Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Orizont > Documentar > Mobil |   


Autor: Borchin Ovidiu         Publicat în: Ediţia nr. 1069 din 04 decembrie 2013        Toate Articolele Autorului

Curcubeul
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!

Cerul ca şi purtător de semne şi mesaje, de fenomene şi legi precise din clipa în care ele au fost identificate şi verificate, a devinit o scenă pe care evoluează de atunci concepte şi noţiuni, aparente minuni şi cumplite furtuni. Cerul ca şi înveliş al Terrei, extrem de subţire în a sa grosime, ne apără şi ne hrăneşte de când existam ca fiinţe, cu a sa energie ce pare vie. Cerul e locul înspre care curg ale noastre rugăminţi, e locul de unde ne vine apa dădătoare de viaţă, vănturile cumplite, arşiţele şi gerurile răbdării noastre.  

 

Mi-am permis în loc de introducere, o joacă-n vorbe, precum văntul,  

 

Curcubeul a constituit pâna la Sir Isaac Newton, o componentă a cerului, o parte a unor fenomene inexplicabile cu rădăcini adânci în Biblie „Ca semn al legământului, pe care-l închei cu voi şi eu tot sufletul viu ce este cu voi din neam în neam şi de-a pururi, pun curcubeul Meu în nori, ca să fie semn al legământului .”.  

 

René Descartes descrie pentru prima oară în 1637 o posibilă legătură între Curcubeu şi fenomenul de reflexie şi refracţie a luminii. Newton in a sa operă „Optics”, publicată în 1704 descrie pe larg fenomenul de formare printr-o prismă a spectrului constituit din 7 culori.  

 

Acest număr, semnificaţiile lui cât şi motivaţia introducerii lui sunt învăluite în ceaţa trecutului, fiind dincolo de un argument ştiinţific solid. Şapte zile are săptămâna, scara muzicală are şapte note, şapte umori, şapte temperamente, şapte planete, cât de minuntate poate fi corelaţiile simbolistice.  

 

Într-o mare măsură fundaţia acestui număr se datorează pe de-o parte lui Aristotel în a sa „De sensu et sensibili”, „Meteorologica” şi în „De anima” alături de opera lui Johannes Kepler în „Harmonices mundi” din 1619 privind doctrina filosofică a relaţiilor armonice, armonia lumii.  

 

Ciudat cum la Homer în „Iliada” Curcubeul are o singură culoare şi anume purpuriu, respectiv violet, în timp ce la Xenophanes acelaşi Curcubeu are trei culori violet, galben şi roşu.  

 

Cert este că în timp Curcubeul devenise o minunăţie cerească unanim acceptată pe care unii o admirau în timp ce altii o ocoleau, ba chiar încercau să o prindă. Este meritul lui Newton faptul că a arătat cauzele ştiinţifice ale producerii ei – fenomenul de dispersie a luminii în stropii de ploaie, ce provine dintr-o dublă refracţie şi o reflexie intermediară.  

 

A fost poate pentru prima dată în istorie când un conţinut ştiinţific demonstrabil era în opozitie clară şi pe faţă cu scriptele bisericii. Punerea Curcubeului în nori contravenea faptului evident că în prezenţa atmosferei, al stropilor de ploaie, al luminii solare şi al observatorului, cu siguranţă acest fenomen trebuie să se fi întâmplat şi înainte de Noe.  

 

Este irelevantă oricum această aparentă contradicţie, totuşi este ciudat cum în mentalul popular legământul de după potop respectiv Curcubeul, este făcut între Dumnezeu şi Noe. Aceastăatribuire este un pic forţată, pentru simplul motiv că Legământul este făcut “dintre Mine (Creator) şi pamant” între Dumnezeu şi pământ.  

 

Oricum am privi fenomenul numit Curcubeu, ştiinţific sau religios, cantonat în dovezi sau în credinţă, depaşeşte orice creaţie umană prin a sa simplitate, eleganţă, frumuseţe şi mărime. Ne ajuta să realizăm miicimea noastră, zbaterile noastre şi realizările noastre.  

Referinţă Bibliografică:
Curcubeul / Borchin Ovidiu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1069, Anul III, 04 decembrie 2013, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2013 Borchin Ovidiu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Borchin Ovidiu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!