Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Spiritual > Mobil |   


Autor: Ionel Cadar         Publicat în: Ediţia nr. 270 din 27 septembrie 2011        Toate Articolele Autorului

BISERICA LUI POPA TANDA
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Spre deosebire de alte locuri, de alte organizatii omenesti, cum ar fi: scoli, gradinite, cluburi, teatre, societati comerciale, ferme agricole, fabrici, uzine, organizatii sindicale, partide politice etc. pe care oamenii le infinteaza si tot ei le desfinteaza, BISERICA este locul de reala intalnire duhovniceasca si de vietuire tainica impreuna cu Cristos intemeietorul si Capul Bisericii care este prezent permanent in ea. Cristos ii mantuieste pe cei ce se unesc cu el, asimilandu-i in omenitatea Lui inviata. Aceasta extindere a lui Cristos in cei ce vin la el este Biserica organism in care se incorporeaza sau in care sunt incorporati cei cuprinsi in lucrarea de mantuire personala a lor de catre Cristos, care ii primeste si ii ridica treptat la starea omenitatii Sale de dupa inviere, prin harul revarsat asupra lor de Duhul Sfant in Sfintele Taine. 
  
Astfel, Biserica este extensiunea comunitara a lui Cristos sau organismul viu a celor adunati in Cristos, ei constituind trupul tainic al Lui, iar Cristos este capul pururea viu si activ al acestui trup, niciodata despartit de trup. Biserica este terenul sau mediul de lucrare a harului divin care coboara cu putere din Cristos, prin Duhul Sfant, salasluit in omenitatea indumnezeita a lui Cristos si se comunica membrilor ei, credinciosilor, a caror viata spirituala consta in impartasirea cu Cristos. 
  
Cuvantul Biserica, nu se refera la cladire, care este mai mult sau mai putin asemanatoare marilor temple din antichitate, Biserica este formata din “pietre vii” si “voi ca niste pietre vii, sunteti ziditi ca sa fiti o casa duhovniceasca, o preotie sfanta, sa aduceti jertfe duhovnicesti , placute lui Dumnezeu,prin Isus Cristos“ ( 1 Petru 2:5 ). 
  
In Biserica glorificam pe Dumnezeu prin rugaciuni si cantari de lauda, slava si multumire si prin celelalte lucrari ce se oficiaza in Biserica ( botezuri, cununii, parastase, ungere cu mir, rugaciuni pentru bolnavi etc. ) 
  
Iubite cititor cerceteaza-te cu atentie, daca faci parte dintre cei ce formeaza Biserica lui Cristos, daca mergi ca mine la Biserica te indrepti pe drumul luminos al mantuirii. Daca da, te indemn continua si vei gasi hrana cereasca necesara.sufletului tau in cautarea fericirii divine. 
  
Biserica crestina dateaza de mii de ani. Pe parcursul existentei sale multi istorici, cum ar fi: - Tacitus scriitor roman din primul secol,considerat unul dintre cei mai exacti istorici ai lumii antice, a facut mentiuni legate de existenta lui Cristos si a Bisericii Sale; - Flavius Iosefus istoric evreu in lucrarile sale intitulate “Antichitatile”face referire la existenta Bisericii. 
  
In concluzie, noi credem ca exista dovezi zdrobitoare a existentei Bisericii lui Cristos, atat din istoria laica cat si din cea biblica. 
  
De-a-lungul istoriei, cretinismul a fost marcat de schisme si dispute teologice care au avut ca efect aparitia unor biserici distincte. Principalele ramuri ale crestinismului sunt reprezentate de Biserica Romano-Catolica si Bisericile Ortodoxe Rasaritene din anii 300, urmate de Bisericile Protestante.  
  
Inceputurile vietii crestine pe teritoriul tarii noastre au avut loc pe teritorii dintre Dunare si Marea Neagra, Dobrogea de azi unde Sf. Apostol Andrei propovaduia evanghelia si hirotoniza episcopi si preoti. Mai tarziu prin sec. IV in Nord de Dunare au aparut primele lacasuri de cult, biserici paleocrestine. 
  
