Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Recenzii > Mobil |   


Autor: Aurel Avram Stănescu         Publicat în: Ediţia nr. 355 din 21 decembrie 2011        Toate Articolele Autorului

Angela Nache. Frenezie şi cotidian. M.N.RUSU. VIAŢA STUDENŢEASCA
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Poezia Angelei Nache se înscrie în tiparele liricii feminine şi în acelaşi timp se îndepărtează de acestea, întâlnindu-se cu tendinţele de iconoclastie ale spiritului liric actual. Nu merge, însă, cel puţin deocamdată, până acolo încât să spargă ea însăşi limitele închise ale acestui tip de lirism. Dar având în vedere atât disponibilitatea cat şi impresionabilitatea ei efectivă, o surpriză din partea poetei este oricând posibilă. În acest volum de debut, împărţit în doua capitole, primul intitulat Miraculum iar al doilea Tema principală sunt atinse principalele motive ale liricii feminine: iubirea, iubitul, naşterea, maternitatea şi contextul lor social. Ele sunt văzute ori, mai exact spus, percepute printr-o senzualitate exacerbată până la strigăt (dar senzualitatea poeziei sale nu este strigată) care reprezintă pragul liminar de cunoaştere a poeziei feminine. Poeta este obsedată în a surprinde şi transcrie palpitul vieţii şi al naturii: “Trupul şi marea încercare/ Cu care-n splendoarea uimitei livezi: încerc să te-apropii/ Aştept să cutezi/ Aprinsa zăpada în raze de lună/ Cu care veghez/ Secunda în care cum sunt/ Şi cum vin/ Ţi-este dat să mă vezi” sau: În pământ şi peste pământ ne zambim/ În palmele puilor vii/ Viaţa îmbată un înger” sau: “Urc trepte noi şi-n rugă nu-mi ajung/Să scutur fructul clipei încleştat/ Sub galaxia pieliţei de pară” sau: “Ce freamăt stingher/ Prin grădinile suspendate/Sufletul ei delicat emisfer. După această perioadă a emisferelor unite în livezile dragostei, urmează momentul, rodniciei, al fecundităţii. O altă obsesie a poeziei sale se constituie în aceea a fertilităţii şi fecundităţii. Motivul seminţei pe de o parte, al urmaşilor pe de alta, al copilului ca fruct al iubirii cum se spune este răspândit peste tot in lirica Angelei Nache. De altfel, o astfel de poezie nu vede existenţa decât prin intermediul cuplului erotic, relevând cu stricteţe diagrama acestuia, versurile poetei e firesc să cuprindă şi momentul dilemelor, al îndoielilor care apar după trecerea vârstei frenetice. În acest sens un poem remarcabil este Poate Gioconda: “Celule ruginind prin memoria brumată/ Ochii, braţele, faptele tale odată/ Colţul drept al gurii zbate un fluture alb/ Colţul stâng un fluture negru/ Şi eu o femeie sunt/Şi tot mai femeie rămân/ Cum surâd complicat de o vreme/ Fluturele alb parc-ar vrea să zboare/ Nu priviţi prea stăruitor/ Locul gol rămas pe obraz/ Mi-e suficient cât ştiu şi singură /Despre mine...” Dar iubirea la Angela Nache nu se consumă în afara contextului social. Poezia ei trece de la senzorial şi paradiziac la reflexiv şi dramatic. Problemele vieţii în doi devin problemele poeziei şi viceversa. O anume nostalgie după livezile iubirii accentuează vibraţia afectiva a versurilor ei şi în acelaşi timp, îi ascute simţul realului şi terestrului. (“Mă rog să rămân totuşi cât mai terestră”). Dar iată primul moment al căderii poetei din paradis: “Lunec pe partea arsă a palmelor/ Cât apa oglinzii m-ascultă/ tânăra femeie din unde/ Mângâie o pasare flamingo şi cântă/ Nimeni nu află ce e-n inima mea/ Cine ca mine astfel şi-a vrut-o/ Port încet sacoşa cu pâine rotundă/ Limbile ceasului meu – o lingură mare/ Şi mică-n/Tăcerea şi frica sublime/ Urzind suspinele-n faţa de masă neutră/ Ce hotar ruginit îmi rămâne în luptă/ Trec rufe şi vase şi gânduri de aur/ Rotindu-le într-o singură