Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Manuscris > Compozitii > Mobil |   


Autor: Al Florin Ţene         Publicat în: Ediţia nr. 708 din 08 decembrie 2012        Toate Articolele Autorului

Critica mijloc de a înţelege opera
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Eseu de Al.Florin Ţene 
  
Critica-mijloc de a înţelege opera 
  
I 
  
Pentru a înţelege mai bine scopul acestui eseu, am să încep cu ce spunea Protagoras din Abdera, citat de A.Răzuş în Antologie filosofică, care spunea că „Omul e măsura tuturor lucrurilor, a celor ce sunt întrucât sunt, cât şi a celor ce nu sunt, întrucât nu sunt. “ 
  
Această glosă este foarte limpede în privinţa primei şi a celei de a doua aserţiune, dar devine obscură în ceea ce priveşte a treia. Încă de la început ne punem întrebarea care sunt acele lucruri şi fenomene “care nu sunt “ dar care omul, creatorul, acolo unde este cazul, le poate fi totuşi măsura? Percepem că lucrurile care nu sunt, dar cărora omul le este măsura, pentru faptul “întrucât nu sunt “, sunt operele de artă, care oglindesc o realitate diferită de cea a lucrurilor “ce sunt “. 
  
Ajungând aici, pot afirma, că ne aflăm în sâmburele rolului criticii şi a gândirii estetice. De la Husserl preiau noţiunea de “reducţie fenomenologică “, de “punere între paranteze“ a realului în opera de artă. În gândirea mea existenţială interpretez opera de artă ca un fapt de conştiiţă, ca confruntare a omului cu lumea existenţială. Opera de artă nu trebuie confundată ca o realitate pură. Aceasta trece prin filtrul catalizator al artistului. Realitatea lipsită de existenţă nu trebuie să fie o amăgire a simţurilor, trebuie ca existenţa ei să nu fie contrafăcută, ci ca intelectul însuţi să se instituie garant al non-existenţei ce face parte din realitatea cu totul special: realitate care merită numele de pură, tocmai pentru că este independent de existenţa empirică. Prin conceptul de realitate pură întind un semn de egalitate spre „ imaginarul“ lui Sartre, un echivalent ce funcţionează numai în sfera artei, a imaginii conştient create şi concretizate prin mijloace materiale. 
  
În aceste condiţii arta nu este o problemă de îndemânare ci este una de sensibilitate în contactul cu lumea exterioară. Însă obiectul închegat în imagine interioară nu este încă “artă”.Pentru a devein artă, imaginea interioară trebuie formulată. În tot acest process, realul se purifică pentru a devein formă. În această formă rezistă încă, din realul care a generat-o, doar o umbră, un reziduu necesar doar pentru incidenţă, adică substanţa cognoscibilă. Această substanţă cognoscibilă nu leagă, decât apparent, forma de real. Adevărata legătură este cea între formă şi obiectul constituit în imagine interioară. În aceste condiţii- cel al imaginii interioare- se poate vorbi mai degrabă despre o ruptură decât despre o legătură cu realul. 
  
Încerc să resping teoria lui Croce cu privire la unitatea artei. Încerc să reabilitez specificul artelor, plecând tocmai de la postulatul diversităţii de modalităţi în care conştiinţa se adresează realului. Diferenţa de statut dintre Sculptură, Pictură, Arhitectură, Poezie nu se datorează diferenţelor de formulare, ci celor de adresare intenţională a conştiinţei încă din momentul constituirii obiectului. 
  
În recunoaşterea operei ca operă se instaurează un process comunicativ. Totuşi, problema esenţială rămâne însă cea a specificului acestui tip de comunicare. Mă întreb este opera un semn? Comunică ea o realitate ce se află dincolo de ea? Sau opera se comunică, se prezintă ca imagine, ca realitate pură, iar semnificaţia este închisă în însăşi limitele ei? Este opera semn sau imagine, mă întreb adeseori. Pentru a răspunde la această întrebare încerc să identific rădăcinile modalităţii semnice şi ale celei imagistice, rădăcini care se află în intenţionalitatea conştiinţei creatoare. În ambele cazuri acestea sunt modalităţi culturale. Această fenomenologie face apel la gândirea kantiană. În aceste condiţii ajung la concluzia că opera de artă ideală este o sintagmă absolută, purificată de orice urmă asociativă. 
  
Al.Florin ŢENE 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Critica mijloc de a înţelege opera / Al Florin Ţene : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 708, Anul II, 08 decembrie 2012, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2012 Al Florin Ţene : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Al Florin Ţene
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!