Cărţi noi-MARIANA CRISTESCU

Cronică de Lazăr Lădariu

Cărţi noi

MARIANA CRISTESCU - „Timpul iubirilor”

„Acum, când totul se năruie în jur, e timpul jertfei de sine şi al iubirilor fundamentale. Calea e lungă şi scara înaltă” – scrie Mariana Cristescu în cele câteva cuvinte „În loc de prefaţă” la noua ei carte, „Timpul iubirilor” (Editura „Nico”).

Un titlu – capcană, oarecum înşelător, într-adevăr, într-un moment al existenţei româneşti, în care, aşa este, „totul se năruie în jur” într-un timp al „jertfei de sine”. De fapt, este o vreme a implicărilor responsabile şi necesar benefice prin dragoste de meserie, inspiraţie, ştiinţa selectării momentelor şi evenimentelor, chemare, talent şi inteligenţă

Mariana Cristescu le are pe toate. Ca scriitor şi reporter de talent şi intuiţie, prin scrisul său, cu ochiul atent la realitate, adică la viaţă, cu inteligenţă, har şi dăruire, şi prin noua ei carte – „Timpul iubirilor” – dovedeşte că scrisul gazetăriei zilnice poate fi şi altceva decât acea spusă argheziană potrivit căreia ziarul şi publicistica ar fi doar acea „scânteie de o zi”.

Sub tutela cuvântului, a imperiului imaginar-creativ, îmbinat cu cel real, al trăirii în griul zilnic, uneori din nevoia fundamentală nu doar a noutăţii, ci a adevărului, înainte de toate, autoarea aşază, de pildă, mizerabilele atacuri dirijate împotriva preacucernicului părinte protopop Gheorghe Nicolae Şincan, după un jalnic, penibil, prostesc şi nedemn scenariu. În aceeaşi nelinişte continuă include „blestemul aurului de la Roşia Montană”, cu interesele şi sforăriile din jurul ei în veşnicele tensiuni ale prezentului. O tensiune personală implicată, total, în spaţiul cunoaşterii publice a dinamicii realului.

Diferenţierile de teme, abordate cu judecăţi favorabile şi, uneori, nefavorabile, se succed în paginile despre Înaltul Domn, de strajă Basarabiei – Mihai Eminescu, despre Nichita Stănescu, Armata Română, Radu Golban, Vida Gheza, despre „anonima nesemnată” sau vreme când bufonii devin eroi, despre Ceardaşul care se joacă la Cotroceni, în timp ce, în Transilvania, ungurii pregătesc un martie... autonomist, dar şi despre cei care îşi uită istoria, mereu în vâltoarea viforelor, şi care riscă să o retrăiască, din păcate.

Receptarea raportului dintre viaţă şi literatură, cu inteligenţă, incisivitate, promptitudine şi asumare, sinonimia cu responsabilitatea cuvântului scris într-o Galerie Gutenberg, în care noi, gazetarii, suntem mereu în salopete de lucru, fac parte din acea estetică a receptării, cuprinzându-i pe Tudor Vladimirescu, pe Nicolae Bălcescu, Mihai Viteazul, Aurel Vlaicu, dar şi evenimentele dramatice de la Târgu-Mureş, din martie 1990, istoria cea „ascunsă în beci”, craniile de cristal, trăirea în legendă.

Într-o dinamică a semnificaţiilor şi a demersurilor tipologice se situează acei români pentru un Nobel: Mihail Diaconescu, Florentin Smarandache, Mihai Prepeliţă, dar şi umbrele slugărniciei Guvernului român în faţa obrăzniciilor autonomiste, peste care trece raza de aur a „Punţilor de lumină într-un veac cu noapte mare”.

Noua carte a Marianei Cristescu, „Timpul iubirilor”, în devălmăşiile unui timp prezent, reconfirmă o reală personalitate în domeniu, cu sentimentul deplin al clipei reîmbogăţite de acea necesară vocaţie salvatoare. Mai ales în ziua de azi, când tot mai mult se adeveresc cuvintele poetului Grigore Vieru: „Ca să fii român trebuie să poţi!”

Felicitări!

LAZĂR LĂDARIU

Cărţi noi-MARIANA CRISTESCU Timpul iubirilor / Al Florin Ţene : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 976, Anul III, 02 septembrie 2013, Bucureşti, România.