Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Impact > Analize > Mobil |   



Editorial, de Mariana Cristescu
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
‎Editorial, de Mariana Cristescu 
  
Noile isprăvi al ministrului Culturii sau un dezastru nu vine niciodată singur! 
  
După vizita la Cluj-Napoca, pigmentată cu tomate şi binemeritate huiduieli, declanşată de perspectivele cianurizării cadrilaterului aurifer al ţării, ministrul liberal al Culturii, Daniel Barbu, pregăteşte un nou dezastru, siderând şi revoltând mapamondul cu o altă tâmpenie de proporţii, determinându-ne să ne întrebăm căror calităţi oculte ale personajului se datorează ascensiunea sa politică, uluitor de rapidă – postdecembristă! – şi, mai ales, penetrarea lui în lumea bună a savanţilor de renume internaţional. Cine este, de fapt, Daniel Barbu? De pe internet aflăm că s-a născut în 1957. a absolvit actualul Colegiul Naţional „Sfântul Sava” (Liceul „Bălcescu”- din Capitală) şi Facultatea de Istorie a Artei a Universităţii Cluj-Napoca, că, înainte de 1989, a fost curator al Muzeului Satului din Bucureşti şi al Muzeului Naţional de Istorie a României, apoi, până în 1992 - cercetător al Institutului de Studii Sud-Est Europene al Universităţii Bucureşti. 
  
După evenimentele din decembrie 1989, „a mers în Elveţia pentru a urma cursurile doctorale ale Facultăţii de Teologie - Universitatea din Friburg. Este doctor în istorie şi filosofie. Predă ştiinţe politice la Universitatea din Bucureşti, din 1991. Între 1990 - 1991 a fost director al Editurii „Meridiane”. Apoi, profesor colaborator al Şcolii de Înalte Studii în Ştiinţele Sociale din Paris, al Universităţii „La Sapienza” din Roma, al Universităţii Naţionale „Kapodistrian” din Atena, al Universităţii de Stat din Pittsburg, al Universităţii de Stat „Jackson” din Statele Unite, şi al multor alte instituţii de învăţământ. În 2000 a primit Ordinul Naţional „Steaua României” în grad de ofiţer pentru activitatea în învăţământul superior. 
  
Printre volumele pe care le-a scris: „Politica pentru barbari” (2005), „Republica absentă”. „Politică şi societate în România postcomunistă” (2004), „Bizanţ contra Bizanţ. Explorări în cultura politică românească” (2001), „O arheologie constituţională românească. Studii şi documente” (2000), „Şapte teme de politică românească” (1997) - informează Mediafax. 
  
Aşadar, încă un caz de „brânză bună în burduf de câine”! Dacă era vreun prost analfabet, ca destui alţii pe „sus”, mai avea o scuză. Cum poate fi catalogat un om cultivat şi inteligent care face rău cu bună ştiinţă poporului său?  
  
Se pare, totuşi, că, în anii postdecembrişti în care actualul şef al culturii româneşti şi-a tocit coatele, învăţând carte pe rupte pentru a ne reprezenta ţara la cele mai înalte foruri ştiinţifice, în pofida timpului său extrem de limitat pentru cele „lumeşti”, IQ-ul deosebit l-a ajutat să adune o avere... frumuşică! „Potrivit declaraţiei de avere publicate pe site-ul Administraţiei Prezidenţiale, datată 1 septembrie 2012, Daniel Barbu deţine mobilă şi pictură europeană din secolele 16-19, precum şi alte obiecte de artă decorativă cu valoarea estimată la circa 80.000 de euro, dobândite prin moştenire sau cumpărare - informează Mediafax. De asemenea, Daniel Barbu deţine în coproprietate un apartament de 124 metri pătraţi în Sectorul 1, achiziţionat în 2005, alte drepturi în coproprietate asupra unui apartament de 72 metri pătraţi în Sectorul 1, precum şi un spaţiu comercial de 30 metri pătraţi în Sectorul 4 al Capitalei, moştenit în 2002. (...)” E mult, e puţin? În fond, e ditamai ministrul, nu Becali! Şi nici nu ne-ar interesa amănuntele, dacă... ultima lui găselniţă nu ar viza distrugerea a patru instituţii culturale de tradiţie pentru a salva, chipurile, Opera Naţională din Bucureşti. 
  
Potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern, postat pe site-ul Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, Teatrul de Operetă „Ion Dacian”, Centrul Naţional al Dansului Bucureşti, Centrul Naţional de Artă „Tinerimea Română” şi Teatrul de Operă şi Balet „Oleg Danovski” din Constanţa vor fi desfiinţate şi reorganizate în subordinea Operei Naţionale Bucureşti. Decizia comasării acestor instituţii este justificată de Ministerul Culturii „având în vedere angajamentele guvernamentale referitoare la reducerea cheltuielilor bugetare”. Conform proiectului de HG, „Opera Naţională Bucureşti este o instituţie publică de spectacole şi concerte de importanţă naţională, subordonată Ministerului Culturii, finanţată din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, şi îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu legislaţia specifică instituţiilor de spectacole. Opera poate funcţiona atât ca instituţie de repertoriu, de proiecte, cât şi ca instituţie-gazdă de spectacole, producător şi promotor de evenimente şi artişti în domeniile: operă, operetă, musical, balet, dans contemporan, muzică contemporană”. De asemenea, potrivit proiectului de Hotărâre, „Opera se subrogă în drepturile şi obligaţiile Teatrului Naţional de Operă şi Balet «Oleg Danovski» din Constanţa cu privire la imobilul în care acesta îşi desfăşoară activitatea, aflat în domeniul public al judeţului Constanţa, transmis prin Hotărârea nr. 263/2010 a Consiliului Judeţean Constanţa din administrarea Consiliului Judeţean Constanţa în administrarea Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, pentru Teatrul Naţional de Operă şi Balet «Oleg Danovski»”. În plus, potrivit acestui proiect, Opera va prelua obiectivul de investiţii Teatrul Naţional de Operetă «Ion Dacian», «Sala Omnia», şi va deveni beneficiar al acestuia. 
  
Revoltat, pe bună dreptate, în nume propriu, dar şi al altor interpreţi români din diaspora, din Solingen (Germania), basul Emil George Crăsnaru ne-a trimis această scrisoare, spre publicare: 
  
„Dragi prieteni, 
  
Acesta este un Holocaust la adresa culturii şi viitorului cultural al românilor.  
  
Deja, de mulţi ani, se distruge sistematic cultura clasică şi modernă a României prin persoane neadecvate şi slugarnice puse pe rolul de conducere şi gropari la instituţii culturale româneşti cu tradiţie. Se poate vedea la Teatrul din Constanţa, astăzi la Opera din Bucureşti, şi în multe altele, unde nivelul artistic s-a degradat îngrijorător. Singurele teatre care au un bun nivel artistic - în funcţie de posibilităţile materiale - au rămas cele din Timişoara şi Cluj. Un teatru se conduce, înainte de toate, cu DRAGOSTE pentru cultură, pentru artişti, şi cu preţuire pentru public şi ŞTIINŢĂ! Cu aroganţă, lipsă de cunoaştere a valorilor tradiţiilor şi a artiştilor, se poate doar distruge! Şi s-a distrus foarte mult!!!  
  
Ne place să ne mândrim cu trecutul glorios al culturii şi cu artiştii de origine română care populează lumea artistică şi contribuie la bunul renume al naţiei, dar în Patrie li se taie toate posibilităţile de dezvoltare, 
  
fiind nevoiţi să trăiască risipiţi în lume, unde sunt preţuiţi şi măsuraţi cu alte sisteme de valori! 
  
Dar cel mai dezavantajat va fi marele public, care va suferi din cauza unei distrugeri sistematice a culturii şi a ieşirii din cadrul culturii europene civilizate! 
  
Felicitări, domnilor politicieni, care stimulaţi o cultură de zarzavat!!! 
  
Nu înţeleg de ce Filarmonica nu este şi ea pedepsită!!? Pentru ca bunul ei nivel artistic să se proletarizeze, ar trebui să se asocieze cu Orchestra de muzică populară „Brâuleţul”! 
  
Cu prietenie şi regret, 
  
Prof. Dr.H.C.. GEORGE EMIL CRĂSNARU ” 
  
Şi totuşi... se pare că, „din motive regionale”, Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” din Constanţa va scăpa, deocamdată, de acest pericol. Directorul instituţiei de la malul Mării, cunoscuta şi apreciata soprană Daniela Vlădescu, a declarat, luni, corespondentului Mediafax: „Spre binele nostru, Teatrul «Oleg Danovski» va fi scos din acel proiect. Nu mai există pericolul ca noi să fim restructuraţi, rămânem cum am fost. Am mers la minister, am prezentat cifrele şi realizările şi s-a ajuns la concluzia că putem funcţiona. Am arătat realizările teatrului şi ale oamenilor, pentru că nu ne putem baza decât pe asta. Cifrele de venituri şi cheltuieli sunt normale, similare. Putem să funcţionăm, pentru că noi nu batjocorim banul public, ba dimpotrivă, îl cheltuim aşa cum trebuie. E adevărat că nu avem impactul pe care îl au teatrele bucureştene, dar «Oleg Danovski» este un teatru care îşi face datoria. Constanţa este un oraş prea mare ca să nu aibă teatrul lui, teatru ce are o mare tradiţie”. 
  
