AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENTE
DE PROZĂ

RETROSPECTIVA
DE PROZĂ
A SĂPTĂMÂNII


Acasa > Manuscris > Jurnal >  


Autor: Mihai Leonte         Publicat în: Ediţia nr. 648 din 09 octombrie 2012        Toate Articolele Autorului

1987 CARIERA DE BANATITE VALEA MARE SUVAROV
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!

1987 CARIERA DE BANATITE VALEA MARE SUVAROV  

 

O carieră pentru extragerea minereului are reguli destul de riguroase. Deschiderea carierei pentru exploatarea banatitelor la Moldova Nouă a fost o premieră pentru toate cadrele tehnice din conducerea noii întreprinderii miniere din localitate. Zăcământul de minereuri complexe plasat în marele câmp minier din munţii Locvei, sud-vestul Banatului era predestinat să fie exploatat şi de la suprafaţă. Investiţia statului român era enormă. Trebuiau aduse utilaje noi din import şi multe pregătiri care implicau costuri destul de mari. Fiind unul din cei care lucram în subteran îmi dădeam seama că producţia din carieră va fi mult mai mare decât cea din subteran. Au început să vină utilaje montate sau demontate. Lumea oraşului Moldova Nouă discuta despre noul obiectiv; cariera de banatite.  

Aveam să fiu şi eu implicat în acest obiectiv în anul 1987 când am fost detaşat din subteran în carieră. Eram cumva dezorientat, fiindcă nu mă preocupasem de ceea ce era acolo. Totuşi unul directorii întreprinderii miniere m-a încurajat şi mi-a dat unele sfaturi utile pentru început. Şeful carierei m-a repartizat la un sector neproductiv, dar de o importanţă deosebită pentru producţie. Era vorba de drumurile din carieră, cele pe care circulau acele DAC - uri de 55 tone dar şi cele de 100 tone. Fără a mai vorbi de multiplele utilaje de lucru; fandrome, LK - uri, buldozere, autobasculante de 16 tone, autobuzele pentru muncitori. Pentru toate acestea trebuia să asigurăm drumuri pe care minereul să ajungă la marele concasor, sterilul să poată fi haldat, adică să fie dus acolo unde nu mai era nevoie de el.  

Pentru activitatea de întreţinere a drumurilor aveam în subordine diferite utilaje şi muncitori diferiţi ca meserii. Mineri, şoferi, deservenţi de utilaje, astfel că aveam de lucru. Faptul era că aveam în grijă toată cariera în ce priveşte starea drumurilor şi circulaţiei. Coordonarea o primeam prin dispecerat de la şefii carierei. Chiar dacă la începutul schimbului se stabilea un program, uneori acesta se schimba din mers şi eram mereu în alertă generală. Astfel că a trebuit să învăţ multe reguli noi faţă de ceea ce ştiam eu din subteran. Normele de lucru erau în mare parte diferite de cele din subteran.  

Şeful carierei era inginerul Alexandru RETEZAN localnic din Moldova Nouă, ajutat fiind de alţi colegi ingineri minieri precum; Ioan Nicolae CĂRĂCĂLEAN, Dan GRECU, însă primeam ordine şi de la şeful mecanicilor, subinginerul Gicu FLOCA, căci aveam în dotare multe utilaje. Subalternii mei erau detaşaţi din subteran dar şi angajaţi ai carierei. Echipele pe care trebuia să le conduc erau foramte din feluriţi meseriaşi care mai de care mai deosebiţi. Trebuia să fiu foarte atent la dispoziţiile pe care urma să le dau fiindcă îmi puteau dăuna. Am avut ocazia să fiu martorul mai multor încercări de a mă face de ruşine ca meseriaş. Un deservent al utilajului LK, un utilaj de încărcare frontal raporta mereu că utilajul nu funcţionează normal. Am solicitat inspecţia tehnică a subinginerului Gicu FLOCA care a acceptat ca să se aducă o anumită piesă care se presupunea a fi defectă. Astfel că deserventul a fost trimis să aducă piesa de la un depozit din ţară. După plecarea acestuia un puşti care lucra cu noi mi-a spus că deserventul a ascuns piesa în dulapul său, minţind că este defectă. Am chemat pe subiniginerul FLOCA să ne convingem şi s-a adeverit că acesta era adevărul. La revenirea deserventului nu i s-a plătit deplasarea, şi a fost sancţionat administrativ. Un alt caz de încercare de fraudă era când mecanicul nostru de întreţinere a concasoarelor de piatră pleca în recuperări, nici un concasor nu mai funcţiona. Am început să căutăm misterul. Astfel aveam să aflăm că respectivul mecanic simula o anumită defecţiune pe care o producea înaintea plecării sale. Fiindcă printre subalterni erau şi alţi mecanici, am descoprit şi aceaastă şmecherie. L-am avertizat pe respectivul şi cât am mai stat pe acolo nu s-au mai întâmplat asemenea probleme.  

O mare problemă a fost că în acea vară ploile care s-au abătut peste zona Moldova Nouă şi implicit peste cariera de banatite ne puneau mari probleme. Locurile unde lucrau excavatoarele din partea inferioară, erau principala problemă şi nu ştiam unde să ne împărţim mai întâi utilajele şi oamenii din subordine.  

Referinţă Bibliografică:
1987 CARIERA DE BANATITE VALEA MARE SUVAROV / Mihai Leonte : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 648, Anul II, 09 octombrie 2012, Gilbert, Arizona.

Drepturi de Autor: Copyright © 2012 Mihai Leonte : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Mihai Leonte
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.


 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

 
CLASAMENTE
DE POEZIE

RETROSPECTIVA
DE POEZIE
A SĂPTĂMÂNII
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!