Autor: Al Florin Ţene         Publicat în: Ediţia nr. 213 din 01 august 2011        Toate Articolele Autorului

Crestomaţia ca reprezentativitate în miezul cuvântului literatură

Prima antologie a Filialei Timişoara-Banat a Ligii Scriitorilor din România se constituie într-un seismograf ce indică valorile literare reprezentative din această zonă a ţării.

Nu întâmplător iniţiatorii lucrări au intitulat-o “Floare de colţ “, având în vedere că această superbă plantă rară creşte la înălţimi, metaforic asemuind, pe drept cuvânt, creaţiile antologaţilor cu această floare concepută de inspiraţia dumnezeiască. Şi mai este un motiv.Cuvântul antologie vine din franţuzescul anthologie, care la rândul lui vine din grecescul anthos care înseamnă “floare “ plus legein ce se traduce în “a culege “.

Aşa cum se vede, scriitorii aflaţi între coperţile (după o fotografie pusă la dispoziţie de Armand Sperlea ) acestei antologii îndeamnă cititorii să se bucure de creaţiile lor cele mai representative, culegândule cu sufletul şi înţelegândule sensurile policromiei ideilor.

Îngrijită şi coordonată de două scriitoare representative în peisajul literar bănăţean, şi nu numai, Doina Drăgan, preşedinta Ligii Scriitorilor, Filiala Timişoara-Banat, şi Mariana Sperlea, această antologie cuprinzând 15 autori membrii ai filialei, înregistrează vibraţia unui fel de a creea, trăi, gândi şi a privi literatura

În biblioteca unei literaturi, chiar în timpul unei vieţi, cărţile au o mişcare secretă. Vecinătatea lor e o formă de comunicare subtilă. Acelaşi lucru se întâmplă cu creaţiile autorilor dintr-o antologie, fie şi aceasta. Le bănuiesc chiar de o anume vanitate, întrucât nici una nu vrea să semene cu cealaltă. Orgoliul le impinge mereu spre raftul din faţă., pe care-l râvnesc cu umană trufie.Aşa s-ar fi întâmplat şi în cazul acestei antologii dacă nu s-ar fi aplicat ordinea alfabetică a autorilor.

Această lucrare fiind prima de acest gen editată de Filiala Timişoara-Banat a Ligii Scriitorilor din România mă face să mă gândesc la ce spunea Titu Maiorescu : “treapta dintâi pe care o înălţăm e un altar de jertfă “. “Altar de jerfă “aşa ar fi trebuit să intitulez acest argument, dar m-am gândit că talentul în sine, se subânţelege, este o jertfă. Nota bene pentru această antologie este faptul că se publică şi Fişa bio-bibliografică, inclusiv fotografia autorilor, fapt ce face să cunoaştem mai profund activitatea fiecărui scriitor antologat, să putem recurge la conexiuni între operă şi viaţa acestuia.

Aşa cum spuneam antologia cuprinde 15 autori şi se deschide cu datele biografice şi fotografia scriitoarei Andreia-Elena Ancuţa ce semnează o proză, inclusiv fragmente din romanul “Drumul iubirii spre nord “, ce ne relevă o autoare de anvergură. Prozele sale fiind produsul unui spirit treaz şi febril.

Un interesant excurs în viaţa şi lucrările unui mare român bănăţean Emanuil Ungurianu ce denotă o mare aplecare asupra muncii de cercetare semnează Ioan Bude. Studiile sale teologice publicate ne descoperă un profund filozof al teologiei. Lucrările sale ne conduc către ontologe, acea parte a filozofiei care studiază trăsăturile generale ale existenţei în contextul creaţiei şi a divinităţii.

