Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Manuscris > Povestiri > Mobil |   


Autor: Mihai Leonte         Publicat în: Ediţia nr. 524 din 07 iunie 2012        Toate Articolele Autorului

1966 Intrarea în Moldova Nouă
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
1966 INTRAREA ÎN MOLDOVA NOUĂ 
  
A scrie despre viaţa unui oraş este absolut necesar să intri în istorie. Moldova Nouă vine dintr-o istorie foarte veche, fiindcă munţii care o înconjoară sunt plini de relicve istorice, dar şi de zăcăminte cu minereuri complexe. Unul dintre cei mai vechi documentarişti care a consemnat despre bogăţiile de aici a rămas Francesco GRISELINI, care la 1740, fiind în călătoria sa prin Banat ca trimis al cancelariei imperiale habsburgice de la Viena, găsea la Moldova Nouă un district minier cu două topitorii. Remarca eruditul italian, despre arama de la Moldova Nouă, că este e de o calitate mult superioară faţă de alte mine pe care le cunoaşte el în Banat. 
  
În anul 1966, când am venit ca miner la Moldova Nouă, drumurile erau numai cu piatră, fără a fi asfaltate. Aici se putea ajunge din Oraviţa peste muntele Gheorghe, trecând prin Răcăjdia, Sasca Montană, Cărbunari şi intrând în oraşul vechi pe valea numită ,,baron”, actuala stradă 1 Decembrie 1918. Din Oraviţa se putea ajunge şi urmând cursul râului Nera până la Zlatiţa, prin comunele Socol şi Pojejena, urmărind malul stâng al Dunării. Drumul cel mai circulat la acea vreme era cel dintre Orşova şi Moldova Veche, dar nici acesta nu era asfaltat, ci doar pietruit. Am fost angajat la mina Suvarov, care fusese deschisă încă din 1965, când se dăduse în folosinţă tunelul ce lega mina de uzina de preparare a minereurilor. Aici exista un complex social destul de bine aranjat pentru acea vreme şi pentru aceste locuri. Aici personalul îşi putea face baie şi schimba hainele de lucru, mergând acasă cu hainele curate. Existau foarte multe autobuze care aduceau muncitorii şi personalul auxiliar din toate localităţile din Clisura Dunării. La mină se folosea mult personal, deoarece se lucra manual în subteran. Doar înaintările foloseau maşini de încărcat cu aer comprimat care mergeau pe şine. Sistemul de exploatare era cel clasic; scoaterea minereului util şi umplerea golului rămas cu material steril, prin metoda rambleierii. Toate operaţiunile se executau manual. Doar perforarea găurilor pentru puşcare se executau cu perforatoare roto-percutante. Găurile astfel executate se încărcau cu explozivi şi prin operaţiunea de împuşcare se disloca minereul. Acesta era încărcat manual cu mijloace destul de rudimentare, adică acel nelipsit troc (o copaie mai mică de tablă) care se umplea prin tragerea cu sapa a minereului. După umplerea trocului acesta se golea în vagonete mai mici numite ,,cuci” şi se goleau în rostogoluri. De aici se încărcau în alte vagonete mai mari care ajungeau la uzina de preparare a minereurilor. La perforarea găurilor de mină se folosea perforajul umed cu apă. Dar existau destui mineri care ignorau acest fel de perforaj obligatoriu şi preferau perforarea uscată, inhalând astfel mult praf, ceea ce ducea la îmbolnăvirea plămânilor celor din acel spaţiu închis, numit front de lucru.  
  
 
  
Referinţă Bibliografică:
1966 Intrarea în Moldova Nouă / Mihai Leonte : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 524, Anul II, 07 iunie 2012, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2012 Mihai Leonte : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Mihai Leonte
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!