Ca argument convingator asupra vechimii crestinismului romanesc, sunt numeroasele cuvinte lingvistice cu sens religios folosite in sec. III - IV pana azi, termini preluati din latina populara vorbita de stramosii nostri. Notam cuvintele: biserica, credinta, lege, inviere, inaltare, Boboteaza, Treime, Tata, Fecioara, inger, altar, cruce, rugaciune, toaca, pacat, parinte etc. 
  
Din cele de mai sus rezulta ca la daco-romani procesul de increstinare are o nota specifica, in sensul ca a durat cateva secole, fiind rezultatul contactului direct a populatiei autohtone si al colonistilor cu propovaduitorii noii credinte religioase. Limba latina si credinta crestina au fost factorii care au contribuit la consolidarea procesului de unificare etnica, lingvistica si spirituala a autohtonilor cu noii veniti in Dacia, de neamuri si credinte diferite. Romanizarea si crestinarea au fost doua procese paralele, incat se poate spune ca la incheierea lor a aparut in istorie un popor nou, cu o credinta noua, cea crestina, cu alte cuvinte poporul roman s-a nascut crestin. 
  
Voi sustine intotdeauna ca, demersul misionar al Biserici trebuie sa cuprinda conceptul conform caruia Biserica nu este in fond, doar comunitatea cu numar mare sau foarte mare de membri ci chiar si cea cu numarul cel mai mic - cum buna oara este cea din RONTĂU - dar in care salaslueste marturia cea duhovniceasca despre trairea in viata noastra a vietii lui Isus Cristos, cea autentica. 
  
Biserica Ortodoxa Romana a luat fiinta cu mult inainte de desprinderea Mitropoliei Ungrovlahiei si Mitropolia Moldovei de sub ascultarea canonica a Mitropoliei de Constantinopol. 
  
Biserica Ortodoxa din satul Rontau - pe care sugestiv am denumit-o "BISERICA LUI POPA TANDA"are si ea o istorie. A fost construita in anul 1700 de catre cele 37 de familii existente la acea vreme pe asezarea actualului sat. Săraca Biserică a sărăcenilor - cum le spunea Ioan Slavici - avea peretii din potici ( lemne crapate ) prinse in cuie si lipite cu noroi din lut cu paie. Tare mult si-au dorit saracenii sa aiba o Biserica a lor, deoarece pana atunci mergeau sa se roage la Biserica din Haieu ( actuala Biserica din cimitirul Haieu ) care ulterior la presiunea autoritatilor austro-ungare a fost trecuta la cultul Greco-catolic.Inca un motiv pentru ei de as construi propria lor biserica.  
  
 
  
Satul Rontău de astazi, in acea perioadă se numea satul “Sărăceni“, denumire care provenea de la sărăcia sătenilor. In anul 1868 Biserica a suferit un incendiu provocat din neglijenta , iar preotul din acea vreme cu numele de “Parintele Trandafir”impreuna cu credinciosii au reconstruit Biserica, de data aceasta din caramida. 
  
Parintele Trandafir fiind prietenul marelui scriitor roman Ioan Slavici care si scrie o nuvela cunoscuta in literatura romana sub denumirea de “Popa Tanda” in care scriitorul arata cu lux de amanunte viata si activitatea satenilor alaturi de Parintele lor Trandafir. 
  
Parintele Trandafir era prezent peste tot: in vecini,la camp, la vale, la munte, in biserica, la nunta necrutand pe nimeni cu vorbele lui. “Dupa atata tandalitura ( cicaleala), - cum spunea Slavici - oamenii din sat i-au pus numele, l-au poreclit “Popa Tanda”. Popa Tanda a si ramas. 
  
