Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Cultural > Vizual > Mobil |   


Autor: Dan Caragea         Publicat în: Ediţia nr. 914 din 02 iulie 2013        Toate Articolele Autorului

Dan CARAGEA - ADRIAN IURCO - PATA UMANĂ
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Adrian IURCO Expo  
Bucureşti  
9 aprilie ‒ 4 iunie 2013  
 
După ce treci de Biserica Armenească spre Moşilor, dai la numărul 53 de pe Bulevardul Carol de o casă boierească cu o curte spaţioasă, pavată, dar cu ceva spoială „năzdrăvană” pe ziduri, o casă decrepită, dar nu lipsită de mister, al cărei „hochparter” a fost transformat în spaţiu expoziţional.  
 
Cum intri pe uşa din spate în antreu, o scară largă, în stânga, cu lambriu de lemn, te duce la etajul unde nimeni nu urcă. În cele trei încăperi pe care le-am vizitat, întâlneşti câteva piese răzleţite de mobilier vechi: o bibliotecă, un birou, două mese rotunde şi ceva scaune ... În două locuri dai de căpriori, încercări de susţinere a tavanului care îţi dă impresia că stă să se prăvălească. Dar şi mai înspăimântătoare este o imensă spărtură în pardoseală, care te coboară în pivniţă. Jos, pe pământ, zace omul-şotron, cu două cârje, aducând parcă o notă de hilaritate. Unde peretele lipseşte, poţi vedea mai departe, pe un alt perete, şi care trebuie să fie totuna cu zidul exterior dinspre curte, o proiecţie cu lucrări ale artistului.  
 
Expoziţia lui Adrian Iurco este, cu excepţia unei pânze de la intrare, adunată toată în cea mai vastă şi insolită încăpere, cea dinspre stradă, unde lumina intră cu dărnicie şi unde autorul a profitat de textura zidului cu tencuiala căzută, în cea mai mare parte, până la cărămidă. Pe peretele din stânga, sunt aşezate două tablouri. Ambele remarcabile. Mai spre fereastră, dăm peste portretul unui bărbat cu chip osos şi aer grav, în tonuri pământii, expus pe un rest dreptunghiular de tencuială şi care pare a fi „aşternut” acolo ca o frescă. Spre centru, portretul unui tinere, cu o pălărie gri, care te duce cu gândul la anii 1900, şi a cărei fizionomie ar putea coborî până în Renaştere.  
 
Îmi este tot mai clar: pictorul nu pare un portretist de modele, adică nu caută diversitatea chipului uman în cotidian. Tot ce vedem, de o neobişnuită înrudire artistică, trebuie contemplat laolaltă cu însăşi figura acestui om cu aparenţa unui lipovean din Tulcea, pictor de biserici, cu ochii de un albastru nespus de frumos, jucându-i cu vioiciune pe chipul său de monah ortodox.  
 
Pictură lui Iurco nu vine din cele din afară, modelele externe sunt părelnice, peste tot dai de ipostaze obiectivate ale sinelui, de autoscopii. Sau, mai simplu: bărbatul şi femeia, artistul şi „umbra” Celuilalt, aflaţi mereu în traiectoria dintre tine, privitor, şi operă.  
 
Cine sunt aceste personaje care te ţintuiesc parcă în propria lor uitătură? Cu ochi exoftalmici, ele par, mai curând, naturi umane emoţionale decât reflexive. Sunt speriate, mirate, tulburate, îngrijorate, triste, singuratice?... Nu ştim. Ele, „petele”, nu par a suferi de groaza revelării nudităţii ca bărbatul care se fereşte, cu pudoare exacerbată, de o altă privire, acela din tabloul aşezat în colţ, într-un soi de firidă, deasupra unei biblioteci negre, cu geamurile acoperite de pânze roşii, şi care „susţine” atât de bine cromatismul tabloului, nici nu te privesc terifiaţi, ca bărbatul cu turban de la intrare, cu aer musulman, la care holbarea atinge paroxismul ca în faţa vederii morţi iminente. Nu, cele două portrete de care vă vorbesc şi pe care le admir fascinat alunecă estetic în atemporal, iar, psihologic, sunt mari metafore ale vederii.  
 
Nu aş putea adăuga mai nimic semnificativ, luând şi alte opere expuse în discuţie. De aceea, vă fac această unică mărturisire. Ceea ce m-a mişcat pe mine atât de profund la vernisajul expoziţiei lui Adrian Iurco, un artist în aparenţă reţinut, cu puţine propuneri, este că expoziţia sa nu se poate şterge din amintire. Şi cred că pe această cale e o straşnică izbândă, căci prea puţin pictori contemporani mai au ceva atât de tulburător de spus în materie de portret.  
 
Dan CARAGEA  
Bucureşti  
iunie 2013  
 
 
 
Referinţă Bibliografică:
Dan CARAGEA - ADRIAN IURCO - PATA UMANĂ / Dan Caragea : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 914, Anul III, 02 iulie 2013, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2013 Dan Caragea : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Dan Caragea
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!