Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Orizont > Opinii > Mobil |   


Autor: Stelian Gomboş         Publicat în: Ediţia nr. 377 din 12 ianuarie 2012        Toate Articolele Autorului

Despre iluzia rezistenţei ortodoxe prin internet...
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Despre iluzia rezistenţei ortodoxe prin internet... 
  
Am primit, şi eu, în ultima vreme pe adresa personală de e-mail, întrebări cu privire la „internetul religios”, la rolul, rostul şi folosul acestuia în viaţa duhovnicească a creştinului... Răspunsul cel mai adecvat cred că se regăseşte in acest articol, preluat din revista "Familia Ortodoxă" scris de Ion Bucur, şi care face o radiografie perfectă despre internet şi credinţă... 
  
,,Iubiţilor, nu daţi crezare oricărui duh, ci cercaţi duhurile dacă sunt de la Dumnezeu” (1 Ioan 4:1) 
  
Explicaţia credibilităţii uriaşe a Internetului în rândurile noastre, ale credinincioşilor, este aceeaşi cu cea a succesului său în lume: un anumit gen de informaţie regăsit pe Internet, îndeosebi pe platformele de bloguri ,,neoficiale” (adică nearondate unor instituţii ale Bisericii), lipsea aproape cu desăvârşire din canalele mediatice oficiale. Subiecte presante şi importante, care intereseau credincioşii în cel mai înalt grad şi despre care nu se vorbea aproape deloc acum câţiva ani (precum problemele generate de ecumenism, invazia modernismului în Biserică, mărturiile Sfinţilor din închisori, caracterul vremurilor pe care le trăim, relaţia Bisericii şi statului cu organizaţiile mondialiste etc.) erau puţin sau deloc abordate în public. A vorbi depre asemenea teme, acum câţiva ani, era la noi în ţară o întreprindere temerară.  
  
Pe acest fundal a apărut, aşadar, practica folosirii Internetului pentru a ,,descongestiona” atmosfera de îmbâcseală, de pasivitate, de nepăsare faţă de problemele vremii. Cu siguranţă, nu se poate nega acest rol pozitiv al Internetului.  
  
Este însă un rol care capătă înţeles doar dacă este aşezat la locul său, ca o extensie a vieţii duhovniceşti a credinciosului ca o activitate conexă şi nicidecum ca una esenţială şi decisivă pentru viaţa sa. 
  
Asistăm aici la următorul pericol: din mediu al libertăţii de exprimare, Internetul este investit de cei căzuţi în mirajul său cu alură de tip gnostic, este fetişizat ca un mediu privilegiat de „trezire” a oamenilor şi de angajare a lor într-o atitudine de părelnică mărturisire a Ortodoxiei. Acest lucru reprezintă un siptom al aceleiaşi „boli” a dependenţei de Internet (...), manifestată la nivel general în societate şi pe care denumit-o cyber-utopism. 
  
Blogul sau Evanghelia? 
  
Aşadar, similar modului în care accesul la informaţia pusă la dispoziţie prin Internet şi nedisponibilă în canalele media mainstream produce în cititorul profan senzaţia unei ,,conştientizări”, pentru omul din biserică (mai ales pentru noul convertit şi pentru cei tinei, dar nu numai!) accesul la rezervorul de informaţii tari, şocante, dure din mediile virtuale ortodoxe produce o impresie de ,,luminare”sau de ,,trezire”: dintr-o dată, neofitul se află în faţa unor adevăruri care îl reclamă integral, ultimativ – însă nu într-un sens duhovnicesc, ci pur informaţional. Această ,,trezire” nu este nicidecum pocăinţa (,,schimbarea minţii”) la care Biserica ne cheamă de două mii de ani – trezirea din moartea duhovnicească şi din viaţa lumească. Practic, trezirea a devenit un proces ideologic, în care ,,neofitul” este iniţiat în ,,planurile secrete” după care se guvernează istoria şi cursul ei! Neofitul, evident, nu surprinde contradicţia inerentă faptului că ,,secretele” circulă bine-mersi pe Internet, la îndemna oricui, şi că însuşi Internetul este creaţia şi unealta celor ce, cu adevărat, clocesc tot felul de ,,planuri mondiale”. 
  
Astfel, ca şi în alte domenii, şi în Ortodoxia exprimată pe plan virtual se manifestă din plin efectele ,,perverse” (ascunse, ,,secundare”) ale Internetului: folosirea sa ca mod privilegiat şi exclusiv de înţelegere a lumii şi a realităţii înconjurătoare afectează capacitatea de discernământ şi de gândire profundă. Aceasta se petrece atât la nivel duhovnicesc prin deturnarea nevoii de a înţelege lumea şi de a înţelege ce se întâmplă către o vulgată ideologică cu origini din cele mai eterodoxe şi laice, cât şi la nivel firesc prin influenţa pe care folosirea îndelungată şi obessivă a Internetului o are asupra facultăţii raţiunii. În privinţa ultimului aspect studiile făcute de cercetătorii în neurologie ne arată că efectul concret pe care îl are Internetul este mai degrabă păgubitor tocmai pentru capacitatea noastră de gândire şi de analiză: deşi faţă de televizor, se încurajează gândirea analitică imediată, instrumentală, Internetul defavorizează organic capacitatea de gândire profundă, raţionamentele complexe, memoria şi capacitatea de a hotărî în cunoştinţă de cauză (cf. American Journal of Geriatric Psychiatry, Your Brain on Google: Patterns of Cerebral Activation during Internet Searching). Practic, Internetul – inclusiv în mod organic, neuronal – este o mare provocare la adresa discernământului, deoarece dă senzaţia unei gândiri active, în timp ce, în realitate, această gândire este superficială şi lipsită de capacitatea de a sesiza realitatea mai profundă, dincolo de aparenţe. 
  
