Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Cultural > Modele > Mobil |   


Autor: Aurel V. Zgheran         Publicat în: Ediţia nr. 1180 din 25 martie 2014        Toate Articolele Autorului

Eugen Cristea, Cristina Deleanu: ca şi familia, scena e primordială pentru ei
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!

Eugen Cristea, actor clocotitor, iluminat de har şi perfecţionism  

Câtă grijă se manifestă azi din partea posturilor pentru emisiuni interactive pe micul ecran, dedicate copiilor? Nicio unitate de măsură nu indică mai mult de un procent peste zero. O atât de vagă atenţie faţă de universul copiilor coboară raţiunea la categoria de principiu al facultativului.  

S-a modificat ceva în omul aflat la etatea explorărilor, setei de cunoaştere, acumulărilor cerebrale, deprinderilor, creşterii corporale?! Nu! Copiii de azi sunt asemenea copiilor de ieri! Doar că pentru cei de ieri, valoarea binelui avea alte coordonate. Exista doar Televiziunea Română, iar aceasta emitea cu dramu. Nici nu se înfierbântau la putere maximă lămpile televizoarelor de atunci, la nesfârşit defectate, că se şi întrerupea emisia pe întinsul căreia un timp considerabil era programat ridicolului propagandistic. Dar copiii beneficiau chiar şi în aceste condiţii de substanţa esenţială a educaţiei: jocul distractiv, angrenant, dezvoltător de perspicacitate, evaluator de inteligenţă şi abilităţi fizice, recreativ, atractiv pentru toate treptele de vârstă.  

Nu mai sunt azi acele emisiuni tv, azi televiziunile au ajuns a fi încărcate de roboţi şi violenţă, de la capăt la capăt, până la ultima suportabilitate. Forma şi natura unor astfel de oferte pentru copii sunt improprii realizării tipurilor de educaţie adecvat lor. E necesar ca societatea să-şi pretindă copiii în siguranţa unei dezvoltări mentale, sufleteşti şi trupeşti, pe măsura valorii binelui din umanitate, nu răului din contra umanităţii. Dar aceasta depinde de ceea ce se oferă copiilor, înaintea celor ce i se cer.  

Juca până în 1989, în emisiuni pentru copii, actorul Eugen Cristea. „Feriţi-vă de măgăruş” a intrat în filmoteca de arhivă, dar făptuitorul spectacolului emisiunii există şi nu e pierdut în ce îl priveşte decât interesul de a continua, al producătorilor, în vreme ce actorul are o inepuizabilă potenţialitate de a zămisli multe bucurii copiilor. Şi nu numai lor. Actorul Eugen Cristea este universal, execută tot ce e în puterea nevremelnică ci de maximă abilitate şi desăvârşit har, din gama de posibilităţi actoriceşti a mai multor actori la un loc.  

În sine, orice abilitate a actorului ar fi suficientă pentru a juca un gen de teatru. În Eugen Cristea clocoteşte spiritul, iluminează talentul, arde pasiunea, siguranţa ştiinţa, experienţa, inspiraţia şi ardoarea perfecţionismului. Pentru aceasta, actorul Eugen Cristea seamănă în toate propria dragoste, propria jertfă, propria raţiune de a fi şi cauză pentru care este. Alături are pe omul necesar fiecăruia: cel care înţelege, cel care ajută, cel care construieşte, cel care remediază şi încurajează…! E soţia actorului, actriţa Cristina Deleanu. Doi actori frumoşi, un singur model de viaţă şi de creatori, consumatori, oferitori de artă. Nici n-ar fi cu putinţă să le cuprindă pe toate, unul fără celălalt!  

Avem nevoie de o nouă reîndreptare a conştiinţei pentru readucerea actorului Eugen Cristea în mijlocul copiilor, în primul rând, dar şi pe marea scenă a marelui public, cel puţin atât cât juca altădată. Puţini ar mai fi în stare azi să participe la repetarea unor emisiuni de o certă valoare şi importanţă în educaţia şi distracţia copiilor. Avem nevoie de cât mai multe apariţii la tv ale actorului Eugen Cristea, pentru că astfel, şi prin actor, împovăratul şi împovărătorul de păcate, televizor, şi-ar mai spăla o parte din ele, lăsând Internetul să se încarce până la refuz cu netrebnicia invadării vieţii omului, din ce în ce la tot mai fragedă vârstă a copiilor!  

