Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Cultural > Artistic > Mobil |   


Autor: Mihaela Cristescu         Publicat în: Ediţia nr. 193 din 12 iulie 2011        Toate Articolele Autorului

Anestezia lui Omar
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
ANESTEZIA LUI OMAR 
  
Paralele - Ilustraţia este realizată de Luminiţa Şerbanescu, Ottawa, Canada 
  
Brusc, totul s-a luminat şi mi-am adus aminte cum rezolvam problemele de geometrie, pe timpul liceului. Ce extraordinar trebuie să fi fost întregul, cât de exact şi de armonios se îmbinau teoremele şi cum ajungeam, câteodată, cu uimire şi devotament, la demonstrarea unei simple propoziţii!  
  
Pentru moment, am văzut în faţa ochilor cearceaful alb şi infirmitatea sa: Există cel puţin trei puncte necoliniare. De ce nu a întins cineva patul? Ceva se întâmplase cu mine dacă mă simţeam atât de bine ... Şi coşmarurile toate, acum priveau mirate la subiectele comune de lectură.  
  
Aş mânca o bucată de pepene verde, asta în cazul în care aş putea descrie geometric forma sa. Altfel, cum ar putea Utzon să construiască, ideatic vorbind, scoica din Golful Circular? Este adevărat, nu văzusem niciodată atât de multe vase cu pânze, iar traficul din bay părea o stradă aglomerată din Bucureşti. Tangentele volumelor arhimedice se întâlneau într-un punct din adânc, de acolo de unde răsărea fortul: tunurile şi steagul. Apoi calculul longitudinii se putea face cu uşurinţă folosind compasul, busola şi telescopul. De unde ştiam toate acestea? Şi cine mă răsfăţa cu gânduri abstracte, făcându-mă să uit? 
  
Până aici! Hai să ne întoarcem la Eliade şi la străzile din copilărie. Mai bine aşa decât reculegerea testelor de algebră. Niciodată nu am văzut limpede matricele, precum nici tuburile de deasupra patului. La ce folosesc ele? Un omen care distribuie o substanţă transparentă, aproape invizibilă, picătură cu picătură, până în timpul mitic al originilor, dincolo de spaţiul profan cu valoare limitată, geometrică, divizabilă şi previzibilă.  
  
Ei da, geometria, vizuală sau nu, înainte de Potop sau după, strânsă în caietele de şcoală sau în grădina lui Socrate, se poate percepe ca model iranian. Mult prea departe, fiindcă doar cu geografia nu pot concepe material proiectele. Mai bine mai târziu şi mai corect, decât acum. Nu am atins alegerea perfectă, nu ştiu care din următoarele viziuni este adevarată: Printr-un punct se pot duce o infinitate de paralele la o dreaptă. Sau niciuna. Sau numai una. Punctele astea de vedere, deşi fascinante, sunt dăunătoare. 
  
Totuşi, unde mă aflam? Câte o clipă de luciditate ar da credinţă momentului, ar face, poate, mai plauzibil zborul printre cald şi frig, printre lichid şi fenomenul de evaporare adiţional. Miturile, ca adevăr absolut despre timpul primordial, au rostul lor, concret şi tradiţional în alegerea viitorului, acelaşi viitor repetabil, început în fiecare an, în fiecare transport activ de substanţă. Şi cum luciditatea nu poate fi atinsă decăt în viaţa reală, aceea de care ne amintim în biserică, o rugăciune nu ar avea cum să determine o situaţie negativă: Tatăl nostru Carele eşti în ceruri... 
  
Să mă gândesc, în parte, cât de împlinit trebuie să fi fost Omar între demonstaţiile ştiinţifice şi cupa de vin - atât cât putea salva dintr-o clipă petrecută pentru prezent, în contextul cunoşterii ambivalente. Alegerea, aceea pe care o facem conştienţi, are, cu siguranţă, valoare în sine, nepunând la socoteala efectul. Viaţa, aşa de nesuferită cum pare, are înţelesul său. În cazul de faţă, cunoaşterea venea de la sine, în singurătatea izvorului de munte. Viaţa se grăbeşte, rapidă caravană./Opreşte-te şi-ncearcă să-ţi faci intensă clipa./Nu mă-ntrista şi astăzi, făptură diafană, /Mai toarnă-mi vin! Amurgul m-atinge cu aripa ...  
  
Aş fi putut mişca cu uşurinţă mâinile, picioarele, doar înţelegeam că nu este nevoie: mintea, atât de limpede, mă lăsa să trăiesc libertatea absolută. Privirea, odată atârnată în vârful unui triunghi (de preferinţă, isoscel, aşa cochet cum mi s-a părut întotdeauna) cu mari eforturi ar fi putut fi mutată. Doar că, în fond, nu vedeam mai nimic concret, eram deturnată de pătratul putere al teoremei lui Pitagora şi realitatea se transformase în vis. Da, numai câteva minute şi aş fi putut jura că aud pe cineva mergând pe caldarâm. Poate mama, mi-am spus cu încredere. Îmi aduce ceaiul, aşa cum îl beau în fiecare dimineaţă. De mult timp simţeam nevoia să fiu acasă. 
  
„Cred că ar trebui să chemăm doctorul. Vedeţi? Se trezeşte.” 
  
Câtă relaxare în demonstraţiile cu dublu sens: dacă şi numai dacă. Totul e perfect pus la punct. În esenţă, am realizat dreptatea lui Khayyam, teoremele lui curate, locul comun de întâlnire a geometriei cu algebra: Vreau să trăiesc. Căci morţii nu îşi aduc aminte.  
  
Mihaela Cristescu, Sydney, 2010 
  
 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Anestezia lui Omar / Mihaela Cristescu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 193, Anul I, 12 iulie 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 Mihaela Cristescu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Mihaela Cristescu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!