Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Spiritual > Mobil |   


Autor: Constantin Popa         Publicat în: Ediţia nr. 595 din 17 august 2012        Toate Articolele Autorului

Constantin POPA - TAINA SCRISULUI (27) – SCRIIND CU PENSULA
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Scrisul pentru mine este un act de completare a ideii exprimate prin culoare. Pictura şi scrisul se îmbină în sprijinul ideii. Scrisul a venit mai târziu... Iar pictura în urma preocupărilor anguasante provocate în principal de „strămutarea” mea în Spania. Desigur, desenam de foarte mic. Chiar înainte să plec de acasă, înspre Spania, pe lânga poeziile lui Eminescu, ca să-mi rămână întipărit mult mai viu peisajul copilăriei, am luat cu mine şi câteva desene facute în creion cu locurile nemuritoare ale inocenţei. Puteam sa iau fotografii, însa pentru mine actul de a desena fiecare detaliu însemna întipărirea acelui detaliu în amintire.  
 
Ajuns în Spania am fost supus unei „maturizări forţate”, aceasta dând naştere artei ca „necesitate existenţială”. Într-o perioadă nu foarte lungă singurătatea, frica, revolta faţă de lume, viaţă, Dumnezeu... a prins contur pe pânză. Ulterior, pe foaie. Pentru mine ideea a fost mai importantă decât tehnica, pentru că ideea era cea care mă apăsa cu violenţă. Realitatea impunea pragmatism. Aşadar, studiile mele nu le-am îndreptat înspre artă (decât pentru un an, la Şcoala Municipală de Arte Frumoase Alcoy-Spania), ci înspre istorie pentru a-mi contura o imagine cât mai de ansamblu asupra lumii. În tot acest timp pictam cu patos. Expoziţiile nu au întârziat să apară (centrul UNESCO-Alcoy sau centrul cultural „Ovidi Montllor”-Alcoy).  
 
O dată cu admiterea la masterul de Istorie Contemporană la UAM Madrid, m-am îndreptat spre capitala Spaniei cu tablourile în „spate” şi mult entuziasm. Am expus printr-un program numit „Red de Arte Joven” susţinut de Primăria Madrid. Însă, cel mai important lucru din această perioadă a fost contactul cu elita culturală românească grupată în jurul „Espacio Niram”. Aici am cunoscut şi colaborat cu oameni dedicaţi culturii precum: Romeo Niram, Fabianni Belemuski, Hector Martinez Sanz, Tudor Şerbănescu, Marin Traşcă. Acolo am avut privilegiul să cunosc pe scriitorul Constantin T. Ciubotaru, şi bineînţeles pe scriitorul şi jurnalistul George Roca. Colaborarea cu acest spaţiu cultural s-a concretizat printr-o serie de expoziţii precum cele de la Institutul Cultural Român din Madrid, Galeria „Nicole Blanco” sau Ambasada României din Madrid. Apoi m-am întors în România. „Şi... România nu mai era la fel!  
 
Despre ce pictez/scriu? Despre lucruri care mă preocupă până la angoasă. Nu scriu ca să „explic” tablourile, ci pentru că prin scris pot „cuprinde” complexitatea ideii, imaginea tabloului având rolul de a imortaliza ideea. Tematica abordată este una critică asupra construcţiilor sociale, asupra însăşi „naturii umane” din perspectiva determinismului biologic, genetic, psihic şi social la care este supusă.  
 
Pictez/scriu pentru că mă aflu în căutarea adevărului (chiar dacă este relativ şi personal), în căutarea lui Dumnezeu (altul decât construcţia socială numită religie), în căutarea frumosului, simplităţii, bunătăţii din oameni (în care încă mai cred), în căutarea unui scop transcedental al vieţii.  
 
Scriu pentru că trebuie redată omului demnitatea ştirbită pe de o parte de nihilism prin afirmarea ideii că suntem nimic, rodul accidentului, iar pe de alta de religie care reduce omul la „cerşetorul” graţiei divine.  
 
Scriu având convingerea că moralul trebuie înfăptuit nu în aşteptarea vreunei recompense, ci pentru ca este necesar în procesul de socializare la care suntem obligati să participăm. Scriu pentru că „“natura umană” este victimă a vieţii, şi mă aflu în căutarea dreptaţii, chiar dacă asta înseamnă a fi în „proces” cu Dumnezeu.  
 
Cum pictez/scriu? Şi în pictură şi în literatură este nevoie de talent, tehnică şi muncă. Însă, peste toate acestea este nevoie de idee, este nevoie de acel ceva care nu te lasă liniştit, care caută „ieşire”. În faţa acestui lucru, cred că esteticul este secundar, putând fi perfecţionat, evident, acolo unde există talent şi perseverenţă. O lucrare are nevoie de emoţie mai mult decât de perfecţiune tehnică.  
 
Pentru cine pictez/scriu? În primul rând pentru mine! Ideile mă copleşec şi îşi găsesc „ieşirea” pe pânză. Refuz să consider pictura un hobby, ci mai degrabă ca pe terapie. Scriu pentru că prin scris pot ordona ideile din nebuloasa minţii. Scrisul mă ajută să construiesc sisteme, să privesc lucrurile din perspective diferite, să stabilesc concluzii. Scriu pentru că întrebările nasc alte întrebări, şi este necesară imortalizarea pe hârtie a acestui periplu sublim prin lumea ideilor, pentru a nu mă rătăci. Pictez/scriu şi cu dorinţa de a ajunge şi la alţii. Şi poate prin ce fac eu să contribui câtuşi de puţin la rezolvarea tainelor din tărâmul ideilor, poate la găsirea unui scop transcedental şi deci, a unei speranţe.  
 
Constantin POPA  
Madrid, Spania - Runcu, Dâmboviţa  
9 august 2012  
 
 
 
Referinţă Bibliografică:
Constantin POPA - TAINA SCRISULUI (27) – SCRIIND CU PENSULA / Constantin Popa : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 595, Anul II, 17 august 2012, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2012 Constantin Popa : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Constantin Popa
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!