La nivel duhovnicesc, în locul Ortodoxiei care pune accent pe încălzirea inimii, pe răbdare şi pe un fel de înţelegere al lumii în care importante sunt realităţiile lăuntrice ce explică evoluţiile istorice şi actuale, se regăseşte, prea adesea, o ortodoxie măsluită, în care legile duhovniceşti sunt înlocuite de un mod secularizat de a înţelege istoria, percepută ca o jucărie (sau ca un sistem în mâinile celor puternici ai lumii). Se ajunge într-atât de departe până a-i percepe pe mai-marii lumii acesteia, pe aceste elite cu sistemele lor de putere ca fiind înzestraţi cu puteri de-a dreptul demiurgice – capabili, la o adică, să producă şi mega-cutremure de pământ!  
  
O asemenea concepţie îl surghiuneşte pe Dumnezeu din propria Sa Zidire şi este contrară Ortodoxiei, ea, în schimb, reprezintă concepţia masonică după care se ghidează multe dintre elitele lumii. 
  
Noi, ca ortodocşi, ştim că stihiile pământului sunt în stăpânirea lui Dumnezeu-Atoţitorul; ştim că evenimentele lumii se explică prin starea duhovnicească a omenirii; ştim că mecanismele istorice, politice şi sociale sunt determinate de realitatea lăuntrică – inima omului, acolo unde se duce bătălia dintre rău şi bine, după cum spunea Aleksandr Soljeniţân (care afirma şi următorul adevăr fundamental: conspiraţiile celor puternici reuşesc acolo unde credinţa ortodoxă a sărăcit!). 
  
Drept urmare, proliferează în acest mediu o gândire de suprafaţă, încurajată şi de tipul similar al informaţiilor propagate, care au succes în blagosfera ortodoxă: informaţii adesea rupte din context, neverificate, uneori de-a dreptul false, alteori vădit manipulatoare, neanalizate, frizând vulgaritatea, date doar cu scopul de a face rating şi de a răspândi o anume mentalitate – mentalitatea ideologică anti, în care Ortodoxia este transformată în ortodoxis ,,adică o etichetă care ascunde teoriile cele mai bizare”. 
  
E uşor de verificat acest lucru: căutaţi pe Internet materiale informative serioase, pregătite, comentate analitic şi comparaţi-le cu cele de tip viral, cu cele ,,de scandal”, cu cele superficiale. Veţi observa că ultimele atrag mai multe comentarii şi vizualizări decât celelate. Căutaţi informaţiile despre lucrarea bună a vreunui duhovnic sau a unui arhiereu, şi comparaţi-le cu cele în care vreo mitră este terfelită în noroi sau numele unui părinte este defăimat în toate felurile – vă veţi încredinţa că acestea din urmă stărnesc cel mai mult interes. 
  
Un alt test practic al faptului că invertirea Intrnetului cu rolul magic de ,,de dezvăluitor de secrete” are efecte catastrofale pentru discenământul duhovnicesc este dat de succesul pe care îl are răspândirea datelor neadevărate, a ,,viralelor”, a hoax-urilor (e-mail- uri care circulă între sute de adrese şi conţin informaţii false), a materialelor contrafăcute. Nici un alt mediu nu cunoaşte o aşa capacitate de diseminare a falsurilor, prin credualitatea utilizatorilor şi contribuţia lor voluntară! Ba încă, în cazul ,,viralelor”, avem de-a face cu lucruri ce pot fi indentificate relativ uşor ca falsuri – ce ne facem însă cu strategiile (anume puse în scenă) de manipulare a oamenilor prin intemediul reţelor sociale şi, în general, a Internetului? 
  
Această transformare prin care a trecut blagosfera ortodoxă în ultimii ani a dus la ceea ce numeam mai sus: gândirea idelogică, ,,ortodoxistă”, la care se adaugă şi părerea că pentru vremurile de prigoană ce vor veni sunt ,,esenţiale” ,,informaţiile” de pe bloguri. Sunt discuţii întregi pe Internet despre eventualitatea exercitării unei cenzuri asdupra Internetului. Este izbăvitor să observi că spaima cea mai mare a unora a devenit privarea de ,,informare” şi lipsa posibilităţii de accesarea a blogului preferat! 
  
Se caută strategii complicate de copiere a informaţiile, de găsire a unor soluţii tehnice prin care să fie garantat accesul la aceste informaţii, chiar şi în eventualitatea unei prigoane făţişe asupra creştinilor... 
  
Ce reiese de aici?  
  
Că pentru mulţi dintre noi, atraşi de mirajul Internetului, însuşirea lăuntrică a Evangheliei, înrădăcinarea poruncilor lui Hristos în inimile noastre au fost înlocuite cu dobândirea informaţiilor.  
  
,,Unde este comoară voastră, acolo va fi şi inima voastră...”, ne-a prevenit Mântuitorul.  
  
În loc să ne îngrijim de dobândirea Duhului Sfânt, am devenit obsedaţi de necesitatea conectării permanente la blog... 
  
Stelian Gomboş 
  
 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Despre iluzia rezistenţei ortodoxe prin internet... / Stelian Gomboş : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 377, Anul II, 12 ianuarie 2012, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2012 Stelian Gomboş : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Stelian Gomboş
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!