeare o încăpere goală, cu o pătură în chip de cortină, dar el a făcut-o un câmp penteu monahi.”  

Opera lui e profund naţională, indiferent că personajele sunt grec, latin, italian sau francez. Situaţiile descrise şi dezbătute în teatrul lui poartă pecetea vieţii engleze. Ea oglindeşte prefacerile Renaşterii, în felul cum se regăsesc în societatea elisabetană.  

Teatrul lui ne pune în faţă un mare poem al omului. Existăm, deopotrivă, prin înălţările ca şi căderile noastre, cu marii lui eroi . Ne integrăm cu toţii într-o mare dialectică umană. Umili sau notorii, învinşi sau învingători, toţi avem aceeaşi soartă.  

 

ION IONESCU BUCOVU  

Referinţă Bibliografică:
Eternul SHAKESPEARE / Ion Ionescu Bucovu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1079, Anul III, 14 decembrie 2013, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2013 Ion Ionescu Bucovu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Ion Ionescu Bucovu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!