lacrimă luna/ Cu stânga ţin umerii pasării-n sus/ Dreapta apropie-ncet de ureche/ Farfuria adâncă..” Iată şi o alta expresie a acestei luări de contact cu cotidianul domestic: “Pungi de plastic, păsări moi slabe/ Cu gust de găină/ Etichete coloranţi, aglomerări/ Leagă la gură borcanul sfidării cu celofan/ Magazine ciudate-ţi taie/Orice surplus de elan orice răzvrătire/ Nu-ndrăznesc să mai spun ce gândesc/ Mă grăbesc să observ saltul în statutul/ Economico-social al femeilor/ Azi bat şi singure-un cui în perete/ Mai celibatare, independente/ Pasiunea arde orice vârstă/ Bărbatul fatal maxiatractiv le întâmpină/ Obosit şi grăbit/ Izbucnirile sângelui sufletul nu mai duc/ Sub un tren plicticos şi banal ( O, Karenina!) / Astăzi blocul de gheaţă, turnul adevărului/ Mă ţin paradoxal în picioare/ Chiar umblu...” Poeta descoperă miracolul cotidianului pe care şi-l asumă ameninţător: “Foamea suie încet de la brâu/ Adevărurile mele se lasă înghiţite/ E totuna cu a fi spânzurate/ Zile brodate-n cristalul legumei/ Supele dulci astâmpăra setea/ Comestibile droguri plutesc/ Într-un şanţ impasibil de sos/ Ce timidă înot/ În lumina rugii teribile: /Să fie o dată duminica-n numele/ Acestor palide stele de şorţ/ Umărul meu singuuur şi singur/Vă leagănă/ Gurile-acestea nu se deschid decât să se umple/ Vocea mea, ce patina ciudată/ Cândva chiar credeam că mă poartă/ Culeg ierburi mirositoare/ Semn că-s pusă pe fapte mari/ În care cu stele s-amestec când/ Scutur floarea răbdării-ntr-o/ Palidă apă/ Ideea fixă de îndrăgostit/ Iubirea transformată-n mascotă şi/ Unul din doi se sufocă cum/ Masa abia-şi mai salvează/ Reputaţia unui loc de-ntâlnire compact/ Râul cuvintelor furat de pământ/ Ceaţa e sufletul unei limbi omeneşti/ Ori manechinul unei păci otrăvite”. Într-alt loc, acelaşi peisaj derizoriu este văzut cu autoironie: “O femeie cu plase, cu umerii tari/Cu prunci smiorcăiţi/ Mărşăluind la orişice cozi cu răbdare/ Este/ Nobil pretextul unui posibil poem/ Viguros, energetic, chiar extraordinar/ Doar să-l culegi de pe pleoapele-i sacre/ De pe chipul de zahăr şi sare/ Din zâmbetu-i rar..” Apar şi accente polemice: “Cât sânge de bal traversează câmpul imaginaţiei/ Dacă eu nu mai ard/ În acest pestriţ carnaval asumat/ Unde saturaţi sau striviţi de banal/ Bântuiţi de taine şi stridenţi în culori papagal/ Imploram te miri ce în genunchi/ în numele dragostei şi al sfântului Ideal/ Duhul de-aseară ori de mâine/ Deghizat şi-nsoţit în cântec/ Filtrând minutul cu noimă şi rar/ Când fumegă fusul orar/ în strai de cuvinte mor lupi/ Iar puşca e-n mâna poetului/ Tot el lustruitul ori transpiratul/ Ogar...” Sau iconoclaste: “Mi-aş dori un sânge rebel/ Precum universul întins necitit/ Mi-aş dori tâmple fără grele amintiri/ Vă mai spun ieşiţi din impas nu ca mine/ Daţi cu picioarele-n/ Piatra grosolană a singurătăţii/Fericirea este esenţa divina/ Câţiva Zei, nu-i aşa, ostenesc pentru asta/ Vezi aceste vitralii din aerul/ Alipit luminii si păcii/ Ar putea cuprinde câteva/ Din poveştile noastre/ Cândva binefăcător de naiv colorate..” 
  
Angela Nache oscilează, deocamdată, între a scrie poezia senzorialului şi poezia cotidianului. E de aşteptat, adâncind actuala ei viziune poetică, o fuziune între aceste doua direcţii. 
  
M.N.RUSU 
  
 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Angela Nache. Frenezie şi cotidian. M.N.RUSU. VIAŢA STUDENŢEASCA / Aurel Avram Stănescu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 355, Anul I, 21 decembrie 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Aurel Avram Stănescu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Aurel Avram Stănescu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!