Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Impact > Istorie > Mobil |   


Autor: Ioan Peia         Publicat în: Ediţia nr. 196 din 15 iulie 2011        Toate Articolele Autorului

Comori ascunse in Tora
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
La Sinai Dumnezeu a facut o oferta extraordinara urmasilor lui Israel : 
  
„Acum, daca veti asculta glasul meu, si daca veti pazi legamantul Meu, veti fi ai Mei dintre toate popoarele, caci tot pamantul este al Meu; Imi veti fi o imparatie de preoti si un neam sfant.” (Exod 19:5,6) 
  
In porocesul revelatiei divine asupra preotiei, Dumnezeu ii spune lui Moshe: „Fratelui tau Aaron, sa-i faci haine sfinte, ca sa-i slujeasca de slava si frumusete.” (Exod 28:2) 
  
In ultima carte a Bibliei este descrisa implinirea prin Domnul Isus Hristos a planului lui Dumnezeu in ceea ce priveste Imparatia Lui si preotia: 
  
„Cand a luat cartea, cele patru fapturi vii si cei douazeci si patru de batrani s-au aruncat la pamant inaintea Mielului, avand fiecare cate o alauta si potire de aur, pline cu tamaie, cari sint rugaciunile sfintilor. Si cantau o cantare noua, si ziceau: „Vrednic esti Tu sa iei cartea si sa-i rupi pecetile: caci ai fost jungheat, si ai rascumparat pentru Dumnezeu, cu sangele Tau, oameni din orice semintie, de orice limba, din orice norod si de orice neam. Ai facut din ei o imparatie si preoti pentru Dumnezeul nostru, si ei vor imparati pe pamant!” (Apoc 5: 8-10) 
  
Imparatia lui Dumnezeu si preotia sunt strans legate una de alta. Cei ce sunt in Imparatie sunt preoti ai Celui prea Inalt, ei sunt facuti preoti de Insusi Domnul Isus Hristos, Fiul lui Dumnezeu. De asemenea preotii lui Dumnezeu lucreaza impreuna cu El la zidirea Imparatiei Sale. 
  
Apartenenta la Imparatia lui Dumnezeu atrage dupa sine cerinta implinirii voii Lui esprimata desavarsit in Legea Sa. In imparatia Celui care este Dragoste toti suntem datori sa implinim porunca: „Sa va iubiti unii pe altii cum v-am iubit Eu!” 
  
De aceea in Tora, inceputul revelatiei divine despre Imparatie, Marele Preot era imbracat de ceilalti preoti in hainele sfinte pentru infatisarea inaintea lui Dumnezeu. Hainele au o puternica conotatie relationala, fata de Dumnezeu si fata de oameni. 
  
Ne imbracam in haine pentru ca suntem conditionati de relatiile, traditiile stabilite in comunitatea de oameni in care traim. 
  
Dar in mod special suntem „imbracati in haine sfinte” pentru infatisarea inaintea Creatorului nostru de catre ceilalti preoti, care sunt impreuna cu noi slujitori ai lui Isus Hristos pe acest pamant. 
  
Si unul din batrini a luat cuvintul, si mi-a zis: „Acestia, cari sint imbracati in haine albe, cine sint oare? Si de unde au venit?” „Doamne”, i-am raspuns eu, „Tu stii”. Si el mi-a zis: „Acestia vin din necazul cel mare; ei si-au spalat hainele, si le-au albit in singele Mielului. Pentru aceasta stau ei inaintea scaunului de domnie al lui Dumnezeu, si-i slujesc zi si noapte in Templul Lui. Cel ce sade pe scaunul de domnie, isi va intinde peste ei cortul Lui. (Apoc 7:13-15) 
  
E cutremurator gandul ca stradania noastra pentru sfintenie afecteaza numai fiinta noastra (inima, sufletul, cugetul si trupul nostru) dar nu si hainele noastre proprii, acel element al existentei noastre care depinde de relatiile cu fratii si surorile noastre. In schimb trairea in ascultarea si implinirea desavarsita a voii lui Dumnezeu afecteaza imbracarea fratilor si surorilor noastre. 
  
Modul cum arata hainele noastre sfinte cand ne infatisam inaintea Imparatului depinde de sfintenia relatiilor dintre noi. Puteti sa ma imbracati in haine sfinte fara pata, albite in sangele Mielului, si aceasta datorita faptelor sfinte pe care le faceti pentru mine, sau puteti sa incercati sa-mi patati hainele si sa ma faceti sa arat urat si murdar inaintea lui Dumnezeu si a oamenilor. 
  
Creatorul nostru ne mantuie datorita jertfei Fiului Sau individual, dar ne accepta in tabara Sa, Eruv Yahveh (domeniul sau privat), Imparatia Sa doar corporat. 
  
Exista trei sfintiri pe care Yahveh le face pentru zidirea Imparatiei Sale: sfintirea timpului, sfintirea spatiului si sfintirea oamenilor prin care ne face preoti ai Sai. 
  
Nimic nesfant nu poate exista in noi si in relatiile noastre in Eruv Yahveh – Tabara Sa. 
  