Tot luni, directorul Centrului Naţional de Artă „Tinerimea Română”, Voicu Enăchescu, declara, pentru MEDIAFAX, că încă nu a fost stabilit nimic definitiv: „Într-un fel, am fost solicitat de domnul ministru să-mi spun o părere. Eu sper în continuare să nu devenim departamente (în subordinea Operei Naţionale Bucureşti, n.r.) şi să rămânem fiecare la locul lui. Noi suntem o instituţie de sine stătătoare, cu profil unic de activitate, o instituţie de spectacole şi turnee artistice, care îşi desfăşoară activitatea de mai mult timp în aceeaşi clădire şi cu patru colective artistice distincte, participante, de exemplu, la Festivalul «Enescu» - Corul «Preludiu» are şi poimâine concert. Sunt colective artistice de ţinută deosebită. Eu sper ca, în urma consultării publice - sper să existe o consultare publică -, să se mai ajusteze câte ceva din intenţia acestui proiect”. 
  
Până la ora difuzării acestor ştiri, Mihai Mihalcea, directorul Centrului Naţional al Dansului Bucureşti, nu răspunsese întrebărilor adresate de Mediafax. Nici ministrul Culturii, Daniel Barbu, nu a putut fi contactat. 
  
Care ar fi „oportunităţile la nivel economic/managerial” prezentate în proiectul de hotărâre? „Principalul avantaj este dat de viziunea centralizată, atât asupra activităşii artistice, cât şi asupra resurselor implicate. La nivel administrativ va avea loc o diminuare în necesarul de personal (departamentele TESA de tip contabilitate, resurse umane, juridic). Totodată, funcţiile de conducere vor fi comune tipurilor de activităţi artistice. În prezent instituţiile supuse reorganizării cumulează un număr de 1.023,5 posturi. În urma unirii celor două instituţii, conform cu analizele de la acest moment, estimăm o scădere de circa 45 de posturi (!!!), din departamentele TESA şi tehnic, şi la nivelul funcţiilor de conducere. Astfel, aspectele legate de redimensionarea aparatului administrativ si de conducere vor duce, pe de-o parte, la eficientizarea efortului legat de resursa umană, dar şi la o viziune managerială uniformă şi echilibrată. (...) Printr-un management comun, se va evita dublarea eforturilor legate de activitate sau resurse. (...) Din punct de vedere al publicului, în prezent, cele cinci instituţii îşi împart spectatorii. Opera este frecventată de un public caracterizat de tradiţionalism, cu medii de vârstă de peste 30 de ani, în timp ce Opereta atrage publicul tânăr, dornic să experimenteze. Prin urmare, realizarea unui proiect unic format din cele cinci instituţii, în sensul nealterării specificului fiecareia dintre acestea, va aduce un număr mai mare de spectatori.” 
  
Am mai auzit gugumănii, dar asta le întrece pe toate! Praf în ochii proştilor! 
  
Un alt om de cultură comenta, cu amărăciune şi dezgust: „Prin OUG 72, Ministerul Culturii a înfiinţat, recent, Institutul Naţional al Filmului şi, curând, va înfiinţa Institutul de Cercetare şi Formare în Cultură şi Administrarea Fondului Monumentelor Istorice, dar şi Muzeul Ştiinţei şi Tehnicii «D. Leonida», şi Muzeul Filatelic. S-au inventat fonduri pentru 4 instituţii, şi, pe de altă parte, desfiinţaţi Opereta, cu tradiţionalul ei cor, şi «Tinerimea Română», cu legendarul şi binecunoscutul cor «Preludiu», pentru a «economisi» 45 de posturi? Quot erat demonstrandum: pe funcţiile înalte pe care sunteţi cocoţaţi aţi fost puşi fiindcă corespundeţi politic şi intereselor de moment, şi nu pentru profesionalismul vostru. Din nou, ruşine!!!” 
  
Mărturisesc, eu nu am fost la Cluj săptămâna trecută, să arunc tomate în obrazul ministrului. Tomatele îmi plac. Ministrul nu îmi place. Deloc! Nu numai pentru acest motiv, demisia (şi a lui!) de onoare se impune. Dacă mai există onoare pe undeva! 
  
MARIANA CRISTESCU 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Editorial, de Mariana Cristescu / Al Florin Ţene : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 993, Anul III, 19 septembrie 2013, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2013 Al Florin Ţene : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Al Florin Ţene
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!