Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Orizont > Atitudini > Mobil |   


Autor: Mihaela Cristescu         Publicat în: Ediţia nr. 82 din 23 martie 2011        Toate Articolele Autorului

CĂLĂTORIA
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
 
  
Şi totusi, l-am mai văzut o dată, înainte de lăsarea serii, acea seară de februarie în care ziua nu existase, o cană cu lapte şi cafea în care zahărul nu pătrunsese încă. Ceva, totuşi lipsea, încă... „Grabnic”, spuse călătorul, tremurând uşor din bărbie. „Să nu pierdem avionul.” 
  
Ne aştepta o călătorie lungă, la capătul căreia nu ştiam cum vom supravieţui. O busolă fabricată la temperatură Curie, magică în minutele de taină ale nopţii, vom descoperii în ochii copilului: „Eu merg cu mama!” Ce experienţă extraodinară atunci când călătoreşti cu propriul copil, întrebîndu-te cum de ai meritat zâmbetul acesta, cunoaşterea lumii fără raţionament, maniere sau devotament. Arderea are loc întotdeauna în prezenţa oxigenului, iar oxigenul nostru, acela din avionul cu care călătoream, putea fi îndoit de piloţi şi stewardese, de atâtea secole de nelinşte, revelaţie divină şi cunoaştere interioară. Să respiram cu multă grijă, molecula de lângă noi e vitală în golurile de aer prin care trecem. 
  
Nimic deosebit în jurul nostru, doar reuşeam să ascult zgomotul motorului şi să zăresc respiraţia uşoară şi regulată a piticului meu. De zece mii de ani vânătorii traiesc prin vânatul lor, îşi construiesc armele şi pornesc dis- de-dimineaţă, folosindu-şi puterea şi înteligenţa nativă, să re-creeze mitul cosmogonic al apei primordiale din care s-au născut toate. „La început, Dumnezeu a facut cerurile şi pământul. Pămîntul era pustiu şi gol; peste faţa adâncului era întunerec, şi Duhul lui Dumnezeu se mişca pe deasupra apelor.” Cu siguranţă, vecinul meu se delecta nespus privind micul ecran încastrat în scaunul din faţa lui. Sau asta începusem să cred, fiindca râdea neascunzându-se, în noaptea dinlăuntru, ca şi în cea de afară. Apa deasupra căreia planam nu constituia nici un motiv metafizic, nici unul de îngrijorare. Ea nu exista, în favoarea tehnologiei complicate şi relaxante. Începuturile contează atât cat mai putem înţelege, bumerangul a devenit un obiect ieftin vândut în aglomeraţia urbană... 
  
S-a trezit şi m-a chestionat cât mai avem pâna aterizăm. M-am întrebat de multe ori dacă lingvistica este pregătită să înţeleagă discursul bilingv al copiiilor. Probabil că parametrizarea sintactică a avut un rol important în desluşirea înţelesurilor ascunse ale conversatiilor, doar că, mai departe, pragmatica a lăsat discursul la îndemâna profesioniştilor, o adevărată magie a interpretărilor. „Da, am răspuns, mai avem încă o mare de traversat.” S-a ridicat încet şi a început să construiască Lego cu un aer foarte preocupat, făcând şi desfacând modelul din proiect, la lumina uşoară şi conică a lămpii superioare. Da, îmi zic, nu va citi niciodata pe Ionel Teodoreanu, viaţa lui a început cu o anti-poveste, aceea a lui Shrek, şi o parodie, aceea a lui Megamind. Uliţa copilăriei s-a transformat în aşteptările din aeroporturi, între doua avioane. „E o umilă şi neştiută uliţă de margine de târg. Nu răsfaţă ochiul cu mlădieri de râu gătite-n salturi de verdeaţă şi nici nu ispiteşte pasul cu caldarâm sonor. E firavă şi goală.” Cât de exacte sunt acum preţurile din duty-free? Probabil nu voi putea înţelege niciodată cât de mic a devenit Pământul, ”o sfera al carei centru e pretutindeni, a carui circumferinta nu e nicaieri”, cum spunea Pascal, cât de strâmt este spaţiul în care ne mai mişcăm încă, cum normalitatea recunoscută ca lege deplină ne distruge lectura cărţilor, ne apără împotriva propriilor sentimente şi ne răsfaţă controlându-ne biletele de călătorie.  
  
Adaptabilitatea, principiul hotărâtor al inteligenţei, îndeamnă, probabil, o doamnă tânără şi frumoasă să ne înfioare cu ţipetele sale ascuţite conduse prin lipsa de aer exterior în adâncul cel mai deplin al inimilor noastre dimensionate minim. Fiul meu, imperturbabil, încearcă din ochi mâncarea elveţiană şi o găseşte insuficient de gustoasă. Doar sucul de mere aduce o oază de lumină în competiţia gastronomică. Budinca bunicii a rămas în cealaltă emisferă, vom mânca şi carne de cangur, capsicum şi vegemite, într-o linişte deplină sau cu prietenii de barbeque.  
  
In fine, în aeroport nu ne aşteapta nimeni, dar eram acasă, oricăt de cald ar fi fost. Ne întorceam în problematica pe care o uitasem şi careia îi simţisem lipsa, transfigurată şi împodobită. Durerea, însă, nu ne părăsise nici o clipă. „Old love will not be forgotten.” Şi ne întorceam la rădăcinile unui popor ascuns, într-o ţară în care intuiţia este încă recunoscută, cântărită şi ascultată.  
  
Am deschis uşa cu grijă, pentru a nu deranja spiritele domestice, am tras geamantanele pline de noutăţi istoric diferite şi ticsite cu amintiri. Fiul meu a adormit pe dată. In fine, am rămas singură în living şi am căutat telecomanda. Canapeaua primită cadou povestea despre vremea în care Sydney îşi începea trăirea: comoditatea şi tihna căminului, oricăt de complicata ar fi fost călătoria şi despartirea. L-am văzut aşezându-se lângă mine, pe călătorul fără de răgaz, zâmbind cu înţelepciune: „Ai aruncat bumerangul din nou.”, mi-a spus şi a zâmbit cu înţelegere. Doar dacă mi-ar fi reuşit aruncarea...! 
  
-------------------------------------------- 
  
AWAY – Ilustraţia este realizată de Luminiţa Şerbănescu, Ottawa, Canada 
  
Mihaela CRISTESCU 
  
Sydney, Australia 
  
21 martie 2011 
  
 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
CĂLĂTORIA / Mihaela Cristescu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 82, Anul I, 23 martie 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Mihaela Cristescu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Mihaela Cristescu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!