Spuneam mai sus ca in acea perioada toate bisericile din jurul satului Saraceni la presiunea autoritatilor austro-ungare au cedat trecand la cultul Greco-catolic.Biserica Ortodoxa din Saraceni a fost singura din zona care s-a opus, ramanind in continuare ortodoxa. Acest fapt se datoreaza credintei si rugaciunilor preotului Trandafir alaturi de enoriasii lui. In acele momente, la intrarea in Biserica Parintele Trandafir s-a rugat cu urmatoarele cuvinte, care au ramas scrise in istoria acestei biserici: “Puternice Doamne ajuta-ne, caci cei ce vin sa ne distruga credinta stramoseasca ( ortodoxa ),limba noastra romaneasca si familiile noastre, veniti credinciosii mei sa ducem Biserica dincolo in Romania".La care credinciosii au raspuns in cor: -"o ducem parinte si nu o lasam la cei ce doresc sa distruga credinta, limba si familiile noastre" 
  
“ Popa Tanda - scria M.Eminescu - e un margaritar de popa romanesc, vrednic de a figura in orce carte de citire pentru sate, un popa cu gura de lup si inima de miel, care, mai cu bataia de joc, mai cu sfatul, dar cu pilda proprie mai cu seama, ridica nivelul moral si material al unei pustietati cum ii a Saracenilor“. 
  
Popa Tanda era exemplu in fata satenilor prin felul in care isi ingrija casa, cum isi cultiva gradina si ogoarele lui, prin felul in care se” gospodarea”cu ale lui, ducand la targ ce-i prisosea. Imitându-l, saracenii ajung sa schimbe fata satului, sa-l faca infloritor, de nerecunoscut. Iar Popa Tanda ajunge la batranete multumit, petrecandu-si timpul cu nepotii, elogiat de sateni care la inceput l-au primit cu rezerve, daca nu cu ostilitate. 
  
Prin munca, prin exemplu personal al preotului din sat, prin munca satenilor si cu sprijinul Consiliului Local Sanmartin, umilul sat in care trona indolenta a devenit un sat de nerecunoscut, cu case mari si frumoase, cu gradini infloritoare, cu drumuri asfaltate, un sat in centru caruia se inalta majestuos noua Biserica care in present este ridicata in rosu.  
  
Satul Rontau este o asezare rurala mica cu doar 200 numere de casa dar in plina dezvoltare Se gaseste la doar 500 metri de renumitele Bai termale1 Mai asa ca oaspetii nostri pot face o baie ori diferite tratamente balneare cu multa usurinta. Satul apartine de Primaria Sanmartin, judetul Bihor. 
  
Destinele Bisericii Ortodoxe din Rontau, activitatea sa ca lacas de rugaciune a fost preluata dupa Parintele Trandafir de mai multi preoti care s-au zbatut in saracie, greutati si interdictii alaturi de enoriasii lor. Printre acestia amintesc pe: Popa Coste ( parintele Constantin ) ginerele Parintelui Trandafir, Damsa Vasile ( 1878-1880 ), Lapusan Gheorghe ( 1880-1900 ), Pop Teodor ( 1900-1924 ),Racoltea Eugen ( 1929-1935 ), Tirla Ioan ( 1935-1966 ), Porumb Ioan ( 1955-1979 ) si actualul preot paroh Bocsan Emanuil despre care voi vorbi mai mult.  
  
Preotul Bocşan Emanuil s-a nascut in anul 1945, luna august, ziua 18 in Chiraleu judetul Bihor. Se mandreste si pe buna dreptate de cei trei baieti pe care ii are si pe care ia facut preoti ( performanta mai rara ) 2 functioneaza ca preoti in orasul Alesd iar unul pe nume Virgiliu care slujeste la Biserica din Rontau alaturi de tatal sau. 
  
Emanuil si-a inceput activitatea de preot in satul Chislaz, jud. Bihor, apoi 11 ani a slujit ca preot in satul Tria tot jud. Bihor. La intrebarea daca il mai leaga ceva de acele locuri parintele Emanuil mi-a raspuns: -"da mă mai leagă de acele locuri amintiri plăcute, credinciosi deosebiti, acolo m-am facut ca ei, ca să mă cunoască mai bine si eu la randul meu sa-i cunosc mai bine." 
  
