CONFLUENŢE LITERARE

ISSN 2359-7593


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

ADMINISTRAȚIE

CLASAMENTE
DE PROZĂ

RETROSPECTIVA
DE PROZĂ
A SĂPTĂMÂNII


Acasa > Literatura > Evaluari >  



Dumitru Velea. Zilele de pe urmă
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
DUMITRU VELEA. ZILELE DE PE URMĂ 
  
Cronică de Al.Florin ŢENE  
  
Harnic şi aureolat cu divinul har al talentului, mentor şi îndrumător al tinerelor talente de pe Valea Anului Negru (Petroşani), Dumitru Velea este autorul volumelor de versuri şi eseuri „Lucifera”, Editura „Cartea Românească” (1973) „Banchetul”, eseuri de estetică şi filozofie, Editura „Cartea Românească (1984) „Odette”, poeme, Editura Fundaţiei I.D. Sârbu, (1994), „Între Seylla şi Carybda”, şi multe alte lucrări publicate în mai toată presa literară din ţară. Ca director al Teatrului de Stat din Petroşani, sus în scenă şi a încurajat afirmarea dramaturgiei româneşti contemporane şi clasice, dar nu neglijând piesele de teatru reprezentative din patrimoniul universal. Punând bazele Fundaţiei şi Ddituri „Ion D Sârbu al cărui preşedinte şi director este, a publicat numeroase volume de proză şi poezie ale autorilor contemporani, conturând o şcoală de promovare a literaturii române.  
  
Iată că, după apariţia volumului de poeme, „Cuvinte fără orizont”, îmi parvine de la Petroşani volumul de teatru, semnat de Dumitru Velea şi intitulat foarte sugestiv „Zilele de pe urmă”, apărut în Editura Fundaţiei Culturale Jon D Sârbu. Cartea are o ţinută grafică ireproşabilă şi cuiprinde şase piese de teatru „Legea”, „Frumoasa lumii”, „Baboiul”, „Zilele de pe urmă”, „Ultimul Căluş” şi „Rusalii apocaliptice”, formând un tot unitar ce ne dezvăluie viziunea autorului asupra conflictelor de idei în contextul desfăşurării scenice a acţiunilor pornite de la anumite povestiri, legende şi datini.  
  
Prima piesă „Legea”, în patru părţi, este o fantezie ce îşi are rădăcinile adânc înfipte în legendele musulmane unde dorinţa de lumină şi închinare este primordială, deasupra tuturor fiind LEGEA.  
  
„Frumoasa lumii”, a doua piesă din volum porneşte, ca pretext, de la basmul cu acelaşi nume,m transcrie fragmentar şi versificat parţial, de Mihai Eminescu. Transcrierea dramatică a acestui basm, aşa cum subliniază în subtext poetul Dumitru Velea Încearcă pe ceea ce îi este propriu, să umple lacunele fragmentării basmului şi să scoată din umbră simbolurile pasărea de aur şi cul de marmură.  
  
Măiestria dramaturgului constă în construirea trecutului, în dialog cu inserţii livreşti, păstrând atmosfera de basm ce se desfăşoară într-un context etnografic specific. Tensiunea acţiuni creşte pe măsură ce se apropie de final, sfârşind într-o hotă ţărănească.  
  
Tot după o povestire populară „Baboiul”, păstrează, în mare acţiunea povestirii „Dă-dămult ... mai dă-dămult”, publicată în „Opera IV” (1938), ale lui I.L. Caragiale, piesa lui Dumitru Velea este o adaptare dramatică în condiţiile scenei, iar desfăşurarea acţiunii este sensibil schimbată datorită poziţiilor intrapuse ale personajelor. Piesa aduce noi personaje faţă de poveste, acestea erau dora episodice în varianta Caragiale Remarcăm strădania autorului de a păstra marca lui Caragiale”.  
  
Piesa de rezidenţă a volumul este „Zilele de pe urmă”, care pentru a sugera sensurile în cele mai amănunţite nuanţe ale tradiţionalului „Căluş” este împărţită în două părţi „Ultimul căluş” şi „Rusalii apocaliptice”.  
  
Aşa cum subliniază dramaturgul şi poetul Dumitru Velea în finalul cărţii „Căluşul” reprezintă, un nex de semnificaţii generate de o realitate artistică, structurată în şi de milenii de cultură”, cum sublinia şi Lucian Blaga.  
  
Acţiunea piesei, păstrează ritualuri pregătitor al Căluşului care începe cu trei săptămâni înainte de Rusalii, ritual ce se desfăşoară pe hotarul satului într-o iniţiere secretă şi de taină sub jurământ sfânt. Un rol important îl are în piesă Vătaful, care este conducătorul cuplului ce se află sub stăpânirea Împărătesei zânelor, irodiasa, , dar un rol şi mai important îl are Mutul. Acestea este mascat şi reprezintă vitalitatea virilă şi de reproducere a omului.  
  
Structura căluşului surprinde şi o parte de simbolistica nocturnă din care nu lipsesc scene burleşti.  
  
În spatele Nebunului din Căluşi, uneori stă un înţelept care prin gesticulaţie, a mascării sale exorcizate apare ca un element al sărbătorii exploziei erotice a lumii.  
  
Prin vocaţia lui Dumitru Velea de a revigora atmosfera arhaică a unor povestiri din folclorul nostru şi din tezaurul universal în tiparele scenei, dând sensuri înalte unor conflicte de idei şi fapte pentru a scoate la iveală şi a crea secvenţe memorabile, subtil simbolice, prin maturitatea stilului şi stăpânirea dialogului şi tehnicii dramaturgiei, descoperim un autor îndelung exersat în arta dramaturgiei cu talent indiscutabil în acest domeniu.  
  
Al.Florin ŢENE 
  
 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Dumitru Velea. Zilele de pe urmă / Al Florin Ţene : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 267, Anul I, 24 septembrie 2011.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Al Florin Ţene : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Al Florin Ţene
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către administrația publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.



 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

 
CLASAMENTE
DE POEZIE

RETROSPECTIVA
DE POEZIE
A SĂPTĂMÂNII
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!