Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Manuscris > Povestiri > Mobil |   



Amintiri de la colectivizarea Dobrogei...(II)
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
. O căsuţă din chirpici în forma literei L, cu câteva camere, patru-cinci, nu prea mari, cu macate, carpete şi ştergare căptuşind pereţii şi cusături cu desene şi motive din folclorul românesc, dobrogean sau cu influenţe orientale, învelitori de pat uni sau multicolore, pe mese carpete şi broderii cusute migălos şi artistic în stil ţărănesc naiv, la uşile de la intrările de afară obligatoriu cu pânză de tifon antimuşte şi alte dihănii, pe jos în camere sau tindă peste pământul gol erau „trântite” rogojini bine împletite peste care se aşterneau covoraşe de iută, preşuri ţesute în războaie cu spată şi pe care le aveau în proprietate aproape oricare bună gospodină.  
  
Intrarea dinspre uliţă se făcea niţel într-o „rână”, pe mijlocul ei era „albia” unui şuvoi năvalnic, pe timp de ploaie acesta „alinia” totul în cale, era zbatere mare între orătăniile care scăpau printre ulucile subţiri de oţetari, de fapt nişte beţe mai groscioare înfipte de multe ori direct în glod şi împletite cu tulpini de trestie, mărăcini şi măceşi, crengi şi tulpini de caişi sau meri sau, pur şi simplu în loc de gard cu vecinii, baloţi de paie amestecaţi cu mărăciniş, brusturi şi tufe de rădăcinoase ale câmpului, ce mai prisoseau pe tarlalele noii cooperative.  
  
Petecul de casă şi grădină erau străjuite de stâlpi şi gard din lemn şi sârmă ghimpată, poarta de intrare în curte din fier forjat, cea din urmă dădea într-un fel fasonul „înoirilor” dar şi „rangul” cu care nea Ilie era împovărat - fără să bănuiască urmările, să cunoască bătaia expunerii la această sinistră manipulare - ca pe un fel de cruce pe care avea s-o poarte pentru o vreme şi pe care nimeni nu i-o garanta c-o putea duce până la capăt. Veniseră fotoreporteri de la ziarele timpului, inclusiv Scânteia, Munca, Satul românesc, Agricultura socialistă, Săteanca, până şi Femeia (!) şi Dobrogea Nouă şi-l imortalizase, punând-l ca pe-o păpuşă în ce cadru doreau „organele”, în costum popular, de muncă sau de birou, la căminul cultural prezidând adunările cooperatorilor, la GAC (ulterior CAP), la Sfatul Popular, un fel de om care le face pe toate şi fără greşeală, „model-ţuţ'' cum îi venea câteodată la ureche, el urmând să decidă câtă batjocură şi cât adevăr se cuprindea într-însu...l  
  
Dinspre lac răzbătea o duhoare de peşte rânced şi apă stătută, dincolo înspre fluviu - aflat la o aruncătură de băţ - febrilitatea unor activităţi având aceeaşi culoare cu cea a Dunării înspumate şi tulburi, în care ostoiau tigori scremute de noile rânduieli pe cale de a-şi afla pe pământ strămoşesc obiceiuri nebănuite, pungăşii mărunte şi abordări de gogomănie de neam prost şi lacom după bunătăţuri care prisoseau pe tarlale, ape, saivane şi pivniţe.  
  
Ele vâsleau în bărci ce-naintau într-o tăcere suspectă prin păpurişul bălţilor, traversau ziua pe ferite şi noaptea la lumina chioară a lanternelor sau a farurilor ca nişte blitzuri uzate şi cărau - pentru a scurta drumul, pe bălţile de la capătul sudic Borcei bărăgănene şi al primului ceatal - sarsanale cu lucruri de contrabandă de la oraş, săpunuri, parfumuri, bijuterii coclite, chiar lucruri finuţe de galanterie şi lenjerie intimă, orologerie contrafăcută de provenienţă dubioasă, cu care să ia faţa sătenilor.  
  
După ce ziua măşăluiau şi băteau uliţele prăfuite năduşind pentru a convinge pe oameni de importanţa cotelor (cu care, li se spunea „achitându-ne obligaţiile faţă de marea prietenă de la Răsărit” urma să ne recăpătăm deplina independenţă faţă de ea!) năimiţii (mulţi din Constanţa dar şi din capitală!) se întorceau la sfârşit de săptămână cu ele încărcate de peşte uscat, vin de la particulari sau mai târziu de la Vinalcool, hârşii de ovine şi caprine pentru haine de piele, blană de iepuri albi de „angor” pentru gulere de doamne de la oraş, peşte proaspăt pescuit la năvod, ostie sau undiţă, icre, telemea la bidoane şi cutii, smântână în sufertaşe şi bidonaşe pentru a nu se strica până la locul de destinaţie. Încolo, vorba aia, lucrurile mergeau strună, voia bună se-ntindea ca o ciumă şi „împăratul Roşu” ţinea straşnic în frâu vântul şi direcţia schimbării, slobozite cu „dărnicie şi bună orientare” dinspre bufantele neobosite şi generoase ale Kremlinului... 
  
Dumitru Dincu avea o faţă aspră, neclintită de grimasele neputinţei, ale grijii de a nu da chix, era un om simplu, hotărât, darnic şi cinstit în toate cele, un „cel mai iubit pământean” al Dobrogei, nici nu realiza poziţia în care fusese ridicat, că era în atenţia unei generaţii întregi care abia acum îşi ridica ochii în lume şi nu simţea - din descrierea ce-i ridicau în slăvi însuşirile, hiperbolizându-le dincolo de orice închipuire - ascuţişul rece al confruntării şi trădării aproapelui care se va produce nu mult după...  
  
Aducea în asemănare de dojană şi sfadă cu câteva figuri devenite „literare” prin măiestria creatorilor (Ile Moromete, Uţupăr şi Darie, Năiţă Lucean mult mai târziu şi alţii) unele care nu erau nici măcar încropite-n proiect, altele care nu şi-au găsit încă matricea artistică pe cât ar fi meritat-o... Nu ştiu dacă timpurile din urmă ar mai putea impune un nou model corespunzător prefacerilor din societatea rurală şi nu doar pentru că natura şi felul proprietăţii şi muncii au suferit esenţiale transformări de structură, ci şi pentru că se consideră că o astfel de abordare n-ar mai putea fi idilică, că pitorescul ei de-aici s-ar trage, că viaţa de la ţară n-ar mai putea deveni o paradigmă a timpului actual, copleşit de atâtea inabilităţi ale omului simplu !  
  
George Nicolae-PODIŞOR 
  
 
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
Amintiri de la colectivizarea Dobrogei...(II) / George Nicolae Podişor : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 337, Anul I, 03 decembrie 2011, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2011 George Nicolae Podişor : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de George Nicolae Podişor
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!