Cristina Deleanu, ca şi familia, scena e primordială pentru ei  

Viaţa artiştilor este una şi aceeaşi cu a tuturor, pentru că viaţa umană e una! Viaţa sufleteacă a artiştilor, însă, are covariante relative pentru fiecare. Există o geometrie universală, cu multe linii, puncte şi curbe în ceea ce nu miră că are o complexitate inexplicabilă, ci miră că poate avea un nume atât de scurt şi simplu: viaţă! Dar geometria spirituală a artiştilor nu e o schiţă tehnică pe o planşetă, e un arc de cerc peste o lume! Iar când într-o familie se întâlnesc doi artişti nu sunt două arcuri de cerc ci este aria cercului.  

Aşa s-au întâlnit actorii Cristina Deleanu şi Eugen Cristea. Puţine familii, dar sudate nu din parte şi contra-parte, ci din ideal şi ideal, rezistă atunci când este vorba ca întemeietorii ei să fie ambii actori. Fiecare dintre familii ar trebui să fie prima ca model, spre a nu fi următoarea. Numai că, pentru adevăratele familii, între da şi nu este numai nu, iar da e numai da!  

Aşa-i familia actorilor Cristina Deleanu şi Eugen Cristea. E o familie şi atât! Pe scenă, cei doi actori sunt agenţi spirituali întrupaţi în omul natural, dar cu prelungire dincolo de atomii fizici ai omului, în atomii liberi ai teatrului. În relaţia cea de toate zilele sunt o familie care poate nici nu ar fi fost dacă nu erau actori! Cristina Deleanu şi Eugen Cristea sunt împreună din acest motiv, din această împrejurare, din această aspiraţie, din această condiţie… Scena i-a atras şi unit. În consecinţă, ca şi familia, scena e primordială în viaţa celor doi!  

Cristina Deleanu prahoveancă, Eugen Cristea bucureştean sunt o familie şi doi actori importanţi ai scenei şi platourilor româneşti. Ploieşteancă de origine, aşadar, actriţa Cristina Deleanu a depănat pe mosorul vieţii firul unei biografii vaste, de odisee şi de cronologie a celebrităţii. A avut afinităţi cu desenul şi pictura, dar a ales teatrul şi cinematografia, descoperind şi dovedind după liceu, un har pe care nu l-a căutat dar îl avea însădit şi aştepta fierbând, să fie aflat. În depănarea a peste patruzeci de ani de carieră actoricească a jucat în teatru, teatru radiofonic, film, pe platourile televiziunii şi ale studiourilor de filmare, pe scene în sălile de spectacol şi oriunde (a jucat „pe coclaurile patriei”, mărturiseşte). Are şi o carieră didactică nu puţin prestigioasă, pregătind două serii de actori la Academia de Artă „Luceafărul”. Nu a fost insensibilă nici faţă de atracţiile livreşti, izbutind cu talent şi scrierea de carte.  

Filmografie, aşadar, teatru, teatru radiofonic, spectacole pretutindeni în ţară, activitate didactică, îndeletnicire scriitoricească şi familie (care nu aparţine profesiei, dar atunci când e una legată şi armonioasă tinde să fie o stare, un fapt, o structură faţă de care se acordă cel puţin timpul şi ardoarea destinate profesiei), sunt o însumare de clipe, ore, zile ani, şi vieţi, în măsura în care actriţa Cristina Deleanu trăieşte clipa la concentrarea substanţială şi intensitatea ritmică dintr-o viaţă!  

Aurel V. ZGHERAN (aurel.vzgheran@yahoo.com)  

 

Referinţă Bibliografică:
Eugen Cristea, Cristina Deleanu: ca şi familia, scena e primordială pentru ei / Aurel V. Zgheran : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1180, Anul IV, 25 martie 2014, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2014 Aurel V. Zgheran : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Aurel V. Zgheran
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!