Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Manuscris > Compozitii > Mobil |   


Autor: Ştefan Popa         Publicat în: Ediţia nr. 1087 din 22 decembrie 2013        Toate Articolele Autorului

Betleemul din noi
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!

Aşa cum arheologia poate aduce dovezi că pe locul unui oraş au existat alte aşezări sau există şi astăzi, etimologia poate demonstra că un cuvânt are mai multe sensuri şi în spatele lui se află un popor, iar teologia poate argumenta că Dumnezeu există în Cuvânt.  

În cercetarea limbii române există cel puţin trei teorii în ce priveşte semnificaţia cuvântului Crăciun. În primul rând, ar proveni din limba latină, din calatio, calatione, care înseamnă sărbătoare, apoi, din limba slavă, din crăciun, caraciun, care înseamnă a omorî, a ucide şi, nu în ultimul rând, din limba tracă, din etimonul crăciun, având sensul de buturugă.  

Biblia ne spune că, de peste două mii de ani, Cel ce este Se naşte în seara de Crăciun, Cel ce este Se face ceea ce nu era. Este Dumnezeu şi Se face om, fără să înceteze de a fi Dumnezeu. În acest fel ni se deschide o perspectivă nouă, o cale cerească de armonie a lumii pământeşti cu universul. E o chemare a întregii omeniri la o mare taină, aceea de unire a omului cu Dumnezeu. El ne cheamă să ne scuturăm de toate ideologiile şi doctrinele lumeşti care ne separă, pentru a alcătui astfel una şi aceeaşi Impărăţie a lui Dumnezeu, pe unul şi acelaşi pământ, sub una şi aceeaşi pronie Divină.  

Sărbătoarea Naşterii Domnului are în centrul ei adevărul că Hristos s-a făcut om pentru ca acesta din urmă să devină fiu al lui Dumnezeu. În această mare zi de praznic, Biserica ne îndeamnă să regăsim şi să păstrăm cu sfinţenie veşmântul de fii ai lui Dumnezeu. Acest lucru implică recunoaşterea lui Dumnezeu ca Tată, a Bisericii ca mamă şi a noastră ca fii ai Tatălui Ceresc în Biserica lui Hristos. Îmbrăcat cu puterea lui Hristos, care-l „zideşte cu totul din nou” , omul îşi continuă drumul prin valurile vieţii. Şi, din păcate, acestea nu sunt mai puţin agitate, mai ales în zilele noastre, dar omul, înveşmântat cu puterea lui Hristos, răzbate cu mai multă răbdare, cu mai multă credinţă, cu mai multă putere.  

Mitropolitul Bartolomeu Anania învăţa din amvonul Catedralei Clujene că „Naşterea Domnului e mai mult decât o comemorare, mai mult decât un praznic, mai mult decât o sărbătoare; ea e nu numai amintirea evenimentului, ci evenimentul însuşi, tot atât de real ca şi acela din Betleem, petrecut acum la măsura transfigurărilor inaugurate de Înviere. Taina euharistică presupune mai întâi prezenţa pâinii ce se va preface în Trup; nu în zadar proscomidiarul are chipul Peşterii şi nu fără un înţeles al întrupării este purtată pâinea, încă nesfinţită, în procesiune solemnă, ca un Trup în devenire. Iar Betleemul nu mai este undeva în Palestina, ci în chiar inima ţării româneşti, e pe undeva pe aci, „colo jos”, mai devale, la îndemâna ochiului fizic, ce poate fi arătat cu mâna prin fereastră. El e transfigurat de un cer care îl inundă cu lumină, pace şi bucurie, căci tocmai aici, în bătaia vederii noastre, s-a născut Hristos”.  

Cu toate acestea, oamenii zilelor noastre nu vor să înţeleagă adevăratul sens la Praznicului Naşterii Domnului Iisus Hristos. Aşa se face că sunt destui creştini care sărbătoresc Naşterea Domnului fără Iisus, o Bobotează fără aghiasmă, un Sfânt Ion fără Ioan şi, mai ales, un An Nou într-un revelion perpetuu, condimentat cu narcotice vaporoase, straie impudice şi aburi etilici. Mai mult, sunt oameni şi, în special, tineri care au transformat aceste obiceiuri într-un mod de viaţă.  

Or, Praznicul Naşterii Domnului, ca de altfel toate sărbătorile religioase, impune o anumită decenţă, modestie, simplitate, evlavie, dar mai ales un spirit de rugăciune şi mulţumire Celui care S-a născut pentru mântuirea noastră.  

De reţinut faptul că Hristos vine şi astăzi la noi în multe forme, ca un pelerin necunoscut, prin chipurile smerite ale oamenilor săraci, ale copiilor şi bătrânilor abandonaţi, ale bolnavilor singuri şi întristaţi, ale celor flămânzi şi fără adăpost. De aceea, mai ales acum, când în jurul nostru vedem suferinţă şi sărăcie, singurătate şi neajutorare, să le aducem acestora, prin cuvânt şi faptă, ajutor şi un strop de bucurie, încurajare şi speranţă, aşa cum învaţă şi Biblia, şi Biserica.  

În consecinţă, Crăciunul îl are în centrul atenţiei pe Pruncul Iisus care rămâne acelaşi azi, mâine şi întotdeauna: izvor de viaţă, stâncă de reazim, balsam răcoritor, în dogoarea suferinţelor şi sprijinul care dă sens naşterii, vieţii, dar şi morţii. Iar pe Pruncul Iisus nu-l mai căutaţi în Palestina, ci înlăuntrul sufletelor voastre. Acolo este Betleemul!  

CRĂCIUN FERICIT!  

Ştefan POPA  

 

 

Referinţă Bibliografică:
Betleemul din noi / Ştefan Popa : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1087, Anul III, 22 decembrie 2013, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2013 Ştefan Popa : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Ştefan Popa
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!