Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Manuscris > Compozitii > Mobil |   


Autor: Al Florin Ţene         Publicat în: Ediţia nr. 526 din 09 iunie 2012        Toate Articolele Autorului

Antropologia tranziţiei de la socialism la multiculturalism
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Eseu de Al.Florin ŢENE 
  
Antropologia tranziţiei de la socialism 
  
la multiculturalism 
  
Au trecut câţiva ani de la primirea ţării noastre în Europa şi am ajunsla concluzia, din păcate, că Noua Europă este, încă, un spaţiu al conflictului cu reflexe interetnice, xenofobe, naţionaliste, uşor voalate de discursul politic multiculturalist şi integraţionist transformat în interfaţă a unui sistem administrativ aproape închis, al crizelor de tot felul, inclusiv cea economic. 
  
Intrată în Europa, România a devenit ţara tuturor posibilităţilor, unde se conturează ca un spaţiu al unei realităţi dublu-construite: aceea virtuală, imaginată şi conţinută în retorica, uniformă în acest sens, a clasei politice şi cea imediată, a individului comun aflat în situaţia de a supravieţui zilnic derivei economice, sociale şi culturale în care se află comunitatea care-l cuprinde. După mai bine de 20 de ani, România poate fi definită mai degrabă ca un stat hibrid în care tranziţia şi criza pare să fi dus la, aşa cum scria Verdery, 1996:227, “aparent absurda imagine a unei tranziţii de la socialism la feudalism “. 
  
Dincolo de metafora cuprinsă în această opinie, o atentă dezbatere deschisă antropologică a fenomenului socio-politic şi cultural românesc oglindeşte suficient de transparent modul în care prin vehicularea unui repertoriu de concept normative, termini pozitivi, analitici pentru ştiinţele sociale, cum sunt democraţie, anti-comunism, societate civilă, descentralizare, economie de piaţă, integrare etc., s-a construit un discurs politic menit a dubla şi asigura procesul transferului de autoritate de la instituţia central a statului către o reţea de instituţii politico-administrative cu un grad sporit de autonomie. În acest proces de transfer de autoritate şi privatizare s-a născut şi corupţia.Asfel au apărut baronii tranziţiei.Aşa cum era de aşteptat descentralizarea a adus cu sine şi “parcelarea suverantităţii statrului “( Perry Anderson citat în Vedery, 1906; 208) fapt ce a dus o acută criză a coordonării şi prin incapacitatea păstrării controlului asupra puterii datorat obturării unora dintre coridoarele clasice ale puterii. Atomizarea funcţiilor statului a condus la dispariţia ierarhiei şi la înlocuirea relaţiilor ierarhice pe vertical cu cele pe orizontală prin apariţia unei alte reţele clientelare în jurul noilor centre de autoritate.Această transformare prin anularea centrului ca symbol ultimo al controlului puterii în statul socialist a generat la nivelul individului şi al maselor o senzaţie de discomfort, de insecuritate şi în ultima instanţă o nostalgie a centralismului statal, iar la nivelul instituţiilor statului un fenomen de rejecţie a autorităţii pe vertical şi de consolidare a poziţiei proprii prin licitarea zonelor de putere locală şi astfel prin lărgirea sferelor de influenţă. 
  
Analizând formarea statelor după căderea socialismului, Caroline Humphrey susţinea că în aceste zone “ordinea este mai degrabă produsul unei personificări a puterii decât al exerciţiului şegii, al respectării unor anumite principia sau a unei societăţi civile robuste“. 
  
Percepţia statului devine în aceste condiţii o simplă proiecţie prin ricoşeu a incapacităţii instituţiilor guvernamentale şi legislative de a impune o direcţie de dezvoltare economic.Ca o consecinţă firească a acestei evoluţii, ideea statului de drept, liberal democratic, caracterizat prin conceptual de lege ca mediator şi garant al acestuia, începe să-şi piardă consistenţa ca proces social, trecând din ce în ce mai pregnant în zona simbolismului pur politic. 
  
Legea generează astfel în jurul ei poate cel mai ciudat paradox al societăţii româneşti conţinut în sentinţa legea e făcută pentru a fi încălcată.Astfel, paradoxul tinde să se transforme în mod de viaţă, negarea legii prin eludare sau interpretare poărtinitoare, vezi cazul Adrian Năstase, fiind frecvente la orice nivel social. 
  