De aceea un semn al avertizarii pericolului pangaririi relatiilor dintre cei chemati sa fie sfinti a fost mereu prezent in revelatia divina. 
  
Marele Preot avea la poala vesmantului sau (spun rabinii) 72 de ciucuri ca de rodie si 72 de clopotei de aur. Semnificatia ciucurilor si a clopoteilor este complexa si de aceea ne rezumam doar la una din ele. Talmudul spune ca roba mareului preot semnifica sfintirea in relatiile sociale din poporul lui Dumnezeu. Cei 72 de ciucuri de rodie aveau 72 de nuante de alb, tot atatea cate existau in petele Tzara'as care aparea pe pielea unui om atunci cand acesta pacatuia prin vorbirea de rau. 
  
Exista o lagatura stransa intre acest aspect al imbracamintii marelui preot si pacatul vorbirii de rau / distructiva. Deoarece in imparatia lui Dumnezeu nu poate exista dezbinare, ura, barfa si clevetire, distrugerea prin calomnie si minciuna, Dumnezeu a stabilit in mod suveran prin care sa mentina curatia relatiilor in poporul lui Israel. 
  
Capitolele 13 si 14 din Levitic descriu interventia directa a lui Dumnezeu atunci cand in poporul lui Israel cineva pacatuia prin vorbirea de rau. 
  
"Daca un om are pe pielea trupului sau o s'eis (umflatura), o sapachas (eruptie) sau o baheres (pata alba), si va deveni o tzara'as pe pielea trupului sau, el trebuie sa fie adus la kohen (preotul) Aaron sau la unul din fiii sai,kohanim (preotii). Kohen (Preotul) sa-i cerceteze rana de pe pielea trupului, iar daca parul din rana s-a albit si rana este mai adanca decat pielea trupului sau, atunci este o boala tzara'as ; dupa ce preotul l-a cercetat, sa-l declare tameh (necurat). Dar daca pata este alba pe pielea trupului sau si nu este mai adanca decat pielea, iar parul nu s-a albit, atunci preotul sa-l inchida pe cel cu rana sapte zile. In a saptea zi preotul va trebui sa-l cerceteze; daca i se va parea ca rana a ramas asa cum a fost si nu s-a imprastiat pe piele, atunci preotul sa-l inchida inca sapte zile. In ziua a saptea preotul sa-l cerceteze din nou, iar daca rana a mai scazut si nu s-a intins pe piele, atunci preotul sa-l declare curat, caci este doar o eruptie; el sa-si spele hainele si va fi curat. Daca eruptia se intinde pe piele dupa ce omul s-a aratat preotului pentru a fi declarat curat, el va trebui sa vina din nou inaintea preotului. Preotul sa-l cerceteze si daca eruptia s-a intins pe piele, preotul sa-l declare necurat, caci are tzara'as. "(Levitic 13:1-8) 
  
„Un pasaj mare din Torah este dedicat explicarii legilor unui metzora (cineva afectat de tzara'as) si procesul lui de purificare pe care el trebuia sa il parcurga pentru a-si pastra puritatea. Un metzora este tradus gresit cu "lepros", si afectiunea lui cu "lepra". In realitate, Tzara'as nu este boala cauzata de o micobacterie care se reproduce incet. Desi o pata de Tzara'as este numita un neg'a (la plural - negaim, conform Mishna care se ocupa cu legile sale), traducerea literala a neg'a este "atins. "Aceasta se refera la faptul ca un metzora este "atins "de catre mana lui Dumnezeu si primeste acest fel de cusur, pata, (fie ca este pe trupul sau, hainele lui sau casa sa). Tzara'as este unica prin faptul ca este o boala spirituala manifestata printr-un aspect fizic. In intreaga literatura rabinica si biblica, un metzora este de obicei considerat ca o persoana care este pedepsita de HaShem (Dumnezeu). 
  
Etimologia cuvantului "lepra "vine de la animalul a carui blana are pete, cunoscut in mod obisnuit cu numele de leopard. 
  
Potrivit cu Midrash, cuvantul metzora este o prescurtare a "motzei Shem r'a", expresia ebraica pentru un calomniator, defaimator, clevetitor, a carui pedeapsa este Tzara'as. 
  
Tzara'as, in mod evident nu este lepra. Semne de Tzara'as pot aparea si pe parul, hainele, si casa cuiva pe langa trupul lui. Lepra este o maladie pur biologica, si astfel, in mod inerent, nu se poate materializa pe obiecte lipsite de viata, cum ar fi imbracamintea sau locuinta. Mai mult decat atat, pentru ca o pata sa fie denumita un nega (o pata) de Tzara'as, trebuia sa aiba una din cele patru nuante de alb asa cum sunt descrise in Mishnah. Daca Tzara'as este sinonim cu lepra, atunci culoarea nu ar avea nicio importanta; de aceea, orice culoare, si cu siguranta orice nuanta de alb, trebuie sa fie clasificate ca Tzara'as. In plus, nu orice pata pe piele era considerata Tzara'as ci numai acelea pe care preotul decidea ca sunt Tzara'as.” (Rabinul Shaim HaQoton) 
  
Aceasta bola data de Dumnezeu, atunci cand cineva distrugea relatiile in poporul lui Israel prin vorbirea de rau, avea scopul nu numai de identificare a celui care pacatuia ci si de oferire a unei modalitati de recuperare a lui. Daca cel ce pacatuia prin vobirea de rau avea constiinta si se prezenta de buna voie la preot ca sa ii fie cercetata rana de pe piele, el putea sa se pocaiasca in perioada de izolare si prin teshuvah – pocainta cu toata ininma – tzara'as disparea si omul era reprimit in comunitate. 
  