In anul 1978 sotia preotului Emanuil a primit un post de invatatoare la Oradea, copiii trebuiau sa mearga la liceu au fost cauze pentru care parintele Emanuil a cerut Episcopiei sa fie transferat de la Tria la Parohia Rontau unde dupa plecarea preotului Porumb Ioan satul a ramas fara popa. Ajuns aici, chiar de la inceput parintele Emanuil a inteles un lucru: cum ca in Tria era mai linistit, oamenii erau mai saraci pe cand la Rontau acestia mai aveau cate ceva. iara de unde este poti lua. 
  
In cea dintai dumineca la Rontau, parintele Emanuil tine predica "Nu voiesc să vă las orfani"inaintea oamenilor ce s-au adunat in numar destul de mic ( 28 persoane ) ca sa vada pe popa cel nou. Putin s-a amagit parintele Emanuil pentru ca si in duminecile urmatoare audienta a fost foarte slaba. Chiar in a doua dumineca n-avea cui sa-i vorbeasca, alte ori cate o baba batrana si cantaretul din strana mai avea parintele prin biserica. "Asa nu se face treaba "- spune el. Daca ar fi fost altfel de om, s-ar fi oprit aci.  
  
"Asteptati"- grai el. "Daca nu veniti voi la mine, ma duc eu la voi"! Si apoi porni popa la colindat. Cat e ziua de mare, gura lui nu se mai oprea. Unde prindea oameni, acolo ii tinea la sfaturi, devenind astfel cu adevarat un al doilea "Popa Tanda"pentru satul Rontau.Aproape doi ani de zile a dus-o parintele Emanuil cu sfatul, apoi in biserica tinea cele mai alese predici, citea frumos evanghelia si o explica pe intelesul oamenilor, ii place sa cante in biserica cu o voce inconfundabila, ii place sa mangaie si sa dea ajutor sufletesc celor rataciti, cu vorba lui blanda dar autoritara, exemplul lui personal in familie, in biserica si inafara ei, toate acestea au facut ca astazi Biserica din Rontau sa fie plina pana la refuz dumineca de dumineca de credinciosi din sat, de oameni aflati la odihna si tratament in statiunile balneare 1 Mai si Felix. Si nu este mai mare multumire pentru omul ce doreste binele altora decat aceea cand vede ca este ascultat de catre altii si ca vorbele lui prind radacini.  
  
De remarcat este faptul că la Biserica din Rontău conform programului afişat la intrare în zilele de miercuri, vineri şi sâmbătă începând cu orele 8 dimineaţa în faţa bisericii poposesc masini din Bihor, masini cu numere de imatriculare din toate judeţele ţării, care aduc turişti şi nunumai din staţiunile Băile Felix şi 1 Mai. Aceştia vin aici şi cer preotului să le facă rugăciuni speciale, vin aici să mărturisească pe Dumnezeu. 
  
Parintelui Emanuil ia placut inca din tinerete sa construiasca. A construit cu ajutorul credinciosilor si a Consilului parohial din Tria o casa parohiala iar Biserica de acolo a fost renovata. La Rontau si-a construit o casa mare de toata frumusetea, a marit Casa parohiala, iar Biserica care era la venirea sa intr-o stare jalnica a fost marita si ea, s-a refacut in intregime pictura interioara iar mobilierul, scaunele, strana si suportii icoanelor au fost confectionate si sculptate de mesteri din Moldova cu finantare exclusiva din partea unor oameni aflati in acea vreme la tratament in Baile 1 Mai.care au apreciat calitatea rugaciunilor ce se fac in Biserica din Rontau.  
  
