Autor: Al Florin Ţene         Publicat în: Ediţia nr. 362 din 28 decembrie 2011        Toate Articolele Autorului

Despre teatru cu pana sufletului

Cronică de Al.Florin ŢENE

DESPRE TEATRU CU PANA SUFLETULUI

Scriitorul Al.Florin Ţene, preşedintele Ligii Scriitorilor din România,este unul dintre scriitorii importanţi despre care putem spune că şi-a legat o parte a destinului său literar de Teatru Dramatic „Ion D.Sîrbu”din Petroşani prin frumoasa prietenie care îl leagă de colegul de breaslă scriitorul Dumitru Velea,din perioada când acesta a fost directorul teatrului şi până în present când este secretar literar.

Vreme de un deceniu, din 1995 şi până în 2005, distanţa Cluj-Napoca-Petroşani a fost anulată de pasiunea comună a acestor doi scriitori pentru teatru şi în mod special pentru activitatea artistică desfăşurată pe scena Teatrului Dramatic”Ion D.Sârbu”Petroşani,Dumitru Velea ca director şi dramaturg(membru al Uniunii Scriitorilor diun România,secţia dramaturgie),iar Al.Florin Ţene în calitate de cronicar de teatru şi dramaturg,prezent la toate premierele teatrale montate la Petroşani în cei zece ani marcaţi de această colaborare benefică,concretizată în numeroase proiecte commune ale celor doi scriitori(încurajarea în scrierea şi publicarea unor volume de proză şi dramaturgie,cum este cazul impresionantei piese de teatru”Vă somez,domnule doctor”scrisă de Al.Florin Ţene,la încurajarea lui Dumitru Velea,numeroasele lansări de carte,cu scriitori importanţi aduşi de la Cluj-Napoca de Al.Florin Ţene,cum sunt Adrian Ţion şi Constantin Cubleşan,sau cronicile de teatru publicate de Al.Florin Ţene în “Curierul Primăriei Municipiului Cluj-Napoca”,”Adevărul de Cluj”,”Ardealul literar”,”Oglinda literară“ şi alte reviste de cultură,etc.).

Ce mai recentă materializare a acestei colaborări o constituie volumul de cronici intitulat”Un teatru cât o inimă”,publicat în 2008 de Al.Florin Ţene la Editura “Contrafort”din Craiova,volum în care autorul a adunat toate cronicile pe care le-a publicat despre teatrul din Petroşani în diferite publicaţii.Astfel avem în această carte o adevărată istorie de zece ani a Teatrului Dramatic”Ion D.Sârbu” din Petroşani, scrisă cu inima am putea spune,pentru că în cartea lui Al.Florin Ţene,de sub profesionalismul criticului,răzbate o extraordinară dragostede teatru,un respect împins aproape de pioşenie faţă de toţi cei care participă la desfăşurarea acestui act de cultură,şi de o deosebită admiraţie pentru activitatea distinsului prieten,scriitorul Dumitru Velea,directorul teatrului:”Remarcăm jocul bun făcut de întregul colectiv de actori

ce au fertilizat un act de cultură cu dăruire şi talent în condiţia în care teatrul din Petroşani,condus de Dumitru Velea,este un creuzet al artelor.”(pag.28).”Acolo unde o personalitate literară(Dumitru Velea)polarizează în jurul ei toate energiile,prin talent, experienţă şi competenţă, lumina actului de cultură se revarsă binefăcătoare peste noi.”(pag.22).

Cartea”Un teatru cât o inimă”este o dovadă în plus că acolo unde este cultivată prietenia între oamneii de valoare,cultura înfloreşte,iar actul creator dă roade,în cei zece ani de teatru care ne sunt prezentaţi în această carte şi în care la conducerea teatrului “Ion D.Sîrbu”din Petroşani s-a aflat scriitorul Dumitru Velea, acest teatru a fost onorat de prezenţa unor mari personalităţi ale culturii,între care:Ion Caramitru(în calitate de Ministru al Culturii),Adrian Păunescu,Constantin Cubleşan,Petrişor Ciorobea,Constantin Dicu,IftimieNesfântu,Nicolae Uţică,Jana Morărescu,Elisabeta Sîrbu,Mircea Andraş,Valentin Taşcu,Valeriu Butulescu,Isidor Chicet,Gheorghe Calamanciuc, Al.Florin Ţene,Valeriu Bârgău,Ion Cârjoi,Adrian Ţion,Marian Barbu,Doru Roman,Mircea Pospai,Mircea Ghiţulescu, şi enumerarea ar putea continua.Unii dintre aceştia veneau de la distanţe considerabile(Cluj-Napoca,Bucureşti,Republica Moldova,Craiova,Târgu-Jiu,Deva,etc.),pe cheltuiala proprie,pentru a vedea ce pune în scenă prietenul lor,dramaturgul Dumitru Velea şi apoi în cronicile lor aveau doar cuvinte de apreciere,atrăgând astfel şi alţi iubitori de teatru spre Petroşani.Mă întreb câţi dintre aceştia sau alţii mai vin în ziua de astăzi la Petroşani să vadă o piesă de teatru.M-am întrebat un timp cum reuşea Dumitru Velea,să întreţină atâtea prietenii,cu personalităţi importante din cultura noastră şi mai târziu am înţeles că totul se învaţă,chiar şi prietenia şi el a învăţat-o de la marii săi prieteni din tinereţe,între care se numără Ion D.Sîrbu,V.G.Paleolog sau Al.Florin Ţene, care i-au cultivat acest simţ al prieteniei pe care puţini îl mai cultivă astăzi.

Aceste lucruri importante,valoarea şi prietenia,care stau la temelia creaţiei autentice,sunt evidenţiate de scriitorul Al.Florin Ţene în volumul “Un teatru cât o inimă“şi fac din această carte un document esenţial în reconsiderarea premiselor pentru perenitatea creaţiei artistice.

Petru Birău

Despre teatru cu pana sufletului / Al Florin Ţene : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 362, Anul I, 28 decembrie 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Al Florin Ţene : Toate Drepturile Rezervate.