Daca ascundea aceste pete de pe trup ele puteau aparea pe frunte sau crestetul capului. Daca nici aceasta nu ar fi dus la identifarea celui care pacatuia prin vorbirea de rau petele puteau aparea pe haine sau chiar pe peretii casei. Dumnezeu nu doarea distrugerea celui ce pacatuia prin vorbirea de rau ci pocainta si reintegrarea lui in poporul sfant. Pana la disparitia petelor de pe corp el trebuia sa strige “Necurat! Necurat!” si sa locuiasca afara din tabara. 
  
In iudaism pacatul vorbirii de rau este unul din cele mai mari pacate impotriva unitatii poporului ales si de aceea Dumnezeu a hotarat aceasta modalitate de identificare si curatire a acestui pacat. 
  
“Midrash declara ca exista zece pacate pentru care un evreu este pedepsit cu boala de piele (negaim): idolatria, imoralitatea sexuala, crima, profanarea numelui sfant al lui Dumnezeu, blestemarea, hulirea numelui sfant al lui Dumnezeu, furtul din avutul public, furtul din averea altuia, ingamfarea, raspandirea de lashon harah (vorbire de rau) si un ochi rau. Midrash studiaza aprofundat originile tuturor acestor pacate prin interpretarea exegetica a diferitelor versete din tot Tanachul.” (Rabinul Shaim HaQoton) 
  
Cand Domnul Isus Hristos a trimis pe cei 12 in Numele Sau, El le-a spus: 
  
„Si pe drum, propovaduiti, si ziceti: „Imparatia cerurilor este aproape!” Vindecati pe bolnavi, inviati pe morti, curatiti pe leprosi (in ebraica metzora), scoateti afara dracii. Fara plata ati primit, fara plata sa dati.” (Mat 10:7 -8 ) 
  
Este important sa remarcam ordinea lucrarilor pe care ucenicii Domnului trebuiau sa o implineasca: in primul rand propovaduirea Imparatiei cerurilor; in al doilea rand vindecarea bolnavilor; in al treilea rand invierea mortilor; in al patrulea rand curatirea metzora (celor bolnavi de tzara'as – a celor care se faceau vinovati de pacate care afectau relatiile intre oameni) si in al cincilea rand scoaterea afara a dracilor. 
  
In Noul Legamant pastrarea curatiei relatiilor dintre frati este facuta prin Cuvant si lucrarea Duhului Sfant. Duhul Sfant dovedeste pe cei ce sunt vinovati in ce priveste pacatul, neprihanirea si judecata. Petele de tzara'as nu mai apar pe piele ci in inima. Avertizarea lui Dumnezeu impotriva vorbirii de rau nu mai afecteaza numai trupul, ci prin prezenta Duhului Sfant lucrarea coboara la nivelul contiintei individuale dar la nevoie si corporate. 
  
Teribil lucru este sa nu accepti cercetarea pe care Marele Preot Isus Hristos o face in fiintele noastre prin Duhul Sfant.La fel ca in tabara lui Israel noi trebuie sa mergem inaintea Marelui Preot, Domnul Isus Hristos si sa-l rugam sa ne cerceteze, si sa vada daca suntem pe calea cea rea si sa ne puna pe calea cea buna, indiferent cat ne-ar costa. 
  
Daca ne impietrim si nu acceptam verdictul Lui, daca atunci cand pacatuim prin vorbirea de rau ne ascundem si cautam sa acoperim raul care este in noi si prin care le pangarim hainele sfinte ale celorlalti frati, sfarsim prin a fi parasit de marele nostru Mangaietor si Calauzitor, de Dumnezeu Duhul Sfant. 
  
O imparatie nu poate exista daca este dezbinata. De aceea Domnul Isus Hristos nu va intarzia sa izbaveasca poporul Sau de acest pacat cumplit care este vorbirea de rau. 
  
Vremea cercetarii este acum. Sa ne intoarcem cu toata inima catre Domnul, cu pocainta si cu speranta ca El ne va ierta pacatele si faradelegile noastre si ne va uni prin Duhul Sfant ca sa fim Imparatie si preoti pentru Dumnezeu Tatal nostru. Sa ne imbracam unii pe altii in hainele neprihanirii, albite in sangele Mielului, sporind lucrarea Imparatiei si grabind impreuna venirea Domnului Isus Hristos. 
  
Sursa: www.strajeri.ro 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Comori ascunse in Tora / Ioan Peia : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 196, Anul I, 15 iulie 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Ioan Peia : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Ioan Peia
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!