Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Recenzii > Mobil |   


Autor: Al Florin Ţene         Publicat în: Ediţia nr. 288 din 15 octombrie 2011        Toate Articolele Autorului

Dumitru Vele: PODUL UMBLĂTOR
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
DUMITRU VELEA, PODUL UMBLĂTOR  
  
Cronică de Al.FLORIN ŢENE 
  
Puţini sunt scriitorii, dar mai ales dramaturgii, care au abordat miturile universale împletite cu cele autohtone, pentru a construi o dramă, a cărei construcţie narativă aminteşte de sistemul filosofic propus de Blaga şi abordat de Eliade.  
  
Prin metoda folosită, fiindcă de el este vorba, Dumitru Velea, în drama Podul umblător, Editura Fundaţiei Culturale „I.D. Sârbu”, face acea mişcare ce se sfârşeşte de la semnificant către referentul existenţial, pentru ca „prezenţa” referentului să devină „flagranţă”.  
  
Piesa pe care ne-o propune Dumitru Velea este o zguduitoare dramă dantescă în care găsim aceleaşi idei, mituri şi esenţa secretă a înţelegerii lumii, elemente pe care le-a folosit autorul şi în piesele „Zilele de pe urmă”, 1997, „Uşa bătută în cuie”, 2002, dar şi în substanţa volumelor sale de versuri: „Pânza de in”, 1999, şi „Nisipul din casă”, 1999.  
  
Universul creat de Dumitru Velea în prezenta piesă de teatru este un fenomen ce stă sub semnul circularităţii, al unei paradigme spirituale cu implicaţii în filosofia antică. Fiindcă autorul este un fin „cunoscător atent al sistemelor filosofice antice, cu precădere greceşti şi al teoriilor estetice moderne, începând cu cele propagate de Hegel, dramaturgul de acum propune un alt mit - al vânzării de oase” („O dramă de tip dantesc” prefaţă de Marian Barbu).  
  
Exploatarea acestui subiect, inedit şi puţin abordabil, vine din perioada sfârşitului antichităţii şi începutului de ev mediu, şi nu este deloc simplă, întrucât stă sub semnul mitului, al ecletismului, al metamorfozei spirituale. Elementele acestea sunt identificate în efortul în cristalizării, prin trecerea psihologiei de grup care trăieşte aventura, pe timp de furtună, pe un râu cu podul plutitor, amintind de trecerea Styx-ului, dar şi de Caron, la acela de individ, prin coagularea „sacral-filosofică” a sfâroitului când „destinul este implacabil”. Toate aceste elemente stau sub forma neoplatonismului, al triumfului retoricii, prin consolidarea eclesiocratică, formă de exploatare a dramatismului social prin textul ce reînvie „scene de încleştare, de mare dramatism, încât Eschil şi Shakespeare sunt pe aproape, ca şi Marin Sorescu”. (M. Barbu).  
  
Dacă, uneori, găsim reminiscenţe ale unor elemente autobiografie ale copilului, remarcate şi de prefaţator, „pirogravate” pe topica dialogului şi prin unii membri de familie, dragi autorului, nu sunt decât mijloace ce exprimă un tablou tragic din al doilea război mondial ce a adus schimbări sociale, politice şi drame cu consecinţe incalculabile.  
  
Moşul Ilie, personaj central al dramei, spune, la un moment dat. „Pe fiul meu l-am trimis să lupte împotriva hidrei cu două capete. Unul roşu şi altul negru”. Cele două culori ale hidrei reprezintă cele două sisteme criminale din secolul trecut. Comunismul şi nazismul, simbolizate prin primul şi al doilea Lotru de oase. Şi continuă Moş Ilie: „Şi-acum rătăcesc ca un nebun să-l caut ... ” Îl caută şi pe lumea aceasta, dar şi în „lumea umbrelor”. Fiul acestuia, Zaharia îl găsim personaj şi într-un poem din volumul „Nistrul din oase”, de Dumitru Velea, motiv care mă îndreptăţeşte să afirm că dramaturgul şi poetul Velea şi-au creat un univers din drama trăită de familie, ce a marcat, până astăzi, pe nepot.  
  
Piesa este o construcţie alegorică, în spatele ei descoperim elemente ale istoriei imediate, chiar dacă universul imaginativ coagulat de autor în „Podul umblător” şi personaje sau vin din „preistoria existenţei”, motiv pentru ca „deformare fiziologică” a unor personaje, incertitudinea trăirii vieţii, mereu sub ameninţarea apei” sunt doar pretexte.  
  
Apa fiind timpul istoric, iar podul societatea, totul oscilând între timpul personal şi cel istoric.  
  
Tabloul creat de Dumitru Velea este de sorginte dantescă, cu elemente pur existenţiale, acestea confirmând, încă de la început, dedicaţia: „Bunicul meu, Ilie Zisul Dumitru, care continuă să mă ducă de mână şi dincolo de zonele improbabilului”.  
  
Piesa, structurată în două părţi, exprimă două lumi paralele, care sunt interferate de personaje, o lume este de dincolo, cealaltă aici, creând o sinteză a unei lumi proiectată dincolo de lume ca element recuperator, a dorinţei de a predomina universul lui Dumnezeu prin Biserica Sa.  
  
Dialogul personajelor se află în raport la parole faţă de limbă, în care mesajul este aforistic şi se bazează, uneori, pe precepte biblice.  
  
„Podul” din dramă este un univers al umbrelor, un fel de arcă, rătăcitoare între două lumi, unde personajele sunt reale, când ies din propria piele, pentru a trăi într-un dincolo existenţial, plătind vamă cu bănuţul ce se pune pe pieptul mortului, de care vorbeşte Moşu Ilie. Iar mitul zburătorului, folosit pentru a explica prezenţa ursitoarelor la moartea Chivei, este un element al unei ţesături narative dramatice, cum spuneam, de tip dantesc.  
  
Drama lui Dumitru Velea este una psihologică, cu scene de un profund dramatism, dar şi cu interpretări filosofice, amintind de încleştarea din piesele lui Eschil şi Shakespeare.  
  
În concluzie, pot afirma, că, după Blaga şi Sorescu, Dumitru Velea este singurul dramaturg contemporan (având în vedere şi celelalte piese ale lui), care abordează, realitatea istorică imediată, prin elemente mitologice, unde vânzarea umbrei, a sufletului şi pactul cu diavolul devin vânzarea de oase, elemente alegorice ce exprimă contrariul trăirii în demnitate. Reabilitare spectacularităţii, bazată pe trei categorii dominate: conflictuale, psihologice (mitice) şi scenice, pentru Dumitru Velea este mijloc de a exprima un întreg evantai de motive dramaturgice: conflictul credinţă-religie, opţiunea tragică, căutarea adevărului prin mit, sondarea realităţii prin filozofie, sacrificiul, demonia, credinţa în adevăr, psihologia circumstanţială, spaţiul de element participativ şi simbolul. 
  
Practic, întreaga piesă e o metaforă cu rezonanţe filosofice ce-l aşează pe autor în fruntea ierarhiei dramaturgilor contemporani.  
  
Al.Florin ŢENE 
  
 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Dumitru Vele: PODUL UMBLĂTOR / Al Florin Ţene : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 288, Anul I, 15 octombrie 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Al Florin Ţene : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Al Florin Ţene
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!