Eseurile şi fragmentul de roman ale lui Matei Castiov par smulse dintr-o operă perfectă, dacă există aşa ceva, observaţia rapidă a gestului esenţial, detaşare, impetuozitate în relatare sunt trăsăturile de bază ale prozei acestui scriitor de talent.Istoricul literar Ionel Cionchin prin lucrarea sa despre August Treboniu Laurian, pe lângă faptul că evidenţiază apostolatul marelui cărturar pentru promovarea limbii române şi militând pentru unirea tuturor românilor, ne descoperă în Ionel Cionchin un cercetător ce se apleacă cu acribie asupra documentelor de arhivă, dar şi un iubitor al istoriei neamului. Mesajul amplului studio publicat se poate esenţializa în ceea ce spunea Nicolae Iorga: “Biruinţa ta începe când duşmanii întrebuinţează armele tale “. Doina Drăgan, prezentă atât cu poezii dar şi cu proză poematică de tip reportaj, este un scriitor polivalent al cărui eu vibrează pe măsura “culorile “ mediului înconjurător. Scriitoarea are o încredere superioară în rolul mesianic al literaturii. Are gustul pentru relatarea directă şi reflecţia gravă, inclusive nostalgia locurilor ce şi-au pus amprenta pe sufletul scriitoarei. Gabriela Esch este o povestitoare cu multă imaginaţie.Elementele de basm, fantastice, construiesc o lume a imponderabilităţii ce levitează între bine şi frumos.Proza sa se adresează atât copiilor dar şi sufletelor de copii din inimile tuturor vârstelor.Un nume cunoscut în poezia noatră este Geo Galetaru a cărei lirică ne redescoperă un talent ce rescrie sincer trăirile eului. Scenariu liric este ingenios iar construcţia lucidă dă coerenţă versurilor şi printr-o confesiune frenetică. Livia-Maria Ilcău este sedusă de versul clasic şi cantabil.Este o poetă ce are în sânge ritmurile incantatorii ale poeziei populare, din care îşi trage seva poezia sa remarcabilă.Versurile Mariei Martinescu-Sadovan prind în formă genuină fluxul memoriei şi al trăirilor.Interesantă este tematica abordată.Poetul Ion Murariu prin poeziile sale surprinde trăirile clipei prin versuri eclatante. În versurile sale scrise în stil clasic încorsetează evenimentul cotidian cu o sensibilitate deosebită. Proza lui Armand Sperlea scrisă într-un realism de luat în seamă, densă şi încărcată de sensuri morale din lumea plină de aventuri a militarilor, ne descoperă un prozator stăpân pe uneltele sale.Dialogul direct şi firesc contribuie şi el la crearea atmosferei. Mariana Sperlea este prezentă cu un grupaj de poeme scrise în stil clasic în care poeta ştie să calculeze cu fineţe gestul liric, să-i de pregnanţă. Regimul psihologic e acela al înfruntării valorilor sempiterne ale naturii cu miturile. Poezia sa curge ca un fluviu care vizează Marea literaturii.Horiana Ţâru practică o proză reflexivă, unde rememorarea are rolul creării unei atmosfere autentice.Proza fiind, aşadar, o confesiune. Retorica amintirii fuzionează cu diferite timpuri epice din dorinţa de a face convingătoare reconstituirea. Şi reuşeşte pe deplin. În aceaşi atmosferă se desfăşoară şi epicul prozei lui Horia Ţâru . Este un fel comun de a privi viaţa. Profunzimea reflecţiei nu este străină de un anume clasicism al meditaţiei, trăsătură vizibilă în efortul de a sonda în adâncime stările şi sentimentele fundamentale. Poezia lui Mihai Ţopa este un jurnal liric al stărilor sufleteşti ce reverberează în versuri clasice emanate, uneori, dintr-un stil popular.

Scriitorii antologaţi în această lucrare, aşa cum sunt mai toţi creatorii, sunt fiii durerii, cum spunea filozoful grec Constantin Tsatsos.Tot ce au mai frumos în ei s-a născut din durere şi cu durere. La rădăcina fiecăreia din ideile lor se găseşte o rană. Cele publicate aici cu generozitate amintesc de rana care a însemnat începutul rodniciei.

Al.Florin ŢENE

Preşedintele Ligii Scriitorilor

din România