În aceste condiţii se conturează premisele adâncirii crizei de coordonare ierarhică dinspre centru, fiecare comunitate constituindu-se la rândul ei într-un nou centru care, potrivit sferei de interese locale, decide când, cum şi, mai ales, ce legese aplică şi în ce măsură. Pasul următor, iată că aproape s-a făcut,transformarea comunităţii într-un system social închis din punct de vedere administrative, care opune legii hotărârea consiliului local şi care, prin aceasta, a dezvoltat deseori o mentalitate derivată din conceptual de stat în stat. 
  
Absenţa unei strategii naţionale de dezvoltare sau, mai bine zis, existenţa ei doar în plan discursive, face ca fractura centru/unităţi politico-administrative teritoriale să se adâncească, favorizând o gândire spartă, de tip de la o zi la alta, care face ca, în funcţie de necesităţile şi de interesele de moment ale grupului care deţine puterea, să dispară instituţii, să se modifice decizii luate de administraţiile anterioare, să se nege hotărâri ale instanţelor judecătoreşti etc., toate acestea accentuând confuzia şi starea de nostalgie post-totalitară a comunităţii. 
  
Consecinţele unei astfel de politici pot da fiori oricăruio antropolog care încearcă asemenea previziuni, care, iată, se confirmă. 
  
Să ne gândim numai la politica culturală în România şi vom avea imaginea proporţiilor crizei în care se află societatea românească.Strategia naţională de dezvoltare culkturală din ultimii ani s-a situat undeva între sublimul discursului politic şi penibilul incapacităţii de a concretiza într-un fel sau altul obiectivele propuse.Viziunea reducţionistă asupra culturii şi evitarea aproape programatică a impunerii ca prioritate a conceptului de educaţie prin cultură a condus la abandonarea absurdă, în virtutea descentralizării, a singurelor ”capete de pod “ prin care se putea lansa cumva o politică educaţională bazată pe cultură. 
  
O altă anomalie a politicii culturale este încurajarea monopolului asupra unor domenii de creaţie, fără să încurajeze apariţia unor asosiaţii profesionale, pentru democratizarea organizaţiilor de creatori. Astfel au rămas aceleaşi Uniunii de Creaţie, la compozitori, la scriitori, etc., cu toate că , de exemplu Liga Scriitorilor Români funcţionează de mai bine de 6 ani, cu mult succes, atât în ţară cât şi în străinătate, ea nu a căpătat statut de asociaţie de utilitate publică. 
  
Să mai spunem doar că, în vreme ce în România cultura este înţeleasă ca aparţinând apriori elitelor intelectuale, concretizându-se prin producţiile instituţiilor profesioniste de cultură, teatre, muzee, biblioteci de nivel naţional şi judeţean, colecţii de artă şi prin protejarea patrimoniului, căminul cultural şi lumea îndepărtată a satului fiind o zonă situată într-un con de umbră. În Europa în care am intrat, cultura se caracterizează printr-o singură sintagmă:long-life education. 
  
Trebuie să înţeleagă facorii de decizie că educaţia permanentă are o resposabilitate socială.Costurile sociale ale unei politici educative greşite, care nu acorddă locul corespunzător educaţiei continue, vor fi simţitor mai mari decât cei câţiva lei a căror obţinere se aşteaptă prin intermediul unor economii bugetare. 
  
Procesul de reconstrucţie al statului post-socialist pare să se afle deocamdată în impas, suspendat undeva pe drumul tranziţiei către o Europă liberal-democratică şi multiculturalistă, costurile sociale ale bâlbâielilor strategice româneşti fiind, pe termen lung, extrem de greu, dacă nu imposibil de acoperit.Diferenţa între spaţiul de aici şi cel de dincolo va fi atunci acoperită integral de e bine şi aşa. 
  
Al.Florin Ţene 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Antropologia tranziţiei de la socialism la multiculturalism / Al Florin Ţene : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 526, Anul II, 09 iunie 2012, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2012 Al Florin Ţene : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Al Florin Ţene
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!