Exemplul părintelui Emanuil ( a lui POPA TANDA II ) a fost preluat de multi oameni din sat care si-au contruit case mari si frumoase, care îşi întretin casa, curtea si grădina în curăţenie, îşi lucrează bine terenurile ce le deţin într-un cuvânt sunt buni gospodari. Printre aceştia vreau să amintesc pe: Ionel Ardelean, Ioan Sărmăşan, Dorel Iancuş, Nicu Gomboş, Virgiliu Bocşan, Florica Naghi şi sunt sigur că mai sunt şi alţii pe care încă nu-i cunosc.  
  
Lacasuri de rugaciune, de inchinare in fata lui Dumnezeu au existat de cand e lumea, de cand omenirea a fost zidita de Domnul pe acest Pamant. Stau marturie multe scrieri de pe vremea lui Menumorut, a regelui Gelu al IV-lea, despre existenta unor organizatii, a unor capetenii bisericesti in zona Ardealului si nu numai. 
  
De-a lungul secolelor, domnitorii romani au construit locasuri de inchinare cautand sa marturiseasca inaintea Cerului si a popoarelor lumii, credinta in Dumnezeu. Ori tocmai dorinta aceasta apriga de al marturisi pe El le-a dat izbanda in razboaie si lupte duse cu cei ce au vrut sa extinda expansiunea si sa ne cotropeasca sfanta tarisoara. Istoria ne consemneaza cu litere de aur, dragostea de Dumnezeu si de Mantuitorul Isus Hristos pe care au avut-o domnitorii crestini ca Stefan Cel Mare, Mihai Viteazul, Brancoveanu si altii care nici in fata mortii nu au renuntat la credinta lor crestina. 
  
La Rontau Biserica Ortodoxa ce dateaza de peste 300 de ani a devenit ne incapatoare, numarul enoriasilor creste pe zi ce trece ceea ce a facut imperios necesar contruirea unei noi biserici. Sfintirea Locului s-a facut in anul 2008 de catre P.S. episcop Sofronie in prezenta unui sobor de preoti si a unui numeros numar de credinciosi. Valoarea totala estimata a lucrarilor de constructie a noii biserici este de 1.289.659 lei noi. In prezent biserica este ridicata in rosu si se lucreaza la acoperis. Lucrarile se desfasoara incet din lipsa de fonduri, din lipsa a ceea ce numim noi "bani."In anii 2009-2010 s-au adunat de la credinciosi si dela Primaria Sinmartin suma de 175.000 lei. Ca donatori mai mari pentru constructia bisericii amintim pe d-l Bonica Cosmin, d-l Caraman Ioan, d-l Gabor Teodor,d-l Nicolae Gomboş Dumnezeu sa-i binecuvanteze, sa-i ajute si sa le dea sanatate. 
  
Pe pamantul stramosesc bihorean traiesc si muncesc zeci de mii de credinciosi ortodocsi multi la numar chiar din comuna Sanmartin, altii fii ai satului Rontau, unii mai saraci alti mai bogati. Ii indemn pe toti acestia sa indrazneasca sa faca o fapta de milostenie, cum este obisnuita INIMA DE ROMAN. Cei ce vor sa contribuie la contructia bisericii din Rontau - podoaba a crestinatatii ortodocse pe pamant ardelenesc - sunt bine veniti. Toti cei care vor sa puna o "caramida"din munca lor la ridicarea acestui lacas de rugaciune sunt bine veniti, mai ales ca vor fi scrisi pe o placa comemorativa in interiorul bisericii si vor fi pomeniti ca si "ctitori"si binefacatori la sfintele slujbe si isi vor face si comoara in ceruri. Puteti face o donatie, in orce suma, fie la sediul parohiei, fie in contul acesteia in RON - I R048BTRL00501205746198XX - deschis la Banca Transilvania. 
  
Binecuvanteaza Doamne pe toti cei ce iubesc podoaba Casei Tale ! 
  
Ionel Cadar 
  
 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
BISERICA LUI POPA TANDA / Ionel Cadar : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 270, Anul I, 27 septembrie 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Ionel Cadar : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Ionel Cadar
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!