Autor: George Baciu         Publicat în: Ediţia nr. 669 din 30 octombrie 2012        Toate Articolele Autorului

CRONICA DE CARTE

De ce-aş îmbătrâni!?... dacă sunt „CU GÂNDU-N BUZUNAR”

(Carte cu har mântuitor de suflete, scrisă de prof. George Baciu)

Vânt călduţ de primăvară se abate peste fruntea înrourată de gânduri, iar undeva în codrul trezit din îngheţul iernii, îşi fac apariţia vestitorii primăverii, pe când eu merg la pas pe Culmea din Dealul Viilor să mai văd cum arată aceste locuri troienite până mai ieri de nămeţii zăpezii, când ca prin farmec aud o şoaptă dulce din „sertarul inimii” care-mi spune melancolic: „Aud frumuseţea ta în pivniţele gândului./ Un sfert din mine o cântă, restul e un nimic obosit şi leneş/ prevăzut în curiozitatea oglinzii care te priveşte”.

Formidabil! Unde şi când am auzit sau am citit aceste slove de alean ce-mi furnică fiinţa? Am tresărit şi curios cum sunt din fire, ascultam gândul înţelept.

Pătruns de-o nelinişte firească, chiar dacă picioarele mă poartă spre Dobreţu la Deal, unde se află „Fântâna Mare” , loc binecuvântat al copilăriei mele fericite, când mergeam în zori de zi să adun crini regali şi să ascult concertul privighetorilor, ale căror lacrimi dumnezeieşti le găseam în roua de pe gingaşele petale, deodată în faţa mea se înalţă maestuasă sfânta CRUCE, simbol al dragostei neţărmurite pe care Mântuitorul a avut-o pentru noi , când iar mă potopesc unduiri de glas sfinţit:„Crucea de la margine drumului/ seamănă cu tine:/ cântec fără cuvinte”.

Sigur că seamănă cu „mine” , nu de-aia-mi spunea bunica: „Eşti om cât crucea, de acum tu vei fi stâlpul casei”, după care se apropia de mine zâmbea îngăduitoare adăugând „...oricât de mare ai să fii, tot nepoţelul meu ai să fii, copil dulce!” şi mă săruta pe creştet, că simţeam cum mă topes de atâta iubiure ce-mi dăruia acea fiinţă cu însuşiri de heruvim, pe care o văd stând în poarta raiului primind la ea copiii, că dragi i-au fost cât a trăit.

Nu-mi rămâne decât să îngenunchez, să-mi scot căciula şi să-mi fac semnul crucii: „Mulţumescu-ţi Creatorule!... Orice zi pe care o trăiesc, este o bucurie imensă în sufletul meu de copil al Tău”.

Susurul apei cristaline ce tot curge-n veşnicie în bătrâna fântână, al cărei acoperiş de şindrilă (bătut în solz de peşte) s-a putrezit, iar pe alocuri se văd găuri prin care pătrunde sorele dimineţii, mă trezeşte din visare, iar din pulbere irizată de curcubee văd cum se întrupează ZÂNA DORULUI care mă atinge cu faldurile de argint ale mantiei regale, îmi dă un sărut pe fruntea îmbrobonată, iar eu cânt cu vocea sufeltului o melodie ce-mi sfâşie întreaga fiinţă: „Stau în genunchi, mă uit în mine,/ văd buzele inimii/ sărutând povara dimineţii/ din plânsul tăcerii/ cu care mă strigi”.

Mă aplec şi umplu cupa cu stropi de „apă vie” pe care buna mea fântână îi dăruieşte muritorilor să-şi astâmpere setea, beau cu nesaţ acea licoare binecuvântată de Cerescul TATĂ, şi prind puteri fasntastice: inima mea pulsează a viaţă plină de împlinire, căci prin taina Lui, simt că nu am să îmbătrânesc niciodată, atâta timp cât port în sufletul meu poemele „CU GÂNDU-N BUZUNAR” scrise de minunatul poet muscelean, prof. Baciu George, adevărate bijuterii ce trebuie păstrate în sertarul inimii, când suntem la drum, ori în fapt de seară în prispa casei sau când „ceasornicu-şi urmează luna timpului cărare” , într-un dialog frăţesc... de la suflet la suflet, fiindcă vei fi purtat în lumi nebănuite şi trăiri fantastice.

„Aş fi vrut să te strâng în braţe,/ Indiferent, ca o lacrimă de post,/ făcând mătănii în fiece dimineaţă/ cu chip de prescură”.

Ce poate fi mai înălţător decât acest îndemn al poetului prof. George Baciu, care îmbină cu atâta măiestrie comparaţia, personificarea, hiperbola... în care găsim o inspiraţie de geniu şi o trăire intensă a poetului în atâtea momente petrecute pe scena vieţii (pe lângă care nu a călcat nepăsător), ci a zugrăvit adevărate dantelării ale „catedralei sufletului omenesc” aflat într-o schimbarea perpetuuă; un adevărat edificiu ce-l realizează vers cu vers, fiind aproape imposibil ca să nu trăieşti cu plăcere zeci de vieţi la tălmăcirea plachetei „CU GÂNDU-N BUZUNAR”.

Fie ca acest gând magnific (ce-l transmiţi din suflet pentru sufletele noastre) să te călăuzească toată viaţa şi să ne dăruieşti multe şi geniale versuri. LA MULŢI ANI MAESTRE!

____________

NOTĂ.