Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Eveniment > Ordinea Zilei > Mobil |   


Autor: Anca Goja         Publicat în: Ediţia nr. 545 din 28 iunie 2012        Toate Articolele Autorului

Anca GOJA - EVENIMENTE CULTURALE LA BAIA MARE - IUNIE 2012
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
 
1. Cornel Munteanu - Privire neconvenţională asupra operei eminesciene  
 
Profesorul dr. Cornel Munteanu şi-a lansat vineri, 8 iunie, la Facultatea de Litere a Centrului Universitar Nord, cartea „Eminescu. Polimorfismul operei”, de foarte curând apărută la Editura Universităţi Jagiellone din Cracovia, universitate unde autorul a predat limba română în ultimii doi ani. Deşi publicată în Polonia, cartea este scrisă în limba română, şi se adresează cu precădere studenţilor români de la Litere.  
 
Un volum anunţat şi aşteptat de multă vreme, „Eminescu. Polimorfismul operei” este o carte scrisă după un efort considerabil de parcurgere şi asimilare a unui material impresionant dedicat operei eminesciene şi care depăşeşte cu brio riscul repetiţiei, Cornel Munteanu reuşind să propună „un Eminescu al său”. „E un paradox, pentru că noi îl ştim pe domn' profesor ca o persoană extrem de riguroasă, şi iată că din partea lui vine o invitaţie la o lectură neconvenţională. El vorbeşte tocmai despre libertatea interpretării, despre depărtarea de canonul estetic, depărtarea de canonul didactic. Autorul nu are orgoliul de a impune o listă canonică, dar are curajul de a impune un Eminescu al său”, a punctat lect. univ. dr. Crina Bud. Aceasta a mai observat efortul autorului de construcţie a unui discurs critic despre polimorfism, precum şi capacitatea acestuia de a face ordine în devălmăşia studiilor despre Eminescu, într-un capitol dedicat eminescologiei. „Voi continua să scriu şi voi continua să cred că Eminescu este încă un poet deschis. Atât cât îmi este în putinţă, încerc să transmit mai departe această pasiune a mea de a-l cerceta pe Eminescu. Din toamnă trebuie să reactivăm aici, la facultate, cercul de eminescologie, şi vreau să organizăm primul congres de eminescologie o dată la doi ani, cu participanţi atât din România, cât şi din diaspora”, a anunţat dr. Cornel Munteanu.  
----------------------------  
FOTO 1: Prof. univ. dr. Gheorghe Glodeanu, decanul Facultăţii de Litere, lect. univ. dr. Crina Bud şi autorul cărţii „Eminescu. Polimorfismul operei”, dr. Cornel Munteanu  
 
***  
 
2. Spuma premiilor „Atelierului” a intrat în turbincă ...  
 
Seara de sâmbătă, ultima a celei de-a XX-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru „Atelier”, a fost plină de bucurii şi emoţii. Bucuria cea mai mare a venit din partea Adei Milea şi a actorilor Teatrului Naţional clujean, care au adus pe scena Municipalului băimărean un spectacol-concert ce a uns pe suflet sutele de spectatori prezenţi. Având la bază piesa lui Gellu Naum, „Insula”, la rândul ei inspirată de povestea lui Robinson Crusoe, scrisă de Daniel Defoe, spectacolul regizat de Ada Milea se caracterizează printr-un umor nebun, răsturnări de situaţie imprevizibile şi absurd, toate transpuse pe muzică. Cele trei bisuri acordate la final vorbesc de la sine despre succesul pe care spectacolul-concert l-a avut în Baia Mare.  
 
Câteva ore mai târziu, public şi actori deopotrivă fremătau de emoţie în aşteptarea deciziei juriului. Suspansul a fost prelungit, mai întâi directorul festivalului, dramaturgul Radu Macrinici comunicând numele celor fără de care ultimele 7 ediţii ale evenimentului nu ar fi putut avea loc şi răsplătindu-i cu câte un trofeu: directoarea Marilena Frenţiu, fostul director artistic Nicolae Weisz, responsabilii cu partea administrativă, economică, de transport, de deservire etc, voluntarii care au ajutat la buna desfăşurare a acestei ediţii, precum şi două spectatoare care nu au lipsit la niciun spectacol în ultimii 7 ani, Iolanda şi Maria Petric.  
 
În continuare, Radu Macrinici a comunicat premiile acordate de diferite organizaţii culturale. Astfel, Asociaţia Culturală Ion Săsăran a acordat câte un premiu la doi tineri actori ai Municipalului băimărean: Andrei Brădean şi Andrei Dinu, iar Fundaţia Culturală ACCUMM a oferit Premiul „Petru Maier-Bianu” pentru muzica de scenă spectacolului de teatru-dans „Ultimul Tango la Paris” al Companiei Andaxinhaz din Budapesta şi Companiei Aradi Kamaraszinhaz. Fundaţia Liga pentru Teatru l-a premiat pe actorul Emanuel Petran pentru rolul din one man show-ul „Sărută-mă!” al Asociaţiei Culturale JAD şi Teatrului Naţional din Cluj.  
 
În sfârşit, juriul, prezidat de Doru Mareş şi format din Corneliu Dan Borcia, Ion Ardeal Ieremia, Ioan Botiş şi Claudiu Groza, a comunicat premiile. „ATELIER este unul dintre puţinele festivaluri care acordă premii. Mi s-a reproşat acest lucru, dar eu cred că e bine să existe competiţie şi să facem nişte actori fericiţi”, a arătat Radu Macrinici. Premiul pentru cel mai bun recital actoricesc i-a revenit lui Gaspare Nasuto, regizorul spectacolului „L'Antica tradizione di Pulcinella” al Teatrului Pulcinella di Mare din Napoli, Italia.  
 
S-au acordat, anul acesta, trei premii speciale: actorului Richard Balint pentru rolul Tevye din spectacolul „Scripcarul pe acoperiş” al Teatrului Regina Maria din Oradea; spectacolului „Insula”; lui Radu Macrinici, pentru iniţierea festivalului şi organizarea lui timp de 20 de ediţii. Acesta din urmă a fost răsplătit cu un portret realizat de pictorul Dorel Topan. Cel mai bun coregraf a fost desemnat Andras Lorand, pentru spectacolul “Scripcarul pe acoperiş”, cel care a deschis în forţă ediţia din acest an a festivalului. Cel mai bun scenograf este, anul acesta, băimăreanul Mihai Vălu, pentru decorul din one woman show-ul „Călătorie la capătul unei duminici”, cu Gabi del Pupo.  
 
Pentru cel mai bun rol feminin secundar au fost premiate Bunicile Selkirke din spectacolul „Insula”: Irina Wintze, Adriana Băilescu şi Romina Merei, iar pentru cel mai bun rol masculin secundar, Florin Călbăjos, pentru spectacolul „Butoiul cu praf şi pulbere” al Teatrului Municipal băimărean. Marcel Iureş, pe care l-aţi putut admira în spectacolul „Absolut!”, regizat de Alexandru Dabija, este cel mai bun actor în rol principal, iar Eder Eniko, din „Quartet” (al Companiei Aradi Kamaraszinhaz şi Asociaţiei Maszk din Szeged, Ungaria) este cea mai bună actriţă în rol principal. Cel mai bun regizor a fost desemnat Alexandru Dabija, pentru spectacolul „Absolut!” al Teatrului Act, iar Marele Premiu pentru cel mai bun spectacol a revenit, la această ediţie, aceluiaşi one man show bazat pe povestea lui Ivan Turbincă – „Absolut!”.  
---------------------------  
Foto 2: Ada Milea, acordând un bis la finalul reprezenaţiei cu „Insula”  
Foto 3: Gaspare Nasuto, mulţumind pentru premiul primit  
 
***  
 
3. Bicicleta – vedeta unei expoziţii la Galeria de Artă  
 
O inedită expoziţie, care îmbină arta cu ideea de mişcare şi istoria, şi-a aşteaptat vizitatorii la Galeria de Artă a Uniunii Artiştilor Plastici, Filiala Baia Mare, până în data de 25 iunie. Proiectul expoziţional „Bicicleta & Arta – Art Bike” a luat naştere la iniţiativa lui Andrei Ştruţ, liderul Old Bicycles Ro, şi are ca temă bicicleta. Bicicleta, care conţine în sine ideea de sport, de mişcare, de viaţă sănătoasă; bicicleta, ca parte a istoriei, deoarece sunt expuse obiecte vechi de zeci de ani, fiind precizate provenienţa, data fabricaţiei şi principalele lor caracteristici; bicicleta, ca subiect de inspiraţie pentru artă, deoarece toate lucrările de artă expuse (pictură, fotografie, tehnici mixte, instalaţii) au ca temă bicicleta.  
 
„Ne dorim ca prin acest proiect să aducem un suflu mai exotic în Baia Mare, să creăm un eveniment care să aibă la bază o idee nouă. Aici avem expuse aproximativ 17 modele dintr- colecţie care a ajuns la 36. Ne-am bazat pe bicicletele vechi româneşti Pegas, dar avem, de asemenea, biciclete germane Move şi biciclete ale fostei Uniuni Sovietice. Cea mai veche bicicletă expusă este un Move german din 1954, dar avem şi o micuţă bicicletă care ne e foarte dragă, căreia încă nu i-am depistat provenienţa, încă lucrăm la documentare. O mare parte din ce este expus aici sunt biciclete româneşti deja restaurate, atât mecanic cât şi estetic. Toate bicicletele le-am obţinut prin autofinanţare, eu, ca şi conducător al proiectului Old Bicycles Ro am achiziţionat aceste biciclete, iar proiectul începând din acest an va deveni, dorim noi, o marcă înregistrată”, a precizat liderul proiectului, Andrei Ştruţ.  
 
“Noi am lansat de câteva luni artiştilor noştri invitaţia de a participa cu lucrări, cu răspuns pe această temă. Este o temă inedită, fiind un dialog între obiect şi o istorie a bicicletei, pe de o parte, şi opera de artă, pe de altă parte. Au răspuns câţiva dintre artişti, pentru că există şi o frică vizavi de un subiect care se impune, dar a fost şi bucuria de a popula altfel spaţiul expoziţional”, a explicat dr. Laura Ghinea, preşedinta UAP Baia Mare.  
----------------------------  
Foto 4: Bicicleta & Arta  
 
***  
 
4. Arheologie: Istoria Băii Mari iese la iveală în Piaţa Cetăţii  
 
Săpăturile executate de Muzeul Judeţean de Istorie şi Arheologie Maramureş în Piaţa Cetăţii (Ţintirim), pentru descărcare de sarcină arheologică, au început să dea rezultate. Până acum au fost descoperite urme ale fundaţiei unei capele care ţinea de Biserica „Sfânta Treime”, precum şi fundaţiile şi pavajul interior a ceea ce se crede a fi fost Biserica „Sfânta Ecaterina” şi Biserica „Sfântul Martin”. „Capela ţinea de Biserica “Sfânta Treime” şi a fost folosită atâta vreme cât aceasta s-a aflat în construcţie, adică din a doua jumătate a secolului al XVII-lea, până în 1719 sau 1720. Se văd foarte bine fundaţiile şi, de asemenea, pavajul interior al acestei capele, care a fost realizat din cărămizi aşezate una lângă cealaltă. Fundaţia era din pietre de râu şi de carieră, legate între ele cu mortar”, a explicat dr. Dan Pop, şeful Secţiei Arheologie a muzeului şi cel care conduce lucrările din Piaţa Cetăţii.  
 
Mai jos decât nivelul fundaţiei s-au găsit mai multe morminte, cu oseminte ale unor creştini, aici fiind locul celui mai vechi cimitir al oraşului. În ochiul unuia dintre cranii a fost descoperită o monedă foarte uzată, care ar putea ajuta la datarea osemintelor. Nu au lipsit nici incidentele: într-o noapte, unul dintre schelete a fost mutat de la loc, iar craniul a fost spart de persoane necunoscute, caz pentru elucidarea căruia a fost sesizată Poliţia.  
 
Morminte au fost găsite şi în partea nordică a suprafeţei cercetate, în dreptul Bisericii „Sfânta Treime”. Aici au apărut, în urma săpăturilor, urmele unei construcţii despre care se crede că ar fi fost Biserica „Sfânta Ecaterina”, din secolul XV. Se păstrează foarte bine nivelul de călcare din interiorul bisericii şi o parte din fundaţia vestică a bisericii. Mormintele se găsesc în interiorul bisericii, care a fost distrusă în anul 1724. Chiar în faţa Bisericii „Sfânta Treime” se află, cred arheologii, urmele Bisericii „Sfântul Martin”, de asemenea construcţie de secol XV, care a fost incendiată şi apoi dărâmată, în jurul anilor 1717-1720. În exteriorul acestei biserici se află alte morminte vechi.  
 
Săpăturile vor continua şi în preajma Turnului Ştefan. Cert este că proiectul Primăriei, care prevede construcţia în Piaţa Cetăţii a unor fântâni arteziene, amplasarea unor toalete şi a unui punct de informare turistică, va trebui modificat, întrucât vechile construcţii se află exact sub zonele în care sunt prevăzute a fi ridicate fântânile. Vestigiile vor fi conservate, însă ar fi bine ca în Piaţa Cetăţii să fie amenajat un parc arheologic, în care toate vechile construcţii să rămână la vedere.  
--------------------------------  
Foto 3: Morminte, (Ţintirim) - Piaţa Cetăţii, Baia Mare  
Foto 3: Şantier arheologic 2012, Piaţa Cetăţii, Baia Mare  
 
Anca GOJA  
Baia Mare  
iunie 2012  
 
 
 
Referinţă Bibliografică:
Anca GOJA - EVENIMENTE CULTURALE LA BAIA MARE - IUNIE 2012 / Anca Goja : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 545, Anul II, 28 iunie 2012, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2012 Anca Goja : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